پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان برای حفاظت از طاق بستان، پروژه منوریل را متوقف کنید

یادمان

برای حفاظت از طاق بستان، پروژه منوریل را متوقف کنید

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نهم با انتقاد از وضعیت حفاظت از میراث باستانی و فرهنگی در این استان، به پروژه منوریل این استان که اولین ایستگاه آن در نزدیکی طاق بستان ساخته خواهد شد، اشاره و تاکید می کند که برای حفاظت از طاق بستان و محوطه اطراف آن باید این پروژه متوقف شود.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , men air max jordan 13 , 4011496719 , Where To Buy

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه مجلس: نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نهم با انتقاد از وضعیت حفاظت از میراث باستانی و فرهنگی در این استان، به پروژه منوریل این استان که اولین ایستگاه آن در نزدیکی طاق بستان ساخته خواهد شد، اشاره و تاکید می کند که برای حفاظت از طاق بستان و محوطه اطراف آن باید این پروژه متوقف شود.
 
سیدسعید حیدری‌طیب، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نهم در گفت و گو با خبرگزاری CHN به عملیات مرمتی در طاق بستان می گوید که حریم آثار باستانی در استان کرمانشاه به خوبی رعایت نمی شوند، به خصوص درباره طاق بستان. مرمت طاق بستان با ماشین های سنگین که می تواند آسیب های جدی به این اثر باستانی وارد کند، خلاف قانونی حریم آثار باستانی است.
 
 
او با اشاره به تصمیم اداره میراث فرهنگی برای مرمت طاق بستان، می گوید: سازمان میراث فرهنگی تصمیم گرفته طاق بستان با توجه به بودجه ای که برای آن در نظر گرفته شده است، به شکل تاریخی و قدیمی در بیایید. بر همین اساس سنگ فرش جایگزین آسفالت اطراف طاق بستان می شود. همچنین قرار است مغازه هایی هم که در حوالی دریاچه ساخته شده اند به مکان دیگری منتقل شوند.
 
در همین رابطه چند روز پیش جامعه باستان‌شناسی ایران در اعلامیه ای نسبت به عملیات مرمت غیر کارشناسی در طاق بستان ابراز نگرانی کردند.
 
بخشی از این بیانیه آمده‌است: «پرسش اساسی از مسؤولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه این است که تا چه حد از بی­خطر بودن این­گونه عملیات پیش از استفاده از ماشین­آلات سنگین اطمینان حاصل شده است؟ تا چه حد جوانب مختلف این امر مهم با استفاده از نظرات کارشناسان از جمله باستان­شناسان و کارشناسان حفاظت و مرمت سنجیده شده و در میان گذاشته شده است؟ و کارشناسانی که این برنامه­ها بر اساس نظر آن­ها انجام گرفته چه کسانی هستند و آیا از دانش و تجربه کافی در این زمینه­ها برخوردارند؟»
 
حیدری اعتقاد دارد متولیان منطقه باید در بحث حفاظت از میراث فرهنگی دقت بیشتری انجام دهند. او تصریح می کند: متاسفانه این روزها ساخت و سازهایی که در قالب طرح های عمرانی مطرح می شود، آسیب های جدی را به آثار باستانی و فرهنگی وارد می کنند. تلاش مسئولان باید در راستای حفظ این آثار باشد.
 
او در ادامه به موضوع ساخت اولین ایستگاه منوریل در نزدیکی طاق بستان اشاره می کند و می گوید: اگر پروژه منوریل در منطقه طاق بستان به طور کامل اجرایی شود، آسیب جدی به این اثر باستانی وارد می کند.
 
حیدری با بیان این که «قرار است منوریل کرمانشاه از نزدیک طاق بستان آغاز شود و از شکارگاه خسرو پرویز عبور کند» از مسئولان می خواهد برای حفظ میراث فرهنگی اجرای این پروژه را متوقف کنند یا تغییراتی در آن به وجود بیاورند.
 
به گفته نماینده کرمانشاه مونوریلی که از طاق بستان آغاز و تا غرب کرمانشاه خواهد رفت، توریستی نیست و تنها برای انتقال جمعیت ساخته می شود و این تهدید جدی است برای طاق بستان. او می گوید: این طرح از سوی شهرداری کرمانشاه با پیگیری های استانداری در حال اجراست و اکنون ساخت آن از میان مسیر آغاز شده است.
 
پروژه منوریل کرمانشاه سال 86 در شورای عالی ترافیک تصویب شد. پس سفر مقام معظم رهبری تصمیم هایی در خصوص جایگزینی مترو به جای منوریل صورت گرفت. همچنین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه نیز با اجرای پروژه منوریل مخالفت کرده بود. اما به نظر می رسد مسئولان استان هنوز بر اجرای پروژه مونورل تاکید دارند. در این بین اداره میراث فرهنگی نیز تاکنون واکنش جدی به اجرای پروژه منوریل نشان نداده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه