جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم حال و روز جهنمی در بهشت گمشده ایران - خسارت آتش‎سوزی در پارک ملی گلستان

زیست بوم

حال و روز جهنمی در بهشت گمشده ایران - خسارت آتش‎سوزی در پارک ملی گلستان

وقوع ششمین آتش‎سوزی در پارک ملی گلستان 800 هکتار دیگر از منابع ملی و طبیعی را به خاکستر تبدیل کرد تا بهشت گمشده ایران در پنجاه و هفتمین سالروز تولدش روزگار جهنمی را سپری کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، پارک ملی گلستان از عصر روز دوشنبه ششمین آتش‎سوزی را در گرم‌ترین فصل سال به خود دید و در آتش خشم شکارچیان همچنان می‎سوزد، گرچه زبانه‎های آتش مهار شده اما آتش زیر خاکستر امان قلب گلستان را بریده است.

بیش از 200 نفر از نیروهای کمکی همچنان در منطقه حریق شده حضور دارند تا آتش زیر خاکستر شعله‎ور نشود و بهشت ایران در قلب گلستان به نابودی نگراید.

مسئول روابط عمومی پارک ملی گلستان دقایقی پیش در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: منطقه «دیوارکجی» پارک ملی گلستان از بعدازظهر روز گذشته طعمه آتش شد اما آتش زیر خاکستر هنوز مهار نشده و همچنان توسط نیروهای کمکی مدیریت می‎شود.

یحیی مرادی با بیان اینکه خسارت آتش‎سوزی در جنگل گلستان به 800 هکتار رسیده است، افزود: شعله‎های آتش شب گذشته با همکاری مردم و مسئولان اطفا شد ولی خطر آتش‎سوزی همچنان پارک ملی گلستان را تهدید می‎کند.

وی با بیان اینکه در ششمین حادثه آتش‎سوزی 70 درصد از مراتع و 30 درصد از عرصه‎های جنگلی در آتش سوختند، تصریح کرد: ارتش، لشکر 30 پیاده گرگان، هلال احمر با تجهیزات کامل و نیروهای امدادی و کمکی با جدیت پای کار آمدند و هنوز در منطقه حضور دارند.

مسئول روابط عمومی پارک ملی گلستان با بیان اینکه هلی‎کوپتر هلال‎احمر در منطقه استقرار دارد، افزود: نیروهای مردمی، منابع طبیعی، یگان حفاظت محیط زیست گلستان و خراسان شمالی، یگان‎های حفاظت محیط زیست گالیکش، مراوه‎تپه، مینودشت و کلاله پای کار آمدند تا از منابع ملی حفاظت کنند.

مرادی با بیان اینکه بیش از 200 نفر برای کنترل آتش‎سوزی در منطقه حضور دارند، گفت: مردم روستای لهندر و منطقه گلیداغ نیز کمک شایانی در امر مهار آتش سوزی داشتند.

وی کمبود آب را از مشکلات اصلی کنترل آتش‎سوزی در منطقه عنوان کرد و بیان داشت: شرایط جوی، وزش باد و گرمای هوا سبب شده تا مشکلات عدیده‎ای در این زمینه داشته باشیم.

به گفته مرادی؛ منطقه حریق شده در حوزه استحفاظی مراوه‎تپه استان گلستان قرار دارد.

به گزارش فارس؛ پارک ملی و ذخیره‎گاه زیست‎کره گلستان، نخستین پارک ملی ایران و خاورمیانه است که در ردیف 10 پارک اول جهان قرار دارد، این پارک با دارا بودن یک هشتم گیاهان، یک دوم پستانداران و یک سوم پرندگان کل ایران از ارزش اکوتوریسم بالایی برخوردار است.

پارک ملی گلستان بهشت گمشده ایران زمین در شرقی‌ترین نقطه استان بوده که با جاذبه‌های منحصر به فرد خود پذیرای زائران حرم امام هشتم و مسافران نوروزی است.

این پارک با وسعت 92 هزار هکتار، زیستگاه گونه‌های زیبایی از حیوانات مختلف از جمله گوزن، آهو، غزال، قوچ، میش، پلنگ و ... است.

این پارک در 30 کیلومتری شرق شهر گالیکش از توابع شهرستان مینودشت و در 115 کیلومتری غرب بجنورد به عنوان گلوگاه استان گلستان به شمار می‌رود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه