پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان محوطه مجموعه ملی طاق‌بستان نابسامان است - حس خاطرات در حصار یک سنگلاخ

یادمان

محوطه مجموعه ملی طاق‌بستان نابسامان است - حس خاطرات در حصار یک سنگلاخ

خبرگزاری مهر: ساماندهی محوطه مجموعه تاریخی طاقبستان پس از تخریب مبلمان محیطی قدیمی آن با تمام شمایل خاطره‌انگیز که برای گردشگران داشت همچنان در نابسامانی به سر می برد.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Men's Sneakers

به گزارش خبرنگار مهر، چندسالی است محوطه تاریخی طاق بستان به بهانه ساماندهی آن سیمای خاطره‌انگیز گذشته خود را از دست داده است و تبدیل به یک محوطه سنگلاخی شده است.

موضوعی که در همان روزها خبرگزاری مهر در گزارشی تحت عنوان "رعشه دریل کارگران بر اندام طاقبستان" به آن پرداخت و از شیوه ساماندهی غیر اصولی این بنا که تصاویر آن نیز ثبت شده است در گفتگو با کارشناسان انتقاد کرد.

مسئولان ساماندهی طرح در آن ایام اعلام کردند که چشمه سومی که زیر پای طاق ها پنهان شده است باعث آسیب رساندن به آنها می شود و این اقدام در واقع نجات بخشی طاقبستان است.

به هر حال بولدوزرها محوطه طاقبستان را برای یک ساماندهی اساسی زیر رو کردند و قرار شد تا مدت کوتاهی این نابسامانی به وجود آمده جای خود را به یک طرح جامع و کامل بدهد.

توضیحات مدیر پروژه در روزهای آغاز ساماندهی

آن روزها اعلام شد که طرح مشاور آتک در گذشته طراحی شده و وسعت آن هزار هکتار از زمین های غربی محوطه تاریخی طاقبستان تا نزدیک بیمارستان امام رضا (ع) و همچنین بلوار طاقبستان تا پل ولایت را دربر می گیرد.

68 پروژه شامل حذف الحاقات و ایجاد تاسیسات در این منطقه هزار هکتاری جا نمایی شده است. طرح این 68 پروژه در سه فاز عملیاتی می شود که فاز اول طرح از خود مجموعه طاق ها آغاز می شود.

اجرای این پروژه دو هدف بزرگ را دنبال می کند، هدف اول رونق گردشگری استان و توسعه این صنعت در محل طاقبستان و آمادگی برای ثبت جهانی و هدف دوم جلوگیری از تخریب آثار تاریخی و نجات بخشی طاقبستان اعلام شد

علیرضامرادی بیستونی همچنین در مصاحبه دیگر خود با خبرگزاری مهر در تاریخ هشتم بهمن ماه 92 که در گزارشی با عنوان "حال و روز طاق بستان از آبی که به خانه اردشیر افتاد" منتشر شد در آستانه نوروز 93 پروژه ساماندهی محوطه طاقبستان را به دلیل عدم تزریق اعتبار متوقف شده اعلام کرد و با تأکید بر اینکه یک سال است کاری از پیش نرفته گفت که تنها باید به نورپردازی و المان ها اکتفا کنیم.

طرح جامع ساماندهی طاقبستان تنها از میراث فرهنگی بر نمی آید/ عزم همه دستگاه های اجرایی لازم است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در خصوص چگونگی روند ساماندهی طاقبستان به خبرنگار مهر، گفت: کار ساماندهی طاقبستان در حال ادامه است و به صورت کلی بخشی از آن و مطالعات آن انجام شده است.

علی فعله‌گری افزود: در بحث کلی و ضلع جنوبی طاقبستان دنده کبابی‌ها و... که باید به کمک شهرداری تملک شود. در این مسیر باید دستگاه‌های اجرایی دیگر وارد کار شوند چون تمامی بار سنگین این را اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نمی‌تواند به دوش بکشد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون در اطراف طاقبستان چندین هکتار اراضی متفرقه وجود داشته و یک سری افراد حتی بدون مجوز در آنجا ساخت و ساز انجام داده اند که پی گیری حقوقی و مالی نیاز دارد و شهرداری نیز باید بیاید و وارد کار شود، هم‌چنین سایر دستگاه های اجرایی دیگر چون شورای شهر نیز باید ورود کرده و همکاری کنند تا با یک عزم ملی و همت استانی پیش رویم  که این کار را انجام دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: قطعا فقط دستگاه اجرایی ما نمی‌تواند متولی این کار باشد و دستگاه های دیگر هم می توانند در کنار ما قرار گیرند و شهرداری هم پتانسیل آن، ظرفیت آن و قانونش را دارد و می تواند به راحتی برخورد کند.، اما ما اگر بخواهیم از ساخت و ساز غیرمجاز یک واحد جلوگیری کنیم حداقل یک پروسه شش ماهه حقوقی را باید طی کنیم  و در این شش ماه فرد متخلف کارش را انجام می دهد اما شهرداری با توجه به اینکه قوانین مربوط به آن را دارد می‌تواند همان روز نسبت به تخریبش اقدام و بدون هیچ کار قضایی خاص نسبت به واحدهای غیرمجاز برخورد لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه نیت معاونت برنامه ریزی استانداری کرمانشاه  این است که دستگاه های اجرایی دیگر بیایند با توسعه گردشگری استان همگام شوند گفت: امیدواریم این دستگاه ها  همکاری لازم را با ما انجام دهند که انشالله صنعت گردشگری در استان کرمانشاه به خوبی توسعه پیدا کند.

فعله گری تاکید کرد: مجموعه طاقبستان هم‌اکنون در حال بهره برداری بوده اما برنامه کامل ساماندهی آنجا براساس آن برنامه  مصوبی که هست حداقل یکی دو سال آینده به اتمام می‌رسد و این درصورتی است که کار تملک اراضی اطراف انجام شود سپس تخریب شده و براساس نقشه ای که برای آن در نظر گرفته شده کارهایمان را انجام می دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: چون برنامه ثبت جهانی داریم، اعتبارات ساماندهی طاقبستان عمدتا ملی است و برنامه ثبت جهانی نیز در حال پیگیری است، امیدوار بودیم سال 2014 تصویب شود اما چون یک سری مشکلات گریبانگیر سازمان شده بود و تمرکز به گونه ای بود که پرونده شهر سوخته سیستان به تصویب برسد، برای سال آتی حتما کارش را انجام می دهیم و با معاونت میراث فرهنگی سازمان مرکزی هم به توافق اولیه رسیده ایم.

ساماندهی طاقبستان از سال 89 آغاز شده است/ باید آب پشت طاق ها را دفع می کردیم

معاون میراث سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کرمانشاه در خصوص ساماندهی مجموعه تاریخی طاقبستان به خبرنگار مهر اظهارداشت: کار ساماندهی مجموعه تاریخی طاقبستان و پروژه مطالعات و اجرایی آن از سال 89  آغاز و در سال 91 نیز کار مرمتی آن آغاز شد.

علیرضا مرادی بیستونی افزود: با توجه به مطالعاتی که در زمینه آب مجموعه تاریخی طاقبستان انجام شد بیشترین و اولین هدف ما در این فاز به دلیل اینکه کف مجموعه تاریخی طاقبستان از سال‌ها پیش بالا آمده بود و به خاطر این بالا آمدن ورودی چشمه‌ها مسدود شده  و باعث می‌شد که آب به پشت طاق‌ها نفوذ کند، دفع آب‌های سطحی بود.

وی تصریح کرد: وجود آب در جلوی طاق باعث برگشت پذیری آب مثل فلکه ای که شیر آن بسته شده باشد می شد و جلوی طاق که محل خروج آن بود  از  کف پوشانده شده بود و باعث جمع شدن آب جلوی طاق می شد، که باعث آسیب‌های به طاق شده و گیاهانی رشد کرده بودند که به بخش تاریخی مجموعه آسیب می زد.

بیستونی افزود: هم‌اکنون کف به حالت اولیه برگشت داده شده و با توجه به بررسی های انجام شده می‌توان گفت که طاق از نظر نفوذ آب نجات پیدا کرده است.

معاون میراث سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: بعد از این مرحله در راستای ساماندهی آن کار اجرای مبلمان محیطی مجموعه و نورپردازی مجموعه مد نظر است که به مرحله اجرا درآید.

کندی ساخت مبلمان محیطی به دلیل تست عملکرد زهکشی انجام شده است

بیستونی تصریح کرد: ابتدا باید آن بیس اجرایی و زیرساخت‌های کار آماده و مسیر خروجی آب کاملا مشخص می شد و بررسی کنیم  که زهکش‌هایمان خوب عمل می کند تا در آینده  نیاییم بخشی را کار کنیم و زهکش‌ها عمل نکنند و دوباره آب برگشت بخورد و باعث شود کلی از کف سازی ما بهم بخورد.

وی خاطر نشان کرد: در سالهای قبل و زمستان به علت نفوذ آب در طاق شاهد قندیل‌هایی در نقش تاریخی بودیم که امسال و با توجه به اینکه سرما بالا و بارش های زیادی را داشتیم نجات بخشی طاق از آب باعث شد این قندیل ها تشکیل نشود.

بیستونی افزود: در گذشته جلبک‌هایی روی طاق تشکیل می شد که با جلوگیری از نفوذ آب به طاق امسال این جلبک ها را نداشتیم،البته مقدار کمی رطوبت ناشی از بارندگی ها بود که بلافاصله خشک می شد. کف را  در جلوی طاق پایین بردیم که آب به زیر طاق نفوذ نکرده و حالت ظرف به وجود نیاید.

وی تصریح کرد: ما ابتدا ندانستیم که جلوی نقش اردشیر هم یک چشمه وجود دارد بعد از اینکه مطالعات آبمان انجام شد که گزارش بسیار قوی ای نیز هست مشخص که چشمه ای اینجا هست و مانند فلکه ای جلوی خروج آن بسته شده و باید مسیر خروج آن باز شود که آب سطحش پایین بیاید. جلوی مجموعه تاریخی یک کانال بتنی زده شده بود و این درحالی بود که هیچ آبی از آن عبور نمی کرد و عمل نکردن زهکش ها باعث شده بود طاق ها کاملا شوره بزند و آب داخل بدنه و زیر طاق بیاید و باعث مشکلاتی در طاق شود. در این طرح  این کانالاها و زهکشی ها برداشته شد که برداشتن آن نیز جز با دریل امکان پذیر نبود.

بیستونی افزود: در واقع این حجم بتن محوطه را سنگین کرده بود و ما آن را برداشتیم چون این باعث جلوگیری از خروج آب بود و آب زیر طاق می رفت و دریاچه در فصول گرم خشک می‌شد اما الان سطح آب را پایین بردیم و آب در جلوی طاق وجود دارد و دیگر در طاق نفوذ نمی‌کند.

وی تاکید کرد: کل مطالعات طاق انجام و تصاویر با اسکن لیزر گرفته و بررسی شده است که می توانیم تمام جزئیات را داشته باشیم که بعدها هم در مرمت کمک کند اگر مشکلی پیش آید جز به جز نقشه را داریم.

نمی توان گفت ساماندهی طاقبستان چه زمانی تمام می شود!

بیستونی در مورد سایر اقدامات ساماندهی مجموعه طاقبستان نیز گفت: بحث بعدی یادگار نوشته ها بود که در حال ساماندهی مرمت است  و همه اقدامات را در قالب یک گزارش بردیم و بازبینی شده است. همه مطالعات در راستای این است که در سال گذشته مشکل وآسیب جدی برای طاق‌ها وجود نداشت.

وی تصریح کرد: نمی توان گفت ساماندهی کل مجموعه طاقبستان چه زمانی به اتمام می رسد اما امسال برای طاقبستان 700 میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات استانی در نظر گرفته شده است و بخشی نیز از اعتبارات ملی اختصاص می‌یابد که در سال آینده بخش‌هایی را اجرا کنیم.

بیستونی گفت: در مجموع و با توجه به اقدامات انجام شده در مجموعه تاریخی می توان گفت حدود 60 درصد ساماندهی انجام شده است و ضلع جنوبی نیز باید تملک انجام شود و مطالعاتی هم انجام دادیم.

وی افزود: بحث بعدی نورپردازی است که بعد از کف سازی کار نورپردازی انجام می‌شود. بحث زیرسازی اولیه و طبق برنامه ریزی دوسال طول کشیده  و طرح نورپردازی آن نیز تازه آماده شده است.

بیستونی ادامه داد: بحث دیگر مبلمان محیطی، کف سازی و المان‌های ورودی است که بعد از آن کار نورپردازی انجام می شود که البته طرح نورپردازی هم‌اکنون آماده است و بعد از کف سازی انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: نمی توان گفت فردا طرح گردشگری طاقبستان به اتمام می رسد و در واقع  حدود هزار هکتار در کل مجموعه و بخش های مختلف کار وجود دارد اما خود مجموعه تاریخی و تملک بخش های زیر دست اگر اعتبار داده شود سه سال زمان نیاز دارد تا به اتمام برسد و براساس مستندات موجود در صورتی که کبابی ها و دنده کبابی های زیردست برداشته شود وضعیت طاقبستان به صورت شکل قدیمی آن برمی گردد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه