پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کشتی کف‌روب متهم مرگ ماهی‌ها

زیست بوم

کشتی کف‌روب متهم مرگ ماهی‌ها

صیادان منطقه، ‌دلیل از بین رفتن ماهی‌ها را کشتی‌های صید ترال یا همان کف روب‌ها می‌دانند، کشتی‌هایی که در فصل‌های خاصی در آبهای بیش از هشت مایل می‌توانند صیادی کنند. اما شیلات منطقه نظری متفاوت دارد

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Air Jordan 1 Mid 554724 - nike air sweet lunar shoes sale free shipping - 271 Hemp – JmksportShops

حجم زیادی از ماهی، ‌این‌بار در جنوب کشور از بین رفتند، ‌ماهی‌های ساردین در بندر زرآباد، ‌از توابع کنارک سیستان و بلوچستان. پس از مرگ ماهی‌ها در فشافویه و لرستان، این‌بار مرگ دسته‌جمعی ماهی‌ها به جنوبی‌ترین استان کشور رسید.

به گزارش مهر، سه تن ماهی که بوی تعفنشان همه بندر را گرفته بود و هنوز بعد از گذشت چند روز، علت مرگ آنها مشخص نیست. صیادان منطقه، ‌دلیل از بین رفتن ماهی‌ها را کشتی‌های صید ترال یا همان کف روب‌ها می‌دانند، کشتی‌هایی که در فصل‌های خاصی در آبهای بیش از هشت مایل می‌توانند صیادی کنند. اما شیلات منطقه نظری متفاوت دارد و علتی برای مرگ ماهیان پیدا نکرده است. صیادان منطقه با اعلام نارضایتی از روش صید این کشتی‌ها اعلام کردند این کشتی‌ها با تخریب کف دریا، ‌زیستگاه‌ها و بستر زندگی ماهی‌ها را از بین می‌برند و برای دیگر صیادان منطقه نیز به جز ضرر ارمغان دیگری به همراه نمی‌آورند و به طور حتم این اتفاق ناشی از همین اقدام است.

ناصر جدگال یکی از صیادان این منطقه حادثه رخ داده را ناشی از فعالیت کشتی‌های ترال دانست و در این رابطه گفت: «این روش صید به دلیل به دام انداختن بچه ماهی‌ها علاوه بر منقرض کردن نسل آبزیان، چراگاه‌های دریایی را هم تخریب می‌کند و سال به سال ذخایر آبزیان دریایی را کاهش می‌دهد.»

مسلم بهرامی یکی دیگر از صیادان این منطقه نیز بیان داشت: «صید ترال برای کشیده شدن در آب‌های سطحی، عمیق و حتی کف دریا استفاده می‌شود. در این روش با استفاده از تور به شکل کیسه‌یی که انتهای آن کاملا بسته شده است و کشیدن آن توسط شناور ترال در نزدیکی بستر کف دریا یا لایه‌های میان آبی و با فاصله از کف دریا نسبت به صید آبزیان اقدام می‌شود.»

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان اما با رد این ادعا گفته است: «با ورود و آغاز تحقیقات توسط گروه‌های زیست محیطی و مرکز تحقیقات شیلات و بازدید میدانی که صورت گرفت بافت‌های ماهی‌های تلف شده مورد آزمایش و نمونه‌برداری قرار گرفت. تاکنون هیچ اثری از مسمومیت یا آلودگی که منجر به مرگ این تعداد ماهی شده باشد دیده نشده است و متاسفانه به دلایل نامعلوم سه تن ماهی ساردین در این منطقه تلف شده است.»

محسن علی گلشنی با بیان اینکه هیچ کشتی صید ترالی در منطقه حضور نداشته و فعالیت نمی‌کند، گفت: «ارتباط تلف شدن این ماهی به دلیل فعالیت کشتی‌های صید ترال صحت ندارد زیرا هیچ کشتی با این نوع صید در منطقه فعالیت ندارد. با فرض اینکه کشتی‌های ترال به صورت غیرمجاز اقدام به این کار کرده باشند نیز این فرضیه مردود است زیرا قطر چشمه‌های تور کشتی‌های صید ترال بیش از 20 میلی متر است و این در حالی است که ماهی‌های تلف شده قطری کمتر از 20 میلیمتر داشته و از چشمه تور صیادان رد می‌شوند.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه