سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند کشف کوره های ذوب آهن دوره اسلامی در تنگه بلاغی

سیوند

کشف کوره های ذوب آهن دوره اسلامی در تنگه بلاغی

برگرفته از خبرگزاری میراث فرهنگی (میراث خبر)، ۹ مهر ۱۳۸۴

تیمی متشکل از باستان شناسان آلمانی و ایرانی موفق شدند بقایای کوره های ذوب آهن از دوره اسلامی را در تنگه بلاغی کشف کنند.
تنگه 18 کیلومتری بلاغی در 9 کیلومتری پاسارگاد واقع شده است و روزگاری راه شاهان هخامنشی و کاروانیان بوده است. در جریان کاوش های باستان شناسی با حضور 8 کشور خارجی و تیم های ایرانی، تاکنون بیش از 130 اثر در این تنگه شناسایی شده است که با آبگیری سد سیوند زیر آب می روند.

از هفته گذشته در ادامه کاوش ها و بررسی های باستان شناسی در تنگه بلاغی کوره های ذوب آهن از دوره اسلامی در این تنگه کشف شد.
«محمد تقی عطایی»، سرپرست هیات ایرانی کاوش کوره های ذوب آهن در تنگه بلاغی گفت: «این کاوش ها که با حضور تیمی از آلمان در تنگه بلاغی انجام می شود، نشان داد کوره های ذوب آهن که پیش از این تصور می شد هخامنشی هستند، به دوره اسلامی مربوط می شوند.»
او گفت:‌ «این کوره ها به دوره های مختلف اسلامی از قبیل قرن 4 هجری و دوره صفوی مربوط می شود. قدمت برخی از کوره ها نیز هنوز مشخص نشده است که با آزمایشات کربن 14 مشخص می شود.»
عطایی با اشاره به کاربری این کوره ها گفت: «از این کوره ها برای بدست آوردن چدن استفاده می شده است. در دوره های اسلامی از چدن برای ساختن دیگ های بزرگ و ظروف استفاده می شده است.»
در دوره اسلامی با استفاده از این کوره ها آهن را ذوب می کردند و پس از آن چدن را از آن استخراج می کردند.
عطایی با اشاره به سرباره های بدست آمده از داخل این کوره ها گفت: «در این کوره ها با کوهی از سرباره مواجه شدیم که نشان از فعالیت زیاد آن ها دارد. سرباره ها باقی مانده ذوب آهن در کوره ها است که همواره باقی می مانند.»
از آنجا که محل مورد کاوش سرشار از سرباره است باستان شناسان به سرعت به خاک بکر رسیدند. به همین علت به سرعت کاوش های باستان شناسی در این محوطه به پایان می رسد.
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت نیرو با امضای تفاهم نامه، محورهای مهم بررسی اثرات آبگیری سد سیوند بر آثار تاریخی منطقه را در دستور کار خود قرار دادند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه