سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تخریب دشت شقایق دماوند درسایه گردشگری غیرمسئولانه

زیست بوم

تخریب دشت شقایق دماوند درسایه گردشگری غیرمسئولانه

کارشناس گیاهی دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، از تخریب پوشش گیاهی دامنه‌های دماوند به دلیل گردشگری غیرمسئولانه انتقاد کرد.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike air zoom strong black rose gold

محمدجواد احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه قله دماوند و محدوده اطراف آن به وسعت 2978 هکتار در سال 1381 از طرف سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شد، گفت: قله دماوند به عنوان مرتفع‌ترین نقطه ایران در 90 کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد، ارتفاع آن 5671 متر است و تشکیل مخروط کامل دماوند به جریانهای آتشفشانی دوران چهارم زمین شناسی نسبت داده می شود.

وی با بیان اینکه دامنه‌های قله دماوند، از مکان‌هایی است که به علت برخورداری از تنوع و غنای گونه‌ای هر ساله در فصل بهار میزبان گردشگران زیادی به خصوص از استان تهران است، گفت: یکی از این جاذبه های طبیعی دشت موسوم به شقایق با محدوده ارتفاعی 2000 تا 3500 متر، گونه خشخاش طناز (از خانواده Papaveraceae با نام انگلیسی Papaver bracteatum) است که خرداد ماه هر سال، در دامنه‌های دماوند کوه در مناطق رینه و لار، گردشگران بسیاری را به این منطقه جذب می‌کند.

احمدی، با اشاره به اینکه این مناطق به سبب سهل الوصول بودن و گستردگی مراتع بیش از پیش مورد هجوم گردشگران غیر مسئول قرار گرفته است، گفت: این منطقه دارای گونه های گیاهی از خانواده‌های مختلف است که برخی از آن ها مصرف خوراکی دارد و به صورت سبزی مورد استفاده قرار می گیرد، و در سال های اخیر نیز گستردگی تبلیغات در مورد استفاده از گیاهان دارویی و بی ضرر دانستن آن‌ها، باعث هجوم برخی از گردشگران به ویژه از استان تهران به سوی مناطق لار و دامنه‌های دماوند شده، هر چند استفاده از گیاهان دارویی و سبزیجات خوراکی بر خلاف دیدگاه‌های آن‌ها چندان هم بی ضرر نبوده و برخی هم دارای عوارض جانبی است و حتی مصرف آن ها همراه با برخی داروهای شیمیایی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد.

وی در ادامه به گیاهانی مانند شنگ، آویشن، شال دم، آلاله کوهی، پیاز کوهی، باریجه، بومادران دماوندی، پیر گیاه دماوندی، اسپرس کوهی، انواع گون و.. که در معرض تخریب در منطقه قرار دارند، اشاره کرد و افزود: منطقه لار از لحاظ وجود گونه ارزشمند باریجه در ایران بی نظیر است ولی در شرایط فعلی گردشگری غیر مسئولانه در منطقه به حدی است که گیاهان منطقه به صورت انبوه و به طور عمده با ریشه و پیاز کنده شده و مورد استفاده قرار می گیرد. و حجم انبوه گردشگران در روزهای تعطیل به گونه‌ایست که برداشت بی رویه گیاهان مراتع و گاه انتقال آن به شهر برای فروش سبب ریشه‌کن شدن گیاهان در منطقه شده که حتی آثار آن را می توان در طبیعت به صورت ضعف پوشش گیاهی مشاهده نمود.

کارشناس گیاهی دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به آسیب‌های ناشی از عبور وسایل نقلیه در دامنه‌های قله دماوند گفت: عبور و مرور گردشگران با وسایل نقلیه در عرصه‌های طبیعی به مراتع لطمه وارد می‌کند. زیرا در بین این رفت و آمدها گیاهان زیادی از جمله خشخاش طناز در زیر پا له شده و مورد تخریب قرار می‌گیرند. و حتی برخی برای ایجاد هیزم، بوته های بزرگ گون را که نقش مهمی در اکوسیستم مرتع ایفا می‌کند، ریشه‌کن می‌کنند. در حالی که چیدن گیاهان حتی به صورت چیدن سر‌شاخه‌ها در حجم زیاد می‌تواند سبب اختلال فیزیولوژیک در گیاه شده و در سال‌های بعد زنده‌مانی آن‌ها را به خطر اندازد.

وی با تاکید بر اینکه دشت شقایق طناز از چشم اندازهای زیبا و منحصر به فرد منطقه دماوند و لار است و حفاظت از دشت شقایق‌های وحشی، همکاری، حمایت و هماهنگی کلیه سازمان‌های ذیربط را می‌طلبد، گفت: چیدن بیش از حد گل‌های شقایق طناز توسط گردشگران که به نوعی شکل تخریب به خود گرفته، این روزها عمر طبیعی این گونه را به حداقل رسانده است. این رفتار ناملموس و غریب با طبیعت که اغلب توسط مسافران غیربومی دیده می‌شود، باعث تخریب دشت‌های شقایقی می‌شود که به نوعی ثروت طبیعی و جذابیت منطقه به شمار می‌رود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه