جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز گشت (تور) های شرکت (کمپانی)‌های دارویی برای فروش تولیدات خود

نگاه روز

گشت (تور) های شرکت (کمپانی)‌های دارویی برای فروش تولیدات خود

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 87، سال سیزدهم، تیر و امرداد 1394، رویه 9

به گزارش خبرگزاری مهر، برگزاری تورهای پرهزینه توسط کمپانی‌های معتبر دارویی دنیا برای پزشکان در اغلب کشورها مرسوم است. اما، این وضعیت در کشورهای در حال توسعه بیشتر نمود دارد تا جایی که برخی پزشکان با شرکتهای دارویی همراه می شوند و تولیدات آنها را برای بیماران تجویز می‌کنند.

در واقع، کمپانی‌های معتبر دارویی دنیا با تقبل هزینه سفر شماری از پزشکان در قالب شرکت در کنگره‌های پزشکی و دارویی، سعی می‌کنند تولیدات دارویی خودشان را به پزشکان معرفی و از این طریق، فروش خود را بالا ببرند.

دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو، با انتقاد از لابی شرکتهای دارویی با پزشکان برای تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی کشور، می‌گوید: سیاست وزارت بهداشت

حمایت از تولید داخل است و در مورد واردات داروهای خارج از فهرست دارویی کشور، خیلی سختگیری می‌کنیم چون این داروها با لابی شرکت‌ها و تحت تأثیر قراردادن پزشکان وارد کشور می‌شود.
وی معتقد است که این قبیل شرکت‌ها تلاش می کنند با فشار بر پزشکان کاری کنند که این داروها در آینده وارد فهرست داروهای رسمی کشور بشوند.


درمان بیمار یا مشتری‌یابی؟!

وزیر کار و امور اجتماعی نیز پیش از این در همایش توسعه صادرات دارو، با اشاره به منفعت‌طلبی شرکتهای دارویی، اظهار داشت: کمپانی‌ها ابزار زیادی دارند و گاهی با سمن، خیریه و انجمنها به فضاسازی روانی می‌پردازند.
وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه نیازهای القایی از طریق بازاریابی و ارائه اشانتیون‌هایی از طریق نسخه‌نویسان ارائه میشود، تصریح کرد: اگر این حوزه را اخلاقی نکنیم حتی اگر 10 برابر وضع کنونی در آن پول بریزیم باز هم نمیتوانیم به نیازها پاسخ دهیم.
ربیعی با انتقاد از نگاه تجاری به درمان، گفت: صنعت داروسازی یک شاخه اجتماعی هم دارد که به حوزه بهداشت و درمان برمی‌گردد. در فرهنگ عامیانه طبیب را محرم می‌دانستند اما این مفهوم در حال

تغییر است به طوری که نگاه به بیمار به عنوان یک مشتری تغییر کرده است.
وی افزود:
آمار و گزارشهای وزارت بهداشت حاکی از این است که فروش سالانه دارو در ایران 2/5 میلیارد دلار است که 35 درصد این مبلغ صرف واردات 4 درصد نیاز دارویی بیماران خاص می‌شود که پشت پرده آن یک خانواده سرشناس سیاسی ایستاده است!


مافیای چندملیتی‌ها حقیقت دارد

در همین حال، دکتر رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه امروزه حوزه سلامت درگیر داروهای «برند» است، میگوید: داروهای برند 10 برابر از دیگر داروها گران‌تر هستند. این در حالی است که در کشور آمریکا بیش از 95 درصد داروها ژنریک است و این کشور خود را از استفاده از داروی برند خلاص کرده اما در کشور ما بیش از 50 درصد داروهایی که وارد کشور میشود داروی برند است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه