جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان برای چندمین بار متوالی، «پل کهنه» کرمانشاه تخریب شد

یادمان

برای چندمین بار متوالی، «پل کهنه» کرمانشاه تخریب شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در چند سال اخیر گزارش‌های متعددی در خصوص تخریب پل کهنه کرمانشاه با عناوین زیر بر روی خروجی ایسنای کرمانشاه قرار گرفته است:

LTB - JuzsportsShops | 30 Winter Outfit Ideas to Kill It in 2020 - Best Outfits of Ignited Woman 2019


تخریب بخشی از پل صفوی «کهنه» در کرمانشاه/
چرایی تخریب‌های پیاپی «پل کهنه» کرمانشاه/
آیا ناله‌های «پل کهنه» را فریادرسی هست؟/
«پل کهنه» کرمانشاه و تداوم تراژدی تخریب/

 

و ...


پل کهنه یکی از پل‌های تاریخی استان کرمانشاه در حاشیه شرقی شهر کرمانشاه، نزدیک روستای مرادآباد، بر روی رودخانه قره‌سو است که در گذشته عابران مستقیماً از روی آن عبور کرده و به دروازه شهر وارد می‌شدند.

این پل 186 متر طول و ‌9 متر عرض دارد. پایه‌های این پل به صورت شش ضلعی است که قسمت داخلی آنها با لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده ولی روکار آنها بلوک‌های سنگی مکعب مستطیل است. در جلو پایه‌ها در جهت مخالف جریان آب، آبشکن‌های مثلث شکلی با سنگ‌های تراشیده و در کناره‌های پل، سیل برگردان‌هایی با سنگ‌های تراشیده ساخته شده‌اند.

پل کهنه دارای شش دهانه است که این دهانه‌ها طاق‌های جناغی دارند که با آجر ساخته شده‌اند و ارتفاع متوسط طاق‌ها از کف رودخانه تا تیزه طاق حدود 4/4 متر است.

در نمای شمالی و جنوبی پل بر روی هر یک از آبشکن‌ها، پشتبندهای آجری وجود دارد که تا سطح پل بالا آمده‌اند و بر روی پایه های سنگی، دهلیزهایی ایجاد شده که دارای طاق جناغی است. حضور این دهلیزها و پشتبندهای مدور دو طرف ورودی آنها، پل کهنه قره‌سو را به صورت یکی از زیباترین پل‌های دوره صفوی درآورده است.


پایه‌های سنگی این پل احتمالاً متعلق به دوره ساسانی است و با توجه به آجرهایی که در اطراف پل پراکنده است این پل در دوره سلجوقی تعمیر شده و در دوره صفوی به شکل کنونی بازسازی شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، از آنجایی که در اطراف این پل تاریخی، کوره‌های آجرپزی بسیاری وجود دارد، پل کهنه به مسیر پرتردد کامیون‌ها تبدیل شده و همین موضوع سبب برخورد کامیون‌ها با جداره‌های این پل تاریخی می‌شود به گونه‌ای که تا کنون این پل بارها تخریب و مجدداً مرمت شده است.

مشاهدات خبرنگار ایسنای کرمانشاه حاکی از آن است که این پل تاریخی در چند روز گذشته و بازهم به دلیل برخورد کامیون با آن به طول چهار متر در یکی از دیواره‌های جانبی تخریب شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به سراغ علیرضا مرادی بیستونی، معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه رفتیم که او در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهارکرد: پل کهنه یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی شهر کرمانشاه و مربوط به دوران صفویه است.

وی با تایید تخریب مجدد بخش‌هایی از این پل تاریخی، افزود: گرچه مرمت بخش‌های تخریب شده این پل تاریخی وظیفه ذاتی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه است اما واقعیت آن است که تا زمانی که از این پل تاریخی به این شکل (تردد کامیون‌های سنگین) استفاده می شود، وضعیت همین است.

مرادی بیستونی تصریح کرد: چندین سال است که اداره‌ کل راه و شهرسازی موظف شده برای جلوگیری از تردد ماشین از روی این پل تاریخی، در کنار آن یک پل جدید بسازد، اما به دلایل مختلف تا کنون این کار انجام نشده است.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه، گفت: اگر آن پل ساخته شود، پل کهنه فقط پیاده‌رو شده و از بروز چنین تخریب‌هایی جلوگیری می‌شود.

به گزارش ایسنای کرمانشاه، احداث کنارگذر شرقی(بیستون به اسلام آبادغرب) باعث شده که بسیاری از ماشین‌های سنگین جهت کوتاه کردن مسیر خود و پیوستن به این کنارگذر مسیر خود را از شهر کرمانشاه به سمت پل کهنه تغییر داده و به تبع این امر نیز موجب شده تا پل کهنه روزانه وزن به مراتب بیشتری را تحمل کند و در معرض انواع خسارات ناشی از برخورد کامیون‌ها با دیواره های پل قرار گیرد.


... ای کاش مسئولین استان قدری بیستر به آثار تاریخی این دیار که سرمایه ارزشمند کرمانشاهیان است، توجه کنند!!!


گزارش از هادی نوروزی خبرنگار ایسنای کرمانشاه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه