پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ انتشار جلد چهارم دانشنامهٔ زبان و ادب فارسی

کتاب‌

انتشار جلد چهارم دانشنامهٔ زبان و ادب فارسی

چهارمین جلد دانشنامهٔ زبان و ادب فارسی، به سرپرستی استاد اسماعیل سعادت، عضو پیوسته و مدیر گروه دانشنامهٔ تحقیقات ادبی فرهنگستان، منتشر شد.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | Vêtements Ensembles enfant Enfant 16, 80 € - JmksportShops ! - adidas hawaii tights , Livraison Gratuite - adidas Performance BLOOMS Rouge / Noir

چهارمین جلد دانشنامهٔ زبان و ادب فارسی، به سرپرستی استاد اسماعیل سعادت، عضو پیوسته و مدیر گروه دانشنامهٔ تحقیقات ادبی فرهنگستان، منتشر شد. دانشنامهٔ زبان و ادب فارسی، مجموعه‌ای است در شش جلد، و بیش‌وکم هفتصدوپنجاه‌صفحه‌ای، جامعِ مهم‌ترین اطلاعات ادبی فارسی، به‌صورت مقالاتی در موضوعات رجال و کتب ادبی، دستور زبان، اصطلاحات عرفانی و معانی و بیان و عروض و قافیه، قالب‌های شعری، سبک‌های ادبی، زبان‌های ایرانی، انواع ادبیات، ادبیات پیش از اسلام، اسطوره‌های ایرانی، اَعلام شاهنامهٔ فردوسی، و برخی دیگر از اَعلام، خاصّه اَعلام قرآنی، ادبیات معاصر و احوال و آثار ایران‌شناسانی که چه در داخل و چه در خارج، در حوزهٔ زبان و ادب فارسی تحقیق کرده‌اند. مخصوصاً ادبیات دورهٔ معاصر از موضوعاتی است که این دانشنامه به آن می‌پردازد و نویسندگان و شاعران این دوره و آثار آن‌ها را، چه مقالات کلی مربوط به آن‌ها، و چه جداگانه، در مدخل‌های مستقل معرفی می‌کند. البته بنا بر تصمیم شورای علمی دانشنامه، مدخل‌های مستقل را تنها به نویسندگان و شاعران درگذشته و برجسته‌ترین آثارشان اختصاص می‌دهد.

    این دانشنامه نخستین دانشنامهٔ اختصاصی در معرفی اهمّ اطلاعات مربوط به زبان و ادب فارسی در همهٔ شاخه‌های آن است. دانشنامهٔ زبان و ادب فارسی، در تألیف و تنظیم مقالات خود، از سنّت‌های جاافتاده و پذیرفته‌شدهٔ دانشنامه‌نویسی به اسلوب جدید پیروی می‌کند و بر درستی و رعایت کامل قواعد دستور زبان فارسی، پرهیز از اطناب و عبارت‌پردازی و اکتفا به عبارات ساده، روشن و قابل فهم و خالی از حشو و ابهام تأکید می‌کند. از دیگر نکات مهمّی که دانشنامهٔ زبان و ادب فارسی در تألیف مقالات مدّ نظر دارد، رعایت تناسب موضوع آن‌هاست.

این جلد از دانشنامهٔ زبان و ادب فارسی شامل 365 مدخل است که به‌عنوان حجیم‌ترین مجلد از این مجموعه در 830 صفحه، از اواسط حرف «سین» با مدخل «سندبادنامه» شروع می‌شود و در اواخر حرف «ف» با مدخل «فردوسی» خاتمه می‌یابد. بخش عمدهٔ مقالات مربوط به مدخل «فردوسی» جلد چهارم دانشنامه بهکوشش دکتر جلال خالقی مطلق تألیف شده است. در این مجلد، علاوه بر اعضای پیوسته و وابستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، از همکاری نویسندگان و متخصصان صاحب‌نامی چون محمود امیدسالار، تقی پورنامداریان، صمد موحّد، محسن جهانگیری، داوری اردکانی و دیگران بهره گرفته شده است.

جلد چهارم دانشنامهٔ زبان و ادب فارسی با 365 مدخل (سندبادنامه ـ فردوسی) و 168 مؤلف، با شمارگان 3000 نسخه و به ‌بهای 400000 ریال، در 830 صفحه منتشر شده است.

منبع: تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه