جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ معرفی کتاب «علم التصوف»

کتاب‌

معرفی کتاب «علم التصوف»

از اواسط قرن چهارم هجری دو نوع کتاب خاص در عرصهٔ فرهنگ و ادب صوفیانه ظاهر شد: یکی کتاب‌هایی دربارهٔ زندگی و سخنان حکیمانه و اندرزها و وصایای مشایخ بزرگ و دوم، کتاب‌هایی در معرفی مکتب تصوف به‌عنوان یک علم، علمی مبتنی بر عمل. از نمونه‌های دستهٔ اول می‌توان به کتاب‌هایی چون طبقات الصوفیه و اسرار التوحید فی مقامات الشیخ ابی‌سعید اشاره کرد و از نمونه‌های دستهٔ دوم می‌توان از کتاب‌هایی چون اللمع فی التصوف و رسالهٔ قشیریه نام برد.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Grailify - nike roshe run gpx premium sz 13 girls High OG Ochreous Chill UNC - nike sb gato white gold black women youtube 2016

 

کتاب علم التصوف از جملهٔ کتاب‌هایی است که تنها یک نسخهٔ خطی از آن باقی مانده و متأسفانه صفحه یا صفحاتی از آغاز و انجام آن افتاده است و لذا، نه نام نویسندهٔ این اثر معلوم است و نه عنوان آن، ولی از محتوای اثر و مقایسهٔ آن با کتاب‌های دیگری که در معرفی علم تصوف نوشته شده است و نیز از روی قرائن دیگر، می‌توان حدس زد که این کتاب حدوداً در اواخر قرن چهارم یا اوایل قرن پنجم، به قلم نویسنده‌ای ایرانی و فارسی‌زبان، احتمالاً خراسانی، و بسا که نشاپوری، نوشته شده است. این کتاب مشتمل بر پنجاه‌وهفت باب به زبان عربی است و آنچه در این ابواب آمده، علاوه بر آیات و سخنان پیامبران و ائمه و صحابه و تابعان، شامل اقوال و حکایت‌هایی است که از صوفیان قدیم، بدون ذکر سند، نقل شده؛ به‌گونه‌ای که حتی گویندهٔ بسیاری از اقوال هم مشخص نشده است. تعداد اقوال و حکایت‌های موجود در کتاب 893 بند است و اساساً این کتاب گردآوری سخنان صوفیهٔ متقدم دربارهٔ موضوعات مختلف صوفیانه و گاه اخلاقی است، ولی نویسنده در چند جا آراء یا دیدگاه‌های خود را نیز مطرح کرده است.

کتاب علم التصوف از نویسنده‌ای ناشناخته و به تصحیح و تحقیق دکتر نصرالله پورجوادی، عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، و آقای محمد سوری است که مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران با همکاری مؤسسهٔ مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین آن را در 469 صفحه و با شمارگان 500 نسخه، به بهای 100000 ریال منتشر کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه