پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر فراخوان کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بیرجند

خبر

فراخوان کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بیرجند

 از برگزاری کارگاه‌های فهم معماری ایران و پنجره‌های گشوده‌شده آن، زمان زیادی نمی‌گذرد. به رغم جوان‌بودن این تجربه، این برنامه‌ها به علل متعدد توانسته ‌است صاحب ریشه‌هایی برای خود شود. بدون‌ شک کسانی که در به‌وجود آمدن این کارگاه‌ها تلاش کرده‌اند ـ از برگزارکنندگان تا هیئت ‌علمی و از همه مهم‌تر، شرکت‌کنندگان جوان و مشتاق ـ نقشی مؤثر در تثبیت ریشه‌های این تجربه در خاک معماری و شهرسازیِ ایران داشته‌ و دارند.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | FitforhealthShops - The Ultimate all festive nike running shop coupon code FAQ

 

برای آنکه عملی را به درستی به انجام رسانیم، نیاز داریم تا دربارۀ آن شناخت پیدا کنیم. اگر این شناخت به شکلی درست صورت پذیرد ، می‌توان نواقصش را رفع و از خطا در عمل حتی‌المقدور پرهیز کرد.
چگونه فکر کردن به موضوع و چگونه سؤال‌ کردن از آن است که اسباب و شرایط فهم موضوع را فراهم می‌کند.
معماری و شهر به ‌مثابه موضوع  و موضع ما در ساختن زندگی و فضای آن و نگاه به دنیای اطرافمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. معماری که مهم‌ترین وظیفه‌اش به سامان کردن فضای زندگی است، تا فهمیده نشود و ندانیم چگونه در ارتباط با زندگی مردم قادر است این مهم را برآورد، به حقیقت خود نزدیک نخواهد شد.
اما چگونه می‌توان معماری و شهر را فهمید؟
برای فهم حقیقت معماری و شهر می‌توان شیوه‌های مختلفی را برگزید. اما مهم این است که همواره توجه داشته باشیم آثار معماری و شهر به جز کالبد روی دیگری نیز دارد؛ روی واقعیِ زندگی مردم و تناسب فضای زندگی آنها براساس همة آنچه که می‌خواهند و به آن باور دارند.
زندگی مردمی را در جایی که با کمبود آب روبروست تصور کنید. آنها برای ادامه زندگی جاری‌شان به بهترین شکل، تصمیم‌هایی برای استفاده از این آبِ اندک و برآورده‌کردن نیازهایشان می‌گیرند؛ در کشاورزی، تولید و مصرفشان.
به‌طور طبیعی این تصمیم‌ها برای آنها موجب رفتارهایی می‌شود و مجموعه این رفتارها در شکل بخشیدن به فضای زندگی‌ای که متناسب با آن تصمیم‌ها باشد، اهمیت پیدا می‌کند و فضای زندگی آنها متناسب با رفتارهایشان میشود.
اکنون جای دیگری را برای زندگی تصور کنید که بر سر راه بسیار مهمی قرار دارد و محل رفت‌وآمد است. به‌شکل معمول برای زندگی و رونق آن و نیز برای حفظ امنیت کسانی که از آن راه عبور می‌کنند، فضاهایی ایجاد می‌شود. این فضا ها باعث میشوند تا مردمِ آنجا برای زندگیشان به سوی رفتارهای دیگری متناسب با آن فضاها و اعمال بروند.
بنابراین میان فضا و سلوک و رفتار آدمها ارتباطی دوسویه برقرار است.
حال اگر قرار باشد برای این مردم، فضاهای جدیدی ساخته‌ شود، آیا فهم فضای زندگی آنها و مجموعه رفتارهای آنها برای ساختن آنجا دارای اهمیت نخواهد بود؟
در این‌جا بیرجند را که قرار است از پنجره گشوده از آن به فهمی از معماری ایران برسیم، موضوع مثال خود قرار می‌دهیم، بر آنیم تا ببینیم که چگونه بیرجند می‌تواند در فهم پرسش هایمان برای ساختن در آنجا به ما کمک کند؟

دقت و توجه به رابطه دوسویه شیوه زندگی مردمِ بیرجند و نسبت آن با فضای زندگی آنها که حاصل آزمودگی و تجربه زندگی در بیرجند است مهم ترین نکته ای است که ما در این کارگاه به دنبال فهم آن هستیم؛ فهمی که برای ما ساختن را ممکن می سازد.

قالب برگزاری :
کارگاه، قالبی است کارآمد که برای برگزاری این مجموعه برنامه انتخاب شده است، چراکه مواجهه بی‌واسطه با معماری و شهرسازی و درک تجربه زندگی مردم، در کنار تجربه مشترک تمامی کسانی که این برنامه را شکل می‌دهند ـ اعم از برگزارکنندگان، هیئت علمی و شرکت‌کنندگان ـ و اشتراک آراء و تجارب به‌همراه بیان یافته‌ها و نگاه به آینده این مسیر، راهی است که برای تحقق و تجربه این رویکرد انتخاب شده است.

مراتب مطالعه :
کارِ کارگاهی شرکت‌کنندگان مبنی بر مطالعه و کشف و تبیین شیوه زندگی و رفتار اهالی و نسبت آن با فضای زندگی شان، در یکی از مراتب مطالعه زیر انجام می شود. تفکیک این مراتب مطالعه به معنی جدا بودن آنها از هم نیست، بلکه توجه یک‌جا به تمامی آنهاست که ما را به فهم معماری و پاسخ پرسش‌هایمان می‌رساند. تنها برای به دست آوردن تصویری دقیق و تأملی متناسب با ظرف کارگاه، از شرکت کنندگان میخواهیم تا کارِ کارگاهی خود را در یکی از این مراتب مطالعه انجام دهند:
الف) اجزاء و عناصر تشکیل دهندۀ بناها و مکان ها
ب) مکان ها و بناها و روابط میان فضاهای آن
ج) محله، از برقراری رابطه میان بناها تا ایجاد شهر
 
 برگزارکنندگان:
· دبیرخانهٔ رویدادهای معماری
وابسته به مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران

 با همکاری:
· دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران
· استانداری خراسان جنوبی
· ادارۀ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی
 
و با مشارکت:
· دانشگاه شهید بهشتی
· پژوهشکده تحقیقات کاربردی فرهنگ ایرانی دانشگاه تهران
· دانشنامه تاریخ معماری ایرانشهر
· بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
· دانشگاه بیرجند
· سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی
· سازمان مسکن و شهرسازی استان خراسان جنوبی
· فرمانداری بیرجند
· شورای شهر بیرجند
· شهرداری بیرجند
· دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
· مهندسان مشاور کاوش معماری
· شرکت احیای میراث کویر
· موسسه فرهنگی هندسه فرهنگ

  دبیرکارگاه:
· وحید قاسمی

هیئت علمی:
کارگاه یک: دکتر مهدی حجت، دکتر نادیه ایمانی
کارگاه دو: دکتر مهرداد قیومی بیدهندی، مهندس نوشاد رکنی
کارگاه سه: دکتر محمدرضا رحیم‌زاده، دکتر ناصر نوروززاده چگینی
کارگاه چهار: دکتر هادی ندیمی، دکتر حمیدرضا ضیائیان
کارگاه پنج: دکتر زهرا اهری ، دکتر محمد ایران‌منش
کارگاه شش: دکتر سیروس‌رضا صبری، دکترمحمد سعید ایزدی

تقویم کارگاه:
۱) مهلت ثبت‌نام:  ۲۰ الی ۳۱ تیر ماه
۲) مرحله نخست اعلام نتایج: ۴ مرداد ماه
۳) مرحله دوم اعلام نتایج: ۱۰ شهریور ماه
۴ـ زمان برگزاری: ۲۷ الی ۳۱ شهریور ماه

 ثبت‌نام، پذیرش، و روند برگزاری:
تمامی دانشجویان رشته‌‌های معماری و شهرسازی و سایر رشته‌های مرتبط و فارغ‌التحصیلانی که نهایتاً ده سال از زمان فراغت تحصیلشان می‌گذرد،منحصراً در قالب گروه‌های دو یا سه نفره و از سراسر ایران می‌توانند در این کارگاه ثبت‌نام کنند که پس از طی مراحل انتخاب که در پی توضیح داده شده، درصورت پذیرش، در کارگاه شرکت خواهند کرد.
انتخاب گروه‌ها برای شرکت در کارگاه طی دو مرحله انجام می‌شود:
 مرحله نخست:
در این مرحله از میان تمامی ثبت‌نام‌کنندگان تقریبا دو برابر ظرفیت نهایی کارگاه انتخاب خواهد شد. از آنجا که شرکت‌کنندگان هستند که موجب غنای کارگاه می‌شوند برگزارکنندگان بر آنند تا حتی‌المقدور امکان حضور متنوع‌تر افراد را فراهم کنند و بر این اساس موارد زیر در انتخاب اولیه لحاظ خواهد شد:

ـ رشتۀ تحصیلی
موضوع این کارگاه معماری و شهرسازی است، اما از آنجا که تفکر دربارۀ آن و شناخت و فهم آن از منظرهای گوناگون امکان‌پذیر و توجه به همۀ آنها بسیار مهم است؛ از این رو برآنیم تا از تمامی دانشجویان و دانش‌آموختگان معماری و شهرسازی و رشته‌های مرتبط شرکت‌کننده در کارگاه داشته باشیم.
ـ مقطع تحصیلی
دیدگاه‌ها و تجارب و مسائل دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقاطع تحصیلی گوناگون با یکدیگر تفاوت دارد، تفاوتی که می‌تواند مکمل باشد و در غنای کارگاه مؤثر. از این رو برآنیم تا ترتیبی دهیم که حتی‌المقدور کلیۀ مقاطع تحصیلی از کاردانی تا دکتری معماری و شهرسازی و علوم وابسته بتوانند در این کارگاه شرکت نمایند.
ـ شغل
از آنجا که موضوع و نوع برگزاری این کارگاه بر آموزش از راه مواجهه با آثار معماری و شهرسازی است، لذا حضور فارغ‌التحصیلان معماری و شهرسازی و تمامی آنهایی که به لحاظ حرفه ای با موضوع معماری و شهر در ارتباطند، غنیمت شمرده می شود.
 عوامل مذکور برای انتخاب، براساس سنجه های زیر در مرحله اول مؤثر خواهد بود:
ـ اولویت ثبت نام در مدت زمان اعلام شده
ـ تنوع رشته در میان افراد هرگروه
تبصره: در هر گروه حداکثر یک دانشجو یا فارغ‌التحصیل از دیگرِ رشته ها می تواند حضور داشته باشد.
ـ اولویت گروه های 3 نفره به 2 نفره
مرحله دوم:
در این مرحله برای افراد انتخاب‌شده از مرحله نخست، تمرین‌هایی درنظر گرفته ‌شده ‌است که همۀ گروه‌ها برای برگزیده شدن ملزم به انجام‌شان هستند. این تمرین‌ها برای آشنا شدن ثبت‌نام‌کنندگان با مراتب مطالعه ای است که قبلاً توضیح دادیم. تمرین‌هایی مرتبط با هر یک از مراتب مطالعه شهر، محله، تک‌بنا و جزئیات بنا پیش‌بینی شده‌ است. این تمرین‌ها که در سه مرحله انجام می‌شود به ثبت‌نام‌کنندگان فرصت می‌دهد تا در طول زمان بتوانند رفتار و زندگی انسان‌ را در ارتباط با هر یک از این مراتب مطالعه فهم کنند. بدیهی است گروه‌هایی که انگیزه برای تلاش کافی در این تمریناتِ پیش از کارگاه نداشته باشند، از فهرست حذف می‌شوند، زیرا تصمیم بر این است که گروه‌هایی به کارگاه راه یابند که با انجام بیشترین تلاش در انجام تمرین‌ها از آمادگی لازم برخوردار شده‌اند.
 پس از طی مراحل دوگانه انتخاب، گروه‌های منتخب مطابق تقویم کارگاه، در محل حضور می‌یابند و در شش گروه دسته‌بندی‌شده توسط دبیرخانه، پس از طی مراحل پذیرش و مطابق با برنامه کارگاه، مراحل مختلف کارگاه را طی می‌کنند؛ مراحلی مانند آشنایی با کارگاه، بازدید از شهر، فعالیت گروهی در مراتب مطالعه انتخابی، نشست‌های جنبی، نشست با اساتید، و درنهایت عرضۀ اثر.
کارگاه سرانجام با جمع‌بندی نتایج حاصل از کلیه آثار شرکت‌کنندگان، معرفی آثار برگزیده و اهداء جوایز به آنها به پایان خواهد رسید.

توضیحات:
۱ـ ثبت‌نام فقط ازطریق تارنمای دبیرخانهٔ رویدادهای معماری به نشانی  
www.icae.ir  امکان‌پذیر است.
تبصره: ثبت‌نام رایگان است.
۲. افرادی که پس از مهلت تعیین‌شده در بند ۱ تقویم کارگاه ثبت‌نام کنند، به مرحلة نخست گزینش راه نخواهند یافت.
3 ـ برگۀ ثبت‌نام در تارنمای دبیرخانه قابل دسترسی است که باید با دقت تکمیل شود. پس از ارسال امکان تغییر مفاد برگه وجود ندارد.
4ـ پس از اعلام نتایج مرحله نخست از طریق سایت دبیرخانه، پذیرفته‌شدگان جهت انجام تمرین‌ها به مرحله دوم راه می‌یابند.
تبصره 1: جهت آگاهی از تمرینات و هرگونه تغییرات احتمالی بایستی به سایت دبیرخانه مراجعه شود.
تبصره 2: شرکت در ۳ دوره تمرینات الزامی است و شرکت نکردن در یکی از مراحل منجر به حذف آن گروه خواهد شد.
5ـ اسکان و پذیرایی طی روزهای برگزاری کارگاه، بر عهده دبیرخانه است.
6ـ کلیه خدمات کارگاه به کسانی ارایه خواهد شد که اسمشان در فهرست نهایی اعلام‌شدۀ دبیرخانۀ کارگاه باشد و به هیچ وجه به کسانی که نام آنها در آن فهرست نیامده خدماتی ارایه نخواهد شد.
7ـ شرکت‌کنندگان تا انتهای برنامه کارگاه ملزم به شرکت در یکی از گروه‌های شش گانه‌ای هستند که هنگام پذیرش به آنها اعلام خواهد شد.
8ـ دبیرخانه به نفرات برتر انتخاب‌شده بر اساس آثار ارایه‌شده در جلسه جمع‌بندی، لوح تقدیر و جوایز ویژه کارگاه را اهدا خواهد کرد.
9ـ آثار بایستی در قالب یکی از مقیاس‌های ذکرشده و بر طبق ضوابطی که در کارگاه اعلام خواهد شد ارایه شوند.
10ـ آثار ارایه شده به دبیرخانه، برگردانده نخواهند شد.
11ـ دبیرخانه به کلیه کسانی که جهت شرکت در کارگاه انتخاب شده، در کارگاه حضور یافته و در روز نهایی کارگاه، اثر خود ارایه دهند، گواهی شرکت می‌دهد.
تبصره: گروه هایی که آثارشان مورد تأیید هیئت علمی قرار گیرد، گواهیشان بر مبنی توافق دبیرخانه رویدادهای معماری و سازمان نظام مهندسی ساختمان در آزمون ها و رتبه بندی های آن سازمان دارای اعتبار است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه