پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کوتاه ترین رودخانه جهان زیر 180 متر آب غرق می شود - قد "کانی بل" به تاج سد داریان نمی رسد

زیست بوم

کوتاه ترین رودخانه جهان زیر 180 متر آب غرق می شود - قد "کانی بل" به تاج سد داریان نمی رسد

خبرگزاری مهر: احداث سد داریان و آبگیری این سد نگرانی هایی را برای دوستداران میراث طبیعی به همراه داشته است و در مهمترین این چالشها اثر ملی "چشمه بل" به عنوان کوتاه ترین رودخانه جهان در یک قدمی غرق شدن زیر 180 متر آب پشت سد داریان قرار گرفته است.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مشکلاتی که معمولا دامن گیر اکوسیستم های طبیعی و در پاره ای موارد میراث فرهنگی و تاریخی مناطق مختلف می شود. کلید خوردن پروژه های عمرانی عظیم بدون در نظر گرفتن حفاظت از این داشته های فرهنگی و طبیعی است.

موضوعی که نمونه های آن در برخی دیگر از نقاط کشور مثل تخت جمشید و ... دیده شد و واکنش های متعددی را به دنبال داشت. این رویه این بار در شهر هزار ماسوله ایران یعنی پاوه و برای یکی از داشته های مهم طبیعی این منطقه یعنی کوتاهترین رودخانه جهان با پیشینه فرهنگی مهم برای بومیان این شهر رقم خورده است.

مشخصات کانی بل به عنوان کوتاه ترین رودخانه جهان

کانی بل یا چشمه بل نام چشمه و رودخانه کوچکی است که با 15 متر طول رکورد کوتاه ترین رودخانه جهان را در اختیار دارد. آبی که از دهانه ای شبیه یک غار با جوش و خروش خاص بیرون می ریزد و تشکیل رودخانه ای زیبا با آبی آشامیدنی و دارای بالاترین استانداردهای کیفی آب معدنی را می دهد.

چشمه بل در کنار بقعه سید عبیدالله (برادر امام هشتم "ع" ) واقع شده است و علاوه بر احداث چند کارخانه آب معدنی و استخر های پرورش آبزیان، دلبستگی خاص مردم این منطقه را با خود داشته و به نماد فرهنگی شهر پاوه تبدیل شده است.

رودخانه و چشمه ای که می تواند آب آشامیدنی صدها هزار نفر را تأمین کند و سالانه گردشگران و توریست های زیادی را به سمت خود جلب کرده است، در سال 88 توسط میراث فرهنگی به ثبت رسیده و در زمره اثار ملی قرار دارد. یک اثر ملی که این روزها با احداث سد داریان در یک قدمی غرق شدن زیر صدها متر آب ایستاده است.

مرگ چشمه بل از همان روز اول به ثبت ملی رسیدن کلید خورد

در همان سال 88 که کانی بل به ثبت ملی رسید، سدی در مسیر رودخانه سیروان کلنگ زنی شد که ظاهرا فقط برای محو چشمه بل آغاز به کار کرد. موضوعی که از چند ماه بعد بر سر زبان ها افتاد این بود که آبگیری داریان مساوی با مرگ بی صدای خروشهای دوست داشتنی کانی بل است.

موضوعی که از همان روز موضع گیری مسئولین و کانون های مردم نهاد حمایت از محیط زیست را به دنبال داشت تا امروز هم ادامه دارد.

اطمینان اداره کل حفاظت محیط زیست از زنده ماندن کانی بل

در همین رابطه مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فرآیند نجات بخشی کانی بل به تأیید رسیده است و سازمان حفاظت از محیط زیست نیز به عوامل پروژه سد داریان اعلام کرده است که تا تکلیف نجات بخشی بل مشخص نشود اجازه ادامه پروژه را نخواهد داد.

تورج همتی گفت: موضوع را با دستگاه قضایی در شهرستان پاوه در میان گذاشتیم و قرار است تا مشخص شدن تکلیف کانی بل روند احداث سد داریان متوقف باشد.

وی افزود: آبگیری سد داریان انجام نخواهد شد مگر اینکه طرح جامعی برای خروج آب کانی بل از مسیر تأمین شده و به ما ارائه شود در غیر این صورت ادامه پروزه امکان پذیر نخواهد بود چون این توافق قبل از آغاز سد داریان انجام شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خروج آب کانی بل از مسیر سد و یا پایین بردن سطح 180 متری تاج سد داریان را از جمله راهکارهای پیشنهاد شده برای کانی بل عنوان کرد.

اظهار نظر شرکت آب منطقه ای/ آب کانی بل با سد داریان در هم می آمیزد

اما مدیر عامل آب منطقه ای استان کرمانشاه معتقد است که توقف سد داریان امکان پذیر نیست و البته خواست هیچ یک از مدیران هم نبوده است.

کیاست امیریان پیشتر اعلام کرده بود که در بد ترین شرایط آب کانی بل با آب رودخانه سیروان و پشت سد در هم می آمیزد که به نظر نمی رسید پاسخ مناسبی به دغدغه های فرهنگی مردم برای حفظ یک میراث تاریخی باشد.

به موضوع باید دو سویه و منطقی نگاه کرد/ پیگیری از طریق مراجع ملی

نماینده مردم اورامات در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: کانی بل یکی از دوست داشتنی ترین داشته های مردم شهرستان پاوه است که وجود آن به یک نماد فرهنگی برای مردم تبدیل شده است و علاوه بر جذب گردشگر و توریست به منبع درآمد نیز بدل گشته است.

نعمت الله منوچهری گفت: از سوی دیگر سد داریان نیز یک پروژه ملی و مهم است که به نتیجه رسیدن آن آثار مهمی در توسعه و پیشرفت خواهد داشت. بنابر این باید در مواجهه با این تداخل هوشمندانه عمل کرد.

وی افزود: باید با بررسی راههای نجات چشمه بل و اتکا به قانون در بحث حفاظت از میراث فرهنگی به گونه ای عمل کرد که نه موقعیت مفید سد داریان از دست برود و نه کانی بل به نابودی کشیده شود.

منوچهری با اشاره به پیگیری برای حل این مشکل، گفت: می توان با نشست های تخصصی و کارشناسی و البته ورود مراجع ملی به موضوع به بهترین شکل مسئله را رفع کرد و به نتیجه نهایی رساند. این موضوع را وزارت نیرو، میراث فرهنگی و البته سازمان حفاظت از محیط زیست پیگیری می کنند.

پیمانکار پروژه با میراث فرهنگی هماهنگ نبوده است

به گزارش مهر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه پیشتر با انتقاد از خود سری پیمانکار پروژه سد داریان از پیگیری های قانونی برای رسیدن به نتیجه خبر داده بود.

وی در همین رابطه به مهر گفت: یکی از دلایل بروز این مشکلات عدم هماهنگی اولیه پیمانکار سد داریان با میراث فرهنگی است. اگر در خصوص وجود میراث فرهنگی و خطرات احتمالی برای آنها با اداره کل میراث فرهنگی مکاتبه و استعلام شده بود شاهد چنین مشکلاتی نبودیم.

فعله گری همچنین از پیگیری مستمر این اداره کل برای حفظ کانی بل به عنوان یک اثر ملی ثبت شده سخن گفت.

به هر حال آنچه که مشخص است کانی بل به همراه چندین چشمه دیگر نیاز به توجه بیشتر وزارت نیرو برای زنده ماندن دارد و اینکه به راحتی از یک نماد فرهنگی برای مردم و یک نعمت بی بدیل برای منطقه بگذریم اصلا پذیرفتنی نیست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه