جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر برگزاری همایش یزدشناسی - ویژه بزرگداشت استاد ایرج افشار

خبر

برگزاری همایش یزدشناسی - ویژه بزرگداشت استاد ایرج افشار

با تلاش‌های عده‌ای از فرهنگ دوستان یزد به همراه تعدادی از دوستان استاد ایرج افشار یادمان استاد «ایرج افشار» در سالروز درگذشت این استاد برجسته ایران شناسی  در شهر یزد در روز پنجشنبه 18 اسفندماه 1390 از ساعت 8 تا 13 برگزار  می‌شود. این همایش در تالار فرهنگیان به نشانی یزد، خیابان شهید تیسمار فلاحی، خیابان عدالت برگزار می‌شود.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | Converse Earthy Tones Unevenness Chuck Taylor All Star - 572547C

 

 

نخستین همایش یزدشناسی و نکوداشت استاد ایرج افشار در روز پنجشنبه  18 اسفندماه 1390 و همزمان با نخستین سالروز درگذشت استاد ایرج افشار، در شهر تاریخی یزد برگزار می شود. این مراسم به همت انجمن چارسوق کویر اردکان، بنیاد میبدی و انجمن دوستداران و حافظان خشت خام و با مشارکت: استانداری یزد، اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی یزد، سازمان اسناد و کتابخانه ملی شعبه یزد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، اداره امور کتابخانه های یزد، شهرداری یزد، شهرداری اردکان، آژانس ماهور گشت، انجمن یاد یاران، روزنامه شرق و پایگاه خبری تحلیلی یزد فردا و محل برگزاری آن آمفی تئاتر فرهنگیان برگزار خواهد شد.

از آنجا که یکی از موضوعات مورد پژوهش و تحقیق استاد افشار یزدشناسی و تصحیح متون خطی مرتبط با تاریخ این خطه بوده است، فعالان فرهنگی یزد همت خود را صرف این موضوع کرده اند تا یاد و خاطره بزرگ ایران شناسان را با برگزاری نخستین همایش یزدشناسی گرامی بدارند.

در این همایش یک روزه تعدادی از پژوهشگران و ایران‌شناسان به بیان سخنانی پیرامون آثار و شخصیت استاد ایرج افشار در نشست نخست و همچنین در نشست دوم به ارائه دیدگاههای خود پیرامون ضرورت‌ها، چالشها و آینده مباحث یزدشناسی در حوزه های مختلف از جمله فرهنگ، تاریخ، مفاخر، جغرافیا و ... می پردازند. آقایان: حسین مسرت، سید فرید قاسمی، سید حجت الحق حسینی با 
موضوع پژوهشهای یزدشناسی استاد افشار، مروری بر زندگی و آثار استاد افشار، ایرج افشار و نسخه شناسی به ایراد سخن خواهند پرداخت. همچنین در این مراسم دکتر محمدحسین پاپلی یزدی، مدرس و پژوهشگر ایرانی در رشته جغرافیا درباره جغرافیای یزد، حجت الاسلام سید محمدکاظم مدرسی درباره مفاخر و مشاهیر یزد، دکتر سمسار یزدی درباره قنات های یزد، دکتر محمدرضا اولیاء استاد دانشگاه درباره بافت تاریخی و معماری یزد، آقای سید عبدالعظیم پویا پژوهشگر یزدی درباره تاریخ یزد و خانم صدیقه رمضانخانی پژوهشگر یزدی درباره فرهنگ و مردم شناسی یزد سخنرانی می کنند. در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاهی از کتابهای استاد ایرج افشار و همچنین نمایشگاه عکس از این چهره ماندگار برگزار می شود.

 

«ایرج افشار» در سال‌ 1304 شمسی‌ در تهران‌ به‌ دنیا آمد. او درسال 1312 آموزش دبستانی را در دبستان زرتشتیان آغاز کرد. پس از آن درمدرسهٔ «شاهپور» تجریش و در دبیرستان «فیروز بهرام» تحصیلات متوسطه خود را به پایان رساند و با اتمام این دروه درسال 1325 وارد دانش‌کده «حقوق»‌  دانش‌گاه تهران شد و درسال 1328 تحصیلات خود را را با گرایش قضایی در مقطع دکترا به پایان برد. وی فرزند دکتر «محمود افشار» است . ایرج افشار از ذخایر ادبی و علمی کشور شمرده می‌شود. او در فن کتاب‌شناسی و کتاب‌داری بی‌مانند است. او تدریس در دانش‌کدهٔ علوم اجتماعى را نیز از سال ۴۵ آغاز کرد و از سال ۴۸ تا ۵۲ به تدریس در رشتهٔ تاریخ دانش‌کده ادبیات و علوم انسانى دانش‌گاه تهران و رشته کتاب‌دارى دانش‌کده علوم تربیتى مشغول بود. سال ۱۳۴۸ نخستین کنگرهٔ تحقیقات ایرانى دایر شد و افشار تا سال ۵۷ در نه دوره سالانه، دبیر دایمى کنگره بود. در سال نهم، سازمان کتاب را تاسیس کرد و دورهٔ دوم مجله آینده را نیز انتشار داد. «آینده» تا سال ۷۲ در فواصل نامنظم منتشر مى‌شد و حاوى مقالات ارزش‌مندى در حوزهٔ فرهنگ پژوهى و ایران‌شناسى بود. استاد ایرج افشار، بعد از ظهر چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ در بیمارستان جم تهران درگذشت.

یادش گرامی و نامش جاوید و روانش به سپنتا مینو و ایرانش پاینده.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه