پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی همایش دو روزۀ سعدی شیرین سخن در تهران و شیراز در سال 1390

رویدادهای فرهنگی

همایش دو روزۀ سعدی شیرین سخن در تهران و شیراز در سال 1390

به گزارش روابط عمومی شهرکتاب به مناسبت یاد روز سعدی، اول اردیبهشت، همایش «سعدی در قصیده» در تهران و شیراز به همت مرکز سعدی شناسی و مرکز فرهنگی شهرکتاب برگزار می‌شود.

کوروش کمالی‌سروستانی، مدیر مرکز سعدی‌شناسی، با بیان این مطلب تصریح کرد: بر اساس نامگذاری دهۀ سعدی‌شناسی که پنج سال گذشته به بررسی دوران‌شناسی سعدی، زندگی و اندیشه و زبان سعدی، گلستان، بوستان و غزلیات اختصاص داشت، سال۱۳۹۰، سال قصیده نامگذاری شده است، اگر چه مجالس، قطعات و هزلیات سعدی نیز در نشست‌های علمی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برنامه‌های پنج سال آتی به این شرح نامگذاری شده است: در سال ۹۱ «نسخه‌شناسی آثار سعدی»، در سال ۹۲ «سعدی، معارف اسلامی و فرهنگ ایرانی»، در سال ۹۳ «سعدی و مسائل اجتماعی و فرهنگی و ادبیات عصر ما»، در سال ۹۴ «هنر سعدی و فرهنگ مردم» و در سال ۹۵ «سعدی در حدیث دیگران».

وی افزود: مرکز سعدی‌شناسی که متولی بخش علمی برگزاری مراسم یادروز سعدی است، در روز ۳۰ و ۳۱ فروردین با همکاری مرکز فرهنگی شهرکتاب نشست‌های علمی را در تهران برگزار خواهد کرد که این نشست‌ها از ساعت ۱۶ در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر، نبش کوچۀ سوم، آغاز می‌شوند. سخنرانان و موضوعات روز نخست عبارت‌اند از: «جایگاه قصاید سعدی در قصیدۀ فارسی»/ دکتر مظاهر مصفا، «از عنصری تا سعدی» (چنین کنند بزرگان چو کرد باید کار)/ دکتر مهدی نوریان، «در رثای بغداد» (سعدی در قصاید عربی»/ موسی اسوار، «سعدی در موسیقی ایرانی»/ سالار عقیلی، همچنین میزگردی دربارۀ «زبان سعدی در قصیده و مطایبات» با حضور دکتر نصر الله پورجوادی و دکتر ضیاء موحد برگزار خواهد شد.

کمالی‌سروستانی با اشاره به پیگیری این جلسات در روز چهارشنبه، برنامۀ نشست‌های علمی و سخنرانان ۳۱ فروردین را بدین شرح اعلام کرد: «بررسی تطبیقی قصاید سنایی و سعدی»/ دکتر مریم حسینی، «سعدی و بتهوون» (بس بگردید و بگردد روزگار)/ محمدعلی سپانلو، «هنجار و ساختار قصاید سعدی»/ دکتر نسرین فقیه‌ملک مرزبان و پیرامون «تجلی تفکرات اشعری در قصاید سعدی»/ دکتر عباس ماهیار.

کمالی خاطر نشان کرد نشست علمی شیراز در روز اول اردیبهشت در سالن همایش‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار خواهد شد و عنوان سخنران و موضوع هر سخنرانی بدین شرح است: «غزل ـ قصیده های سعدی»/ دکتر منصور رستگارفسایی، «چند نکته در قصاید سعدی»/ دکتر مهدی محقق، «قصاید سعدی ادامۀ آرمانشهر سعدی»/ دکتر اصغر دادبه، «مسالۀ مطایبات و هزلیات سعدی»/ دکتر ضیاء موحد، «مرز اندرز در چامه‌های سعدی»/دکتر میرجلال‌الدین کزازی، «عارف ربانی»/دکتر حسن بلخاری، «تاملی در سبک رسایل و مجالس سعدی» دکتر محمود فتوحی و «سعدی در آیینه سفینه شمس حاجی شیرازی»/ میلاد عظیمی.

وی در پایان گفت: انتشار چهاردهمین دفتر سعدی‌شناسی ویژۀ غزل، ترجمه اشعار عربی سعدی از سوی موسی اسوار و کارت‌های ویژۀ یادروز سعدی از دیگر برنامه‌های بخش علمی یاد روز سعدی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه