جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان گزارش کامل یونسکو را منتشر کنید

یادمان

گزارش کامل یونسکو را منتشر کنید

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 73، مهر و آبان 1391، صفحه 19

در سال 1954 میلادی (1334 خورشیدی) ایران و عراق به مانند بسیاری از کشورهای جهان به کنوانسیون لاهه درباره‌ی حفاظت از اموال فرهنگی هنگام جنگ پیوستند.

اما با آغاز تهاجم نظامی عراق به ایران در سی و یکم شهریورماه 1359، حکومت این کشور بدون توجه به کنوانسیون بالا، بسیاری از یادمان‌های تاریخی ایران را مورد گلوله‌باران و بمباران قرار داد و حتا به یادمان‌هایی که در رده‌ی یادمان‌های جهانی بودند، زیان وارد کرد.


یکم – استان خوزستان
یادمان‌های تاریخی استان خوزستان بیشترین زیان‌ها را در جنگ تحمیلی دیدند. یادمان‌هایی مورد بمباران هوایی و گلوله‌باران زمینی قرار گرفتند، عبارتند از:
محوطه‌ی باستانی چغازنبیل، بنای تاریخی کوشک حمیدیه، هفت‌تپه و گورستان‌های سلطنتی آن، قلعه باستانی شوش، محوطه‌ی باستانی ایوان کرخه، تپه باستانی فکه، تپه‌های باستانی امدیس، تپه‌های دوسلق، قدمگاه ابراهیم.


دوم – استان آذربایجان غربی:
تپه تاریخی ربط و تپه تاریخی سنیگان (اشنویه) بمباران هوایی و نیز بنای ساختمان خسرو، بنای چارتاقی، بنای چارتاقی، کاروانسرای عباسی و ساختمان تاریخی بان‌قلعه (در مرز تخریب کامل) و همچنین خانه صارم‌الدوله، تکیه معاون‌الملک و تکیه بیگلربیگی در شهر قصرشیرین، مورد حملات دشمن قرار گرفتند.


سوم – استان ایلام:
در این استان، قلعه والی در شهر ایلام، قلعه پوراشرف در روستای شیخ مکان (درهشهر) و قلعه‌ی گنجان چم در کنار شهرمهران


چهارم – استان اصفهان:

روز 22 اسنفدماه 1363 جنگنده بمب‌افکنهای حکومت عراق به شهر اصفهان یورش آوردند و در نتیجه گنبد جنوبی و بخشی از گنبد شمالی مسجد جامع عتیق ویران شد.
در اثر زیان‌های وارده به یادمان‌های تاریخی، ایران از مدیرکل یونسکو خواست تا دیده‌بانان خود را برای بازدید از مناطق تاریخی و فرهنگی ایران بر اثر بمباران هوایی و گلوله‌باران زمینی ارتش متجاوز عراق به ایران گسیل دارد. البته عراق هم همین درخواست را از یونسکو داشت؛ اما دیده‌بانان موردنظر سازمان مزبور را نپذیرفت.
البته گزارش کامل یونسکو درباره‌ی زیان‌های وارده به یادمان‌های تاریخی ایران، هرگز از سوی مقام‌های مسئولین منتشر نشده است که لازم است برای آگاهی مردم ایران، هر چه زودتر گزارش کامل یونسکو منتشر گردد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه