سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر همايش «از یخبندان تا کویر، بزرگداشت سون هدین»

خبر

همايش «از یخبندان تا کویر، بزرگداشت سون هدین»

از یخبندان تا کویر عنوان همایش بزرگداشت کویرنورد مشهور سوئدی، سون هدین است که در  طی سه سفر خود به ایران در سالهای 1886- 1890- 1906 کویرها و بیابان‌های ناشناخته ایران را درنوردید.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | Maratón Valencia 2021 , Carreras populares - iron man nike dunks sale women sneakers clearance - Fea-kpiShops از یخبندان تا کویر، بزرگداشت سون هدین

 

این مراسم به همت بخش فرهنگی سفارت سوئد در ایران، سازمان زمین شناسی و  اکتشافات معدنی کشور،  کانون دوستداران فرهنگ و طبیعت ایران و کمیته ملی دامپزشکی بورگلات در ایران و با همکاری پایگاه اینترنتی کویرها و بیابان‌های ایران در روز چهارشنبه مورخ سوم خرداد 1391 از ساعت 9 تا 12 در سالن همایش‌های سازمان زمین شناسی کشور واقع در خیابان آزادی، خیابان معراج برگزار خواهد شد.

در این مراسم ضمن معرفی آثار سون هدین از جمله کتاب "به سوی هندوستان از راه زمین" که در ایران با نام "کویرهای ایران" توسط زنده یاد پرویز رجبی ترجمه شده است، تصاویری که وی از کویرها و میراث فرهنگی و طبیعی ایران در آن تاریخ گرفته و یا ترسیم کرده است به نمایش درخواهد آمد. همچنین تصاویری از مسیر حرکت سون هدین در ایران که در سالهای اخیر توسط پایگاه کویرها و بیابان های ایران گرفته شده است به نمایش در خواهد آمد. در این همایش آقایان اریک سالمگرن وان شانتز، محمد احیایی، جعفر صبوری، سیاوش صفاریان پور و خانم دکتر لک سخنرانی خواهند کرد.

 

توضیح تصویر پس زمینه پوستر:

شمال استان فارس - آباده- منطقه ایزدخواست- سال 1886- طراحی توسط سون هدین از زبان سون هدین:

"پس از شش ساعت طی مسیر ما به جالبترین روستایی که تا بحال دیده بودم رسیدم خانه‌های گلی یا بر فراز صخره‌ای مستقر بودند یا در کناره‌های آن بر روی صخره‌ای مرتفع که تنها در دشتی کاملا یکدست می ایستاد خانههای گلی یا بر فراز صخره مستقربودند و یا در کناره های آن مانند آشیانه های پرستو قرار داشتند .این ساختمانها اغلب چند طبقه بوده و همگی دارای بالکنهای کوچک چوبی می باشند که بسیاری از ایرانیان خوش چهره روزهای خود را در آنها گذرانده و انبوه البسه دستمال ها و شالهای رنگارنگ خود را در آنجا آویزان کرده تا خشک گردند.مسیری پر پیچ و خم که برای غریبه ها نا آشناست به دل روستا راه پیدا می کند. نمیتوان آرزو کرد در قلعه ای امن تر از ایزد خواست بسر برد و بس ممکن است که در زمانهای قدیم نقش این روستا چنین بوده باشد"

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه