پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ثبت ملی خانه‌ قجری در یزد با بادگیری غیر قابل رویت

یادمان

ثبت ملی خانه‌ قجری در یزد با بادگیری غیر قابل رویت

خانه تاریخی حکیم‌زاده در کوی شاه ابوالقاسم یزد که به تازگی به شماره 31361 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، دارای ویژگی‌های کم‌نظیری است.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - burgundy and orange nike air max blue jean boots

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وجود سه بادگیر در این بنای تاریخی که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد، یکی از این ویژگی‌هاست.

البته یکی از بادگیرهای این بنای تاریخی نیز دارای معماری خاص و منحصربفردی است که از ویژگی‌های کم نظیر این خانه محسوب می‌شود به طوری که یکی از بادگیرهای خانه قابل رویت نیست و ارتفاع آن کم بوده و تا جداره دیوار پشت بام امتداد پیدا کرده است.

کوچکترین بادگیر این خانه روی تالار جبهه جنوبی بنا واقع شده است که باد برخلاف بادگیر‌های دیگر از سمت جنوب وارد آن شده و به تالار می‌رسد. بادگیر اصلی بنا مستطیلی شکل بوده و دو ضلع طولی آن دارای 6 دهنه و دو ضلع دیگر آن چهار دهنه دارد و باد از طریق دو ضلع طولی آن داخل می‌شود و ضلع‌های دیگر آن مسدود است.

بادگیر واقع در اتاق همجوار تالار جنوبی هم مستطیل شکل است و باد تنها از یک دهنه آن یعنی از جهت شمالی و آن از طریق چندین حفره دایره‌ای شکل وارد اتاق زیر بادگیر می‌شود. البته تزئینات گچ‌بری در جداره‌های دور تا دور دیوار حیاط این خانه نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که این بنای تاریخی را خاص و منحصر به فرد جلوه می‌دهد.

این بنا از جمله خانه‌های تاریخی واقع در بافت قدیمی شهر یزد است و چون بنا از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت مذکور است، حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می‌کند. در طرفین درب ورودی خانه که در ضلع شمال غربی خانه قرار دارد، دو سکو برای استراحت در هنگام انتظار برای ورود بنا شده است.

پس از ورود به خانه شاهد یک هشتی هستیم که در ضلع غربی هشتی، راه پله‌های پشت بام و در کنار آن اتاق کوچکی قرار دارد. در سمت مقابل و شرقی هشتی نیز دالان خانه وجود دارد که پس از گذر از آن وارد حیاط خانه می‌شویم. در سه ضلع غربی و جنوبی و شمالی حیاط، اتاق‌های خانه قرار دارد و بنا دارای دو ایوان با طاقی خنچه‌پوش است که یکی در طرف شرقی و دیگری در سمت جنوبی واقع شده است.

ضلع شمالی خانه دارای سه راه پله ورودی به زیرزمین‌های واقع در همین سمت است و زیرزمین‌های خانه در هر چهار ضلع آن قرار دارند که مطبخ خانه نیز در زیرزمین سمت غربی خانه قرار دارد. در سمت مقابل آن نیز سرویس بهداشتی خانه که آن هم در قسمت زیرزمین واقع است، قرار دارد.

دور تا دور حیاط و در بالای قاب اتاق‌ها نیز منقوش شده به گچ‌بری‌های چشم‌نوازی است که از این تزیینات می‌توان به قدمت و دوره ساخت بنا پی برد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه