پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان گناه نابودی درختان چشمه‌علی بر گردن بخش خصوصی

یادمان

گناه نابودی درختان چشمه‌علی بر گردن بخش خصوصی

مدیر اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری دامغان گفت: درختان منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری «چشمه‌علی» به‌دلیل بی‌توجهی بخش خصوصی در زمان بهره‌برداری از این مجموعه خشک شدند و مجبور به قطع کردن آن‌ها شدیم.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | Eminem nike air mag cheap 2013 trucks 2017 accessories Super Bowl 56 LVI Slim Shady PE , BabylinoShops , nike zoom lebron iii crimson black paint

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم حیدری - کارشناس حوزه‌ی میراث فرهنگی - در بازدیدی که مدتی پیش، از این مجموعه‌ی تاریخی داشت، با قطع درختان آن مواجه شد. او در مطلبی که در اختیار ایسنا قرار داد، نسبت به این اتفاق اعتراض کرد.


معصومه داودیان مدیر اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری دامغان در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: مجموعه‌ی چشمه‌علی دامغان از 13 بهمن‌ماه 1386 به‌مدت هشت سال به شرکت «توسعه گردشگری» به‌عنوان بخش خصوصی واگذار شد. در قرارداد واگذاری، توجه به فضای سبز و کاشت نهال مطرح شده بود، اما در مدت هشت سال نه‌تنها هیچ فضای سبز جدیدی در مجموعه‌ی «چشمه‌علی» ایجاد نشد، بلکه گل‌کاری‌هایی که قبل از واگذاری مجموعه انجام شده بود، نیز خشک شد.


وی ادامه داد: در دی‌ماه 1390 زمانی‌ که بازرسان عملکرد سازمان میراث فرهنگی در حال بازرسی از مجموعه بودند، با وزش باد خفیفی یکی از درختان مجموعه جلوی پای بازرسان افتاد. در آن زمان، ظاهر همه‌ی درخت‌ها سالم بود، اما باطن‌شان خشک و کرم‌خورده بود، چون شرکتی که این مجموعه را برای بهره‌برداری در اختیار گرفته بود، رسیدگی‌های لازم را به درختان نکرده بود، در آن چند سال، دست و پای چند نفر از گردشگرانی که به مجموعه آمده بودند، در زمان وزیدن باد و شکسته شدن چند درخت دیگر آسیب دید.


او اظهار کرد: پس از پایان قرارداد شرکت توسعه گردشگری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری سمنان پنجم دی‌ماه 90 به‌مدت شش‌ماه این مجموعه را به شهرداری واگذار کرد که مهلت پایان قرارداد شهرداری نیز 15 آبان‌ماه 91 بود. سپس شهرداری اعلام کرد که دیگر در این مجموعه مسوولیتی ندارد. بنابراین چون وضعیت مجموعه و درختان آن خطرناک بود، نامه‌نگاری با اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان را ادامه دادیم تا شاید از طریق معاون میراث فرهنگی استان، با هماهنگی با مسوول باغ‌های ایرانی راهکاری در این زمینه ارائه شود، ولی این اتفاق نیفتاد.


مدیر اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری دامغان گفت: آن‌ها در جواب، به ما اعلام کردند که درختان خشک و آسیب‌دیده باید قطع شوند. با این وجود قبل از انجام این دستور، نامه‌نگاری‌های دیگر با نهادهای مختلف مانند جهاد کشاورزی و کارشناسان منابع طبیعی و فضای سبز شهرداری برای بررسی دقیق‌تر درختان مجموعه داشتیم که جواب آن‌ها خشک شدن 75 اصله درخت بود، حتا در نامه‌ای به فرمانداری، وضعیت درختان را اعلام کردیم، تا این‌که به‌دلیل خطری که گردشگران را تهدید می‌کرد، در 9 بهمن‌ماه 91 با نظر کارشناسان، درختان را قطع کردیم.


وی افزود: وقتی شرکت «توسعه‌ گردشگری» بهره‌برداری از این مجموعه را برعهده گرفت، سنگ‌های «مالون کوهی» که برای استحکام دیواره‌های استخر توسط اداره‌ی میراث فرهنگی چیده شده بودند، با بیل مکانیکی جمع‌آوری شدند؛ به همین دلیل، پس از مدتی سه دیواره‌ی استخر ریزش کرد، هرچند آن‌ها دو دیواره‌ی استخر را مرمت کردند و دیواره‌ی سوم با به پایان رسیدن مهلت قرارداد، مرمت نشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه