سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم خطر انقراض قطعیِ ۱۲۰۰ گونه جانوری در جهان

زیست بوم

خطر انقراض قطعیِ ۱۲۰۰ گونه جانوری در جهان

 

طبق تازه‌ترین مطالعات خطر انقراض، تقریبا ۱۲۰۰ گونه را در سراسر جهان تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، بیش از ۱۲۰۰ گونه در سراسر جهان در بیش از ۹۰ درصد زیستگاه‌های خود با تهدید روبرو هستند و بدون در نظر گرفتن اقدامات حفاظتی قطعا منقرض خواهند شد.

گروهی از کارشناسان طی همکاری با دانشگاه کوئینزلند استرالیا و "انجمن حفاظت حیات وحش" به ارزیابی تهدیدهایی پرداختند که ۵۴۵۷ گونه پرنده، پستاندار و دوزیست با آن‌ها روبرو هستند تا مشخص شود کدام بخش از گستره زیستگاهی گونه‌های جانوری بیشترین تاثیر را از عوامل شناخته شده تخریب‌کننده تنوع زیستی متحمل شده‌اند.

این مطالعه تخصصی توسط گروهی از کارشناسان انجام گرفته که پیش از این دریافته بودند تنها پنج کشور مسئول ۷۰ درصد از طبیعت وحش باقی‌مانده در جهان هستند.

همچنین در این بررسی نقاط بحرانی و کانونی که گونه‌های جانوری در آنها به دلیل تهدیدهایی از جمله کشاورزی، گسترش شهرسازی، جاده سازی و تراکم جمعیتی بیشترین آسیب را دیده‌اند مورد ارزیابی قرار گرفته‌ است.

به نوشته روزنامه گاردین، این تیم تحقیقاتی تنها به بررسی تهدیدهایی پرداخته که به دلیل اثربخشی روی گونه‌های جانداران در گستره زیستگاهی‌شان شناخته شده هستند و مشخص شد در بیشتر حیات‌وحشی که مورد مطالعه قرار گرفته‌، تجاوز به حریم زیست این موجودات گسترده بوده‌ و بنابر این منطقه‌ای را که این جانداران قادر به ادامه حیات هستند را به شدت محدود کرده‌ است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه