پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بافت تاریخی میبد در خطر: یک چهارم از مجموعه تاریخی بابک در میبد به‌طور کامل تخریب شد

یادمان

بافت تاریخی میبد در خطر: یک چهارم از مجموعه تاریخی بابک در میبد به‌طور کامل تخریب شد

۶ باب مغازه در بازارچه تاریخی میبد درحالی به‌طور کامل تخریب شد که مدیر پایگاه میبد نسبت به این اقدام اعتراض کرد. «ذات‌الله نیکزاد» در گفت و گو با خبرگزاری میراث‌فرهنگی اعلام کرد: «بخشی از بازارچه تاریخی میبد درحالی توسط شخص حقیقی و با حمایت یکی از مسئولان فرماندار میبد تخریب و پاکسازی شد که این اتفاقات در این شهر بی‌سابقه بوده است».

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | air max 97 black undefeated , Kids Air Jordan — Rebel Engagement

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ بخشی از مجموعه تاریخی که شامل مسجد، خانقاه و بازارچه بابک می‌شود توسط یک شخص حقیقی به‌طور کامل از بین رفت. بازارچه بخشی از این مجموعه است که سال 82 در فهرست آثار ملی کشور به‌شماره 10884 به‌ثبت ملی رسیده‌است.
 
«ذات‌الله نیکزاد»، مدیرپایگاه میراث‌فرهنگی میبد با اعلام این خبر به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفت: «درحال‌حاضر بخشی که از این مجموعه تاریخی متعلق به قرن 8 ه.ق تخریب شده مربوط به بازارچه می‌شود. در این میان 6 باب مغازه و یک باب مازاری، یک خانه تاریخی به‌همراه بادگیر بلند به‌طور کامل تخریب و پاکسازی شد.
 
به‌گفته مدیر پایگاه میبد، این اتفاق در روزهای تعطیل پنجشنبه و جمعه بدون کوچکترین هماهنگی با میراث‌فرهنگی استان و به‌بهانه ساخت دارالقرآن توسط یک شخص حقیقی اما با حمایت یکی از مسئولان فرماندار شهرستان افتاده است.
 
آنطور که این مسئول می‌گوید: بخشی از مجموعه‌ای که تخریب شده نه‌تنها تاریخی بوده که در عرصه ثبتی بافت تاریخی میبد بوده است که به‌شماره 3390 در سال 1370 به ثبت ملی رسیده است.
 
نیکزار با اعلام اینکه تخریب صورت گرفته تخلف و اقدامی غیرقانونی به‌شمار می‌رود به‌ CHN می‌گوید: «تخریبی که بدون هماهنگی و اطلاع به‌ میراث ‌استان یا شورای فنی انجام شده کاملا غیرقانونی است. درحال‌حاضر یک چهارم از کل مجموعه بابک تخریب شده و عمده‌ترین آثار در این مجموعه متعلق به دوره صفویه تا قاجار است.»
 
این درحالی است که به‌گفته نیکزاد، بیش از یک دهه از فعالیت‌های مرمتی و حفاظتی شهر تاریخی میبد می‌گذرد و تاکنون ما شاهد چنین موردی نبودیم که اشخاص با قدرت دست‌های پشت پرده بخواهند دست به‌چنین اقداماتی بزنند.  این اقدامات مخرب اگر پیشگیری نشود فجایع عظیم‌تری را دامن می‌زند. این درحالی است که پایگاه پژوهشی میبد از سال 78 در ایران تشکیل شده و نمونه موردی مطالعاتی و حفاظتی سازمان میراث‌فرهنگی محسوب می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه