پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر سبد کالا با مرغ‌های ترکیه‌ای

خبر

سبد کالا با مرغ‌های ترکیه‌ای

روزنامه «شرق» نوشت: گویا دولت قصد دارد سبد کالای مردم را با مرغ‌های ترکیه‌ای پر کند. هرچند محمد یوسفی رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی حجم واردات از ترکیه و برزیل را اندک دانسته و بیشترین ذخایر انجام‌شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام را از مرغ‌های تولید داخل می‌داند اما بالاخره دولت به منظور ایجاد بازار مصرف برای مرغ‌های وارداتی هم باید فکری کند و چه راهی بهتر از خوراندن این مرغ‌ها به مردم از طریق عرضه رایگان سبد کالا! اگرچه درخصوص عدم‌سلامت مرغ‌های وارداتی در یک‌سال اخیر خبری منتشر نشده و سازمان دامپزشکی اعلام کرده که این محصولات عاری از بیماری است ولی یوسفی عنوان می‌کند که این مرغ‌ها یک تفاوت عمده با تولیدات داخل دارد و آن بی‌مزه‌بودن مرغ‌های برزیلی و ترکیه‌ای است. در هر حال یوسفی تاکید می‌کند در صورت خواست دولت آمادگی کامل برای تامین مرغ مورد نیاز سبد کالای خانوار از تولیدات داخل را دارند.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike air force suede blauw shoes boots sale free

‌ چند وقتی است که دولت داشتن بسته‌بندی را برای مرغ یک الزام کرده است. آیا این قانون به‌طور کامل در همه مناطق اجرا می‌شود؟

بله. این اقدام مثبتی بود که از دو جهت تبعات موثر خود را نشان داده است. نخست آنکه به‌لحاظ بهداشتی شرایط بسیار مناسب‌تری تولیدات خواهد داشت و دوم آنکه به‌دلیل داشتن شناسنامه، امکان بروز تخلفات به حداقل رسیده و امکان پیگیری تخلف احتمالی کشتارگاه‌ها یا تولیدکنندگان فراهم شده است.

‌ با این وجود دیده می‌شود که مرغ‌ها در همان مغازه از بسته‌بندی خارج شده و قطعه‌بندی می‌شود.

متاسفانه این کار در مغازه‌ها رواج دارد و خریداران نمی‌دانند که با این کار تمام زحمات بسته‌بندی‌کردن مرغ را به هدر داده و امکان آلوده‌شدن مرغ را در محیط نامطمئن مغازه فراهم می‌کنند.

‌ خوب این اقدام برای راحت‌شدن کار از سوی مشتری تقاضا می‌شود.

بهتر است مصرف‌کنندگانی که خواهان مرغ قطعه‌بندی‌شده هستند آن را از فروشگاه‌ها در بسته‌های قطعه‌بندی‌شده خریداری کنند و اگر بنا به هر دلیلی یا قیمت مناسب‌تر، مرغ کامل را خریداری می‌کنند زحمت قطعه‌بندی آن را خودشان در منزل متحمل شوند.

‌ با توجه به نزدیک‌شدن به ایام پایانی سال و افزایش پیداکردن مصرف، آیا قیمت‌ها تا دوماه آینده رشد خواهد داشت؟

با عرضه سبد کالا بخشی از تقاضاهای مردم برای مواد پروتئینی پاسخ داده می‌شود بنابراین به‌نظر می‌رسد تقاضا در بازار برای مرغ مانند سال‌های گذشته افزایش نیابد. به این ترتیب با تعادل در عرضه و تقاضا، قیمت‌ها نیز افزایشی نخواهد بود. قیمت مرغ آماده به طبخ درحال‌حاضر شش‌هزارو200تومان در سطح خرده‌فروشی‌ها و شش‌هزارتومان در میادین میوه و تره‌بار است.

‌ مرغ‌های عرضه‌شده در سبد کالا تولیدات داخل است؟

شرکت پشتیبانی امور دام ذخایری را از تولیدات داخل و مرغ‌های وارداتی دارد. البته محصولات وارداتی اندک بوده و 80 درصد ذخایر از تولیدات داخل است.

‌ چندی پیش بحث آلوده‌بودن مرغ‌های ترکیه‌ای بره بیماری مطرح بود. آیا این ذخایر از نظر سلامت مورد تایید است؟

درحال‌حاضر تمام محصولات وارداتی از سلامت برخوردار است و مشکل بیماری در آن وجود ندارد. تنها تفاوت محصولات وارداتی با تولیدات داخل بی‌مزه‌بودن مرغ‌های ترکیه‌ای و برزیلی است. همین طعم مناسب‌تر تولیدات داخل سبب شده است که کشورهای همسایه تمایل بیشتری به خرید مرغ ایرانی داشته باشند.

‌ تولیدکنندگان برای تامین مایحتاج سبد کالا با دولت همکاری داشته‌اند؟

تاکنون درخواستی از ما نشده است اما تولیدکنندگان آمادگی کامل برای تامین مرغ مورد نیاز بازار را دارند.

‌ درحال‌حاضر شرکت پشتیبانی امور دام مرغ را هر کیلو چندتومان از مرغدار می‌خرد؟

قیمت مرغ خریداری‌شده توسط پشتیبانی شش‌هزارو500تومان در هر کیلوست اما این نرخ مورد پذیرش تولیدکنندگان نیست. هزینه‌های بسته‌بندی و انجماد بسیار بالاست و این قیمت با هزینه‌ تمام‌شده مرغ برابری می‌کند.

‌ در یک‌سال گذشته که نرخ ارز افزایش داشته شما هم به‌هرحال قیمت‌ها را افزایش داده‌اید.

قیمت ارز سه‌برابر شده، هزینه‌ تمام‌شده تولید هم 70درصد رشد داشته است اما قیمت مرغ فقط 30درصد افزایش پیدا کرده است. ضمن آنکه بازار سیاه جوجه هم مزید بر مشکلات شده است.

‌ قیمت‌ها در بازار سیاه جوجه چقدر بالاتر است؟

هر قطعه جوجه باید یک‌هزارو300تومان به تولیدکننده فروخته شود اما امروز هر جوجه دوهزارتومان به مرغدار فروخته می‌شود. توصیه من به مرغداران این است که به امید افزایش قیمت مرغ در شب عید نباشند و جوجه‌های مورد نیاز را ‌گران نخرند. با توجه به اینکه عرضه بیشتر از تقاضاست امکان بالارفتن قیمت فعلا وجود ندارد.

‌ چرا محصولات مازاد را صادر نمی‌کنید؟

در کشورهای صادرکننده، دولت‌ها با جوایز صادراتی از صادرکنندگان حمایت می‌کنند اما ما در کشور حمایت‌های صادراتی نداریم ضمن آنکه قیمت تولیدات ما نسبت به کشورهای دیگر بالاتر است و مرغ‌های برزیلی و ترکیه‌ای ارزان‌تر از تولیدات ما فروخته می‌شود. البته مرغ ایرانی به‌دلیل طعم بهتر حتی با قیمت‌های بالاتر هم بازار مصرف خود را دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه