پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان این سرستون قاجاری در پشت تکیه معاون‌الملک چه می‌کند؟

یادمان

این سرستون قاجاری در پشت تکیه معاون‌الملک چه می‌کند؟

مرمت تکیه معاون‌الملک بیش از یک ماه است که به پایان رسیده است. اما آنچه سبب تعجب دوستداران میراث فرهنگی می‌شود گماردن یک سرستون دوره قاجار در کنار این تکیه و در میان انبوه نخاله‌ها و زباله‌ها است.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | Women's Nike shoes, clothing and accessories

به گزارش هنرنیوز؛ مرمت تکیه معاون‌الملک چند وقتی است به پایان رسیده است. این بنای قاجاری نفیس تا کنون چندین بار مورد مرمت قرار گرفته است اما باز هم نتوانسته از گزند نم و رطوبت و تخریب در امان بماند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی تکیه معاون الملک در گفت و گو با خبرنگار هنرنیوز درباره اقدامات انجام شده در این تکیه می‌گوید: مرمت بخش‌های آسیب دیده، برگرداندن قسمت‌هایی که در سالهای قبل تغییر حالت داده بودند به شکل نخستین و سنتی، مرمت کاشی‌ها و...

وی توضیح می‌دهد: سنوات قبل دیواره‌های آجری را گچ کرده بودند. لایه‌های گچی برداشته شد و لایه‌های آجری مورد مرمت و بندکشی مجدد قرار گرفت. اکنون فرم آجرنمای سنتی نمود کامل دارد.

علیرضا برشاهی در مورد نم حاصل از کور شدن دو چشمه زیرین تکیه که مسبب نم‌زدگی این بنا است، نیز می‌افزاید: این نم نیاز به مطالعه دارد. ما درخواست اعتبار کردیم تا یک مشاور خوب کار مطالعه بر رطوبت را آغاز کند. کارهای مقدماتی از جمله بازدید مشاور هم انجام شده است.

او در مورد سر ستون رها شده در میان نخاله‌ها که گویی ازیک مرمت اضافه آمده و به حال خود رها شده است، اظهار می‌کند: این مربوط به مرمت‌ها نیست و یک تکه سنگ است که از مدت‌ها قبل در بخش ورودی تکیه قرار داشته است.

وی در مورد محل اصلی این سرستون نیز به خبرنگار هنرنیوز اظهار می‌کند: مسلماً مربوط به تکیه نیست چون جایی که ستون و سرستون سنگی داشته باشد در این تکیه وجود ندارد و تمام ستون‌های آن آجری است. احتمالآ این سرستون از خانه‌ها یا مساجد دیگر آورده شده است اما قطع به یقیین مربوط به تکیه نیست.

برشاهی درباره احتمال آوردن این سرستون از حمام حسن‌خان هم می‌گوید: نه چنین چیزی هم امکان‌پذیر نیست چرا که حمام حسن خان۸ ستون دارد که همه آنها سرجای خود قرار دارد و هیچ تغییری نکرده است.

به گزارش هنرنیوز؛ تکیه بیگلر بیگی هم تکیه ایست در بافت کهن شهرکرمانشاه در خیابان مدرس این بنا در محله قدیمی فیض‌آباد و در کوچه صارم الدوله واقع شده‌است. این تکیه که در زمان قاجار توسط عبدالله خان ملقب به بیگلربیگی ساخته شده‌است از لحاظ آئینه کاری در میان تکایای کرمانشاه بی نظیر است. برشاهی در مورد احتمال آوردن این سرستون از این تکیه نیز ضمن رد این احتمال می‌گوید: این سرستون متعلق به این بنا هم نیست.

وی در مورد آجرها ی رها شده در نخاله که امکان رها شدن یک داده تاریخی را محتمل می سازدهم با طرح این پرسش که چه کسی با چه قصد و منظوری عکس‌ها را در اختیار رسانه گذاشته است، تأکید می‌کند: این یک شیطنت منظور دار است. وگرنه ما در مرمت اینقدر به این موضوع واقف هستیم که چه چیزی ارزشمند است. آجر مانند کاشی نیست که دارای نقش جبران ناپذیری باشد.آجر را به راحتی می‌توان تهیه کرد و تا آنجا که مقدور باشد در مرمت‌ها هم از همان آجرها استفاده می‌شود اما در موارد ضروری آجرهای شکسته غیرقابل مرمت را در می‌آورند و به جای آن یک آجر سالم با همان کیفیت سابق قرار می‌دهند. آجر وقتی از ابعاد خود خارج می‌شود دیگر قابل استفاده نیست.

حال این پرسش مطرح می شود که حتی اگر این سرستون متعلق به تکیه معاون الملک نباشد، آیا مسوولان میراث فرهنگی نباید فکری به حال آن بکنند و این گونه آن را کنار تکیه رها نکنند؟

به گزارش هنرنیوز؛ تکیه معاون الملک کرمانشاه از منحصر به فردترین تکایای باقیمانده از عهد قاجار در ایران است. آنچه این بنای تاریخی را در بین بناهای تاریخی دیگر ممتاز ساخته کاشی‌های زیبا و موضوع های متنوع نقش شده بر کاشی‌ها است . این کاشی‌کاری‌ها وقایع عاشورا تا قصص قرآنی از داستانهای شاهنامه و تصاویر پادشاهان اسطوره‌ای و تاریخی تا رجال معروف و معاصر بانی بنا، را منعکس می‌کند.

تکیه معاون الملک در مرکز شهر کرمانشاه و در خیابان شهید حداد عادل قرار دارد این خیابان در محله برزه دماغ از محلات قدیمی کرمانشاه واقع شده است. آنچه در سند مالکیت این بنای دورهقاجاری مشهود است نخستین بخش زمینهای تکیه معاون الملک توسط حسین خان معین الرعایا درماه صفر سال ۱۳۲۰ هجری قمری خریداری شده است . البته در اطراف زمین خریداری شده، حمام حسن خان وجود داشته که چهار حوض آن مخروبه شده و به زمین خریداری شده الحاق گشته است. ورای حمام مذکور یک آسیاب، یک بقالی ودوگذر وجود داشته که یکی گذر اختصاصی آسیاب بوده ودیگری گذری مورد استفاده عام.

متأسفانه از این مکان‌ها غیر از حمام حسن خان اکنون اثری باقی نمانده است. این مکانها یا تخریب شده اند و یا کاربری خود را از دست داده‌اند بعنوان مثال آسیاب تخریب شده وگذرها و ساباط قدیمی مسدود شده اند و در محل ساباط نیز اکنون محل پخت نذورات گشته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه