چهارشنبه, 12ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ آشنایی با «دایرةالمعارف هنر» (نقاشی، پیکره سازی، گرافیک)

کتاب‌

آشنایی با «دایرةالمعارف هنر» (نقاشی، پیکره سازی، گرافیک)

برگرفته از تارنمای ایرانچهر

عقاب علی احمدی


دایرة المعارف هنر (نقاشی، پیکره سازی، گرافیک)
نوشته ی: رویین پاکباز
3 + 1033 – 45000 تومان
چاپ اول: 1378
چاپ سیزدهم: 1392
ناشر: انتشارات فرهنگ معاصر – تلفن:  66952632 – 021

کتاب «دایرة المعارف هنر» کتابی است دربرگیرنده ی  موضوعات کلی و جزئی هنر جهان، از گذشته های دور تا امروز و در زمینه ی هنرهای تجسمی، مانند نقاشی، پیکره سازی و گرافیک. در این کتاب افزون بر سه زمینه ی اصلی،اطلاعاتی در زمینه های هنرهای خوشنویسی، سفالگری، موزاییک، معماری و.. ارائه شده است.

کتاب «دایرة المعارف هنر» دارای یک بخش اصلی و سه پیوست است. در بخش اصلی 2537 مدخل که مهمترین آنها را می توان برحسب موضوع  چنین رده بندی کرد، گرد آمده است:

1.نقاشان و نگارگران، پیکره سازان، طراحان، چاپگران و دیگر هنرمندان (مانند: ماتیس / کمال الدین بهزاد / رودن / گلیزر / کالو / میرعماد)
2.سبک ها، جنبش ها، گروه ها و مکتب ها (مانند: گوتیک بین المللی / اکسپرسیونیسم / گروه لندن / فلورانس)
3.اسلوب ها، مواد و ابزار (مانند: سایه روشن / رنگیزه / چوبدست نقاشی)
4.رسانه ها، گونه ها (مانند: چاپ دستی، چهره نگاری)
5.اصطلاخات فنی و زیبایی شناختی (مانند: قلمزنی، ترکیب بندی)
6.عناصر بصری (مانند: رنگ)
7.بررسی های ویژه (مانند: نقاشی در ایران)
8.نویسندگان هنری (مانند: گمبریج)
9.نمایشگاه ها (مانند: سالن پاییز)
10.کلیات (مانند: آموزش هنر)
پیوست نخست کتاب که «تاریخ شناسی» نام دارد، دارای 5 مدخل است. در مقاله های این بخش به بررسی تحولات هنر مردمان مختلف در دوره های گوناگون تاریخی پرداخته شده است (مانند: هنر پیشاتاریخی / هنر ایتالیایی / هنر معاصر ایران)

پیوست دوم که نام «مضمون شناسی» بر آن نهاده شده است، دربرگیرنده ی 163 مدخل است. مدخل های این پیوست، مضمون های به کارآمده  در هنر جامعه های گوناگون است؛ مانند: شخصیت های مذهبی یا ادبی، خدایان، جانوران، رویدادها، صحنه ها و نمادها (مانند: مریم مجدلیه / بهرام گور / آپولون / اژدها / مصیبت کربلا / باکره ی داغدار / منطقه البروج.

در پیوست سوم که «واژه نامه» ی کتاب است، 1570 واژه ی بیگانه (بیشتر انگلیسی) و برابرنهادهای فارسی آنها گرد آمده است. این واژگان که به ادبیات تجسمی مربوط می شوند، غالبا در متن کتاب کاربرد داشته اند.

بخش بزرگی از مطالب این کتاب به ایران و هنر آن در دوره های گوناگون اختصاص دارد و برای هر یک از هنرمندان درگذشته نیز مدخلی نوشته شده است.

با توجه به جایگاه شایسته هنر در نزد ایرانیان و ایران زمین و توجه روزافزون به آن، افزایش روزافزون شمار هنرمندان و خواستاران هنر و گسترش دامنه ی فعالیت های هنری، نیاز به برخورداری  از دانش راستین از پدیده ها و مفهوم های هنری در کنار دیگر زمینه های علمی و فرهنگی را پدید آورده است. کتاب «دایرت المعارف هنر» نمونه ای درخشان از تالیف یک فرهنگنامه در زمینه ی هنر تجسمی به زبان فارسی است که بخشی از میراث فرهنگی ایران زمین  و نقش هنرمندان ایرانی در پیشرفت و گسترش هنر را به خواننده می شناساند.

بدین سان استاد رویین پاکباز، استادی خود را از محدوده ی دانشگاه ها به عرصه ی اجتماع گسترش داده و با تالیف کتابی گرانسنگ، که بی گمان نمونه ای درخشان از نگارش کتاب مرجع به زبان فارسی است، دانش خود را در سرتاسر ایران زمین و جهان فارسی زبان روان کرده است.

در پایان باید به کوشش ناشر که برای تولید آبرومند و فاخر این کتاب، همه ی کوشش خود را به کار بسته و با پذیرفتن هزینه های سنگین ویرایش، حروفچینی، طراحی، چاپ رنگی و صحافی مرغوب، چنین کتابی را به ایرانیان هدیه کرده است، یاد کرد و آفرین گفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه