جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بی‌توجهی به بافت تاریخی یزد ادامه دارد - امیرچخماق همچنان در قرق جگرکی‌ها و متکدی‌ها

یادمان

بی‌توجهی به بافت تاریخی یزد ادامه دارد - امیرچخماق همچنان در قرق جگرکی‌ها و متکدی‌ها

مغازه‌های امیرچخماق همچنان در قرق جگرکی‌هاست. اگر امروز قائم مقام سازمان میراث فرهنگی از فروش جگر و مرغ در کاخ موزه‌ها گله می‌کند، سال‌هاست که خونابه جگرها به پای امیرچخماق ریخته می‌شود و مسئولان میراث فرهنگی یزد فکری به حال این بنای تاریخی نمی‌کنند. نه تنها جگرکی‌ها، متکدی‌ها هم همواره اطراف امیرچخماق پرسه می‌زنند. گسل‌های این بنای تیموری روز به روز بدتر می‌شوند. گردشگرانی که به یزد می‌آیند، دیگر تمایل چندانی برای ماندن در فضای امیرچخماق را ندارند.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | CZ0948 - size 10 air jordan high heels - Nike Air Max 95 OG Neon 2020 (PS) - 001

 خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- یزد را همه به میدان امیرچخماقش می‌‌شناسند. امیرچخماق اما سال‌هاست در قرق جگرکی‌ها و متکردی‌هاست. نه تنها معضل جگرکی‌ها به رغم هشدار کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی همچنان پابرجاست بلکه بدنه بنا هم روز به روز حالش بدتر می‌شود و هنوز مسئولان به فکر چاره‌ای جدی برای رفع معضلات مرمتی این بنا نیافتاده‌اند.
 
امیر ترقی‌نژاد، فعال حوزه میراث فرهنگی درباره حال روز امیرچخماق می‌گوید:« این روزها بی توجهی عمیق به برخی آثار تاریخی یزد، آن‌ها را در آستانه تخریب جدی قرار داده است. حال و روز امیرچخماق هم چنین است. روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد.»
 
او می‌گوید که در صورتی که این بی خیالی از سوی متولیان ادامه پیدا کند، دیگر نمی توان از یزد به عنوان یک شهر تاریخی نام برد و دیگر نمی‌توان به امیرچخماقش دل خوش داشت.
 
مجموعه امیرچخماق یزد یکی از مکان‌های پربازدید کننده گردشگری درکشور به شمار می رود. بنایی که سال‌هاست در قرق جگرهاست. دوستداران میراث فرهنگی بارها و بارها در طی این سال‌ها نسبت به وضعیت این بنا هشدار داده‌اند اما تا کنون تصمیمی درباره ساماندهی آن گرفته نشده است.
 
ترقی‌نژاد می‌گوید:سال‌های سال است که قرار است به جای جگرکی،  بازارچه فرهنگی و صنایع دستی در این مجموعه راه اندازی شود؛ اما ان چیزی که امروز شاهد آن هستیم، تعرض های جدی کسبه به خصوص جگرکی هایی به امیرچخماق است.
 
امروز به راستی برای ساماندهی امیرچخماق و بافت تاریخی یزد چه باید کرد؟ این دوستدار میراث فرهنگی می‌گوید: باید همکاری میراث فرهنگی و مدیریت شهری جدی شود. به نظر می رسد دولت برای آثار تاریخی یزد باید جلسات فوق العاده با همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی به خصوص مدیریت شهری تشکیل دهد.
 
به گفته او، گاهی روزهایی می‌رسد که متکدی‌ها و همچنین گوشه نشینی برخی اتباع در این مکان زیاد می‌شود که توریست خارجی جرات نزدیک شدن به مجموعه امیرچخماق را ندارد.

او می‌گوید:« تردد وسایل نقلیه‌، همچنین نوع کاربری مغازه‌های پشت تکیه‌ امیرچخماق و برگزاری برنامه‌های متفاوت دراین مجموعه از دیگر آسیب‌های جدی است که امیرچخماق این روزها برتن رنجور خود تحمل می کند.»
 
کمتر کسی است که نداند، میدان امیرچخماق، مجموعه‌ای است شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب‌انبار که قدمتشان به دوره تیموریان (قرن 9 هجری) برمی‌گردد.
 
تکیه امیر چخماق در سال 1330 هجری شمسی و با شماره 383 و مسجد امیر چخماق در سال 1341 با شماره مستقل 247 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه