جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حریم مسجد مروارید در یزد شکست

یادمان

حریم مسجد مروارید در یزد شکست

حریم مسجد تاریخی در شهر یزد شکست. گفته می‌شود ساخت و سازهای اخیر، خدشه جدی به حریم مسجد مروارید که قدمت قاجاری دارد، شده است.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | Grailify - air force new mexico basketball - nike and jordans 50 dollars in gold price list Light Smoke Grey

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- حریم مسجد تاریخی در شهر یزد شکست. گفته می‌شود ساخت و سازهای اخیر، خدشه جدی به حریم مسجد مروارید که قدمت قاجاری دارد، شده است.
 
امیرترقی نژاد، دوستدار میراث فرهنگی در یزد درگفت‌ و گو باCHNگفت که این تعرض باعث خدشه جدی به حریم تاریخی مسجد مرواریدبا قدمت دوره قاجاریه شده است.

او با اشاره به اینکه این مسجد تاریخی با شماره ثبت ملی 13892نیز نیازمند مرمت مناسب است، گفت:مسجد مروارید در ضلع غربی خیابان سید گل سرخ در محله ابو المعالی ، کوچه مسجد مروارید قرار گرفته است.
 
ترقی نژاد ادامه داد: با توجه به ایجاد مسجد در محله‌ سیدگلسرخ( از محلات قدیم یزد که خارج حصار شهر قرارداشته)، دارای اهمیت  است وایرج افشار، تاریخ نگار برجسته نیز آن را به عنوان یکی از مساجد کوچک محله‌‌ای ارزشمند ذکر کرده است.
 
 مسجد مروارید تخریب می‌شود در حالی که این بنا در فهرست میراث فرهنگی ایران جای دارد

او درمورد مشخصات این مسجد تاریخی گفت: مسجد مروارید مسجدی ساده و منحصر به یک گرمخانه دو اشکوبه است .
 
او اضافه کرد: کف راهرو داخل مسجد با آجر مفروش و داخل مسجد را با گچ سفید شده است. محراب ساده ای عاری از هرگونه تزئین درجبهه جنوبی بنا واقع شده وکنار محراب درسمت جنوب غربی آن منبر سه پله ای که از گچ اندود شده ، تعبیه شده است .
 
این فعال حوزه میراث فرهنگی تصریح کرد:مسجد مسقف به طاق و تویزه است . دو نور گیر مرمری ( گلجام ) در سقف مسجد دیده می شود ودرضلع غربی بنا درقسمت فوقانی آن ، پنجره کوچک آهنی نصب شده است .
 
وی گفت: طبقه تحتانی شبستان مسجد دارای قوس نیم دایره ای تخت ( طاق شکسته ) است . درضلع شرقی گرمخانه نیز ، انباری قرار دارد . گرمخانه با درب چوبی ساده قدیمی در ضلع غربی پلکان واقع است که به پشت بام منتهی می شود.
 
او اظهار داشت: در هرگوشه مسجد طاقچه هایی تعبیه شده است وبر فراز پشت بام کاه گلی مسجد بادگیر دو طرفه ایی که  روی محراب مسجد قرار دارد خودنمایی می کند. روی یکی از زیلوهای مسجد تاریخ 1315 نقش بسته است که قدمت مسجد مذکور با توجه به فضای معماری وزیلوی موجود در آن به عهد قاجار باز می گردد .
 
 عکس از راحله السادات میرحسینی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه