پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر استعفای عجیب!

خبر

استعفای عجیب!

ابتدا گفتند رئیس جدید پژوهشکده باستان‌شناسی برکنار شد، اما اکنون می‌گویند استعفا داده است. می‌گفتند خیلی پیش‌تر و شاید قبل از برگزاری یازدهمین گردهمایی باستان‌شناسی (همین یک ماه پیش) برکنار شده‌است و حالا خبراش برملا شده، اما اکنون می‌گویند استعفا داده است. می‌گویم اگر استعفا داده، پس چرا بعد از آن‌که گفتند برکنار‌ش نکنید، می‌گویند استعفا داده است؟

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | New Balance 991 Footwear

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ هنوز یک ماه از برگزاری همایش‌باستان‌شناسی کشور نگذشته که اعلام می‌کنند مدیر پژوهشکده برکنار شده‌است؛ اما وقتی خبر برکناری با عباس مقدم در میان گذاشته می‌شود، گویی چاره‌ای جز تایید نمی‌بیند. او که به‌دلیل بیماری آنفولانزا واقف به اتفاقات پژوهشکده نیست به زمزمه‌هایی اشاره می‌کند که بوی برکناری می‌داد و تاریخ‌اش به پیش از برگزاری همایش برمی‌گشت. 
 
اما در این میان، باستان‌شناسان با عقاید متفاوت بیش از هر زمان دیگری از آینده پژوهشکده بیم داشتند. مدیری که از مخالف تا موافق رای به بودن‌ او داده بودند ناگهان تغییر کرد و برای قشر باستان‌شناس گران آمد. ناگزیر لب به اعتراض باز کردند و در قالب بیانیه خواهان بازگشت عباس مقدم شدند. خواسته‌ای که پاسخ آن سربرآوردن استعفایی عجیب بود.
 
سازمان‌میراث‌فرهنگی علت برکناری مقدم را استعفا و بیماری‌‌اش عنوان کرد، استعفایی که رئیس پیشین پژوهشکده هیچگونه اشاره‌ای به‌ آن پس از برکناری‌ و قبل از اعتراض باستان شناسان نکرده بود. استعفایی که متعلق به عباس مقدم بود اما برای باستان‌شناسان عجیب بود و شبه‌برانگیز.
 
تغییرات زودهنگام مدیریتی آن‌هم  بدون دلیل مشخص بار دیگر جامعه باستان‌شناسی ایران را به‌ کما برد. شوکی که اینبار بر پژوهکشده وارد شد تمام امیدها را برای زنده ‌نگهداشتن آینده باستان‌شناسی خاموش کرد.
 
باستان‌شناسانی که زیر چتر سکوت پنهان هستند تا مبادا آینده شغلی‌شان به خطر بیافتد حرفی نمی‌زنند. اما برخی دیگر که می‌دانند با شرایط فعلی آینده‌ای برای باستان‌شناسی باقی نمی‌ماند، برای اتفاقات عجیبی که در پژوهشکده می‌افتد، پاسخ می‌خواهند. دلیل برکناری مدیر پژوهشکده چه بوده؟ اگر عباس مقدم قرار بود استعفا دهد با چه انگیزه‌ای در یازدهمین همایش باستان‌شناسی از برنامه‌های بلندمدت سخن می‌گفت.
 
«مهدی رهبر»، باستان‌شناس پیشکسوت اما استعفای رئیس پژوهشکده را  عجیب می‌داند. او معتقد است، همایش باستان‌شناسی با موفقیت انجام شد و اگر مشکلی بر عدم فعالیت مقدم بود قطعا  با ما در میان گذاشته می‌شد.
 
رهبر می‌افزاید: «از نظر باستان‌شناسان این استعفا عجیب است. مدیری که به انتخاب باستان شناسان تنها 4 ماه روی کار آمده و به‌لحاظ علمی و مدیریت پس از مرحوم آذرنوش، از کارایی لازم برخوردار است دلیلی ندارد به‌یکباره استعفا دهد. این‌درحالی است که اگر مسئله بیماری بود و نمی‌توانست ادامه دهد قطعا در سیمناری که برگزار شد راجع به تحقق برنامه‌‌های بلندمدت و آینده پژوهشکده این همه امیدواری نمی‌داد.»
 
این درحالی است که «میرعابدین کابلی» باستان‌شناس پیشکسوت، پیش از آنکه این استعفا را عجیب بداند متن آن را گویای همه چیز می‌داند. به‌گفته وی، مدیری که موفق است و برنامه دارد دلیلی ندارد یک‌مرتبه استعفا دهد.»
 
اما «میلاد وندایی» باستان‌شناس، در این‌باره به CHN اینطور می‌گوید: «سخن برکناری مقدم از زمان روی کار آمدن ملکزاده به گوش می‌رسید، اما کسی باور نمی‌کرد چنین عزل و نصب سریعی آن هم در پژوهشکده‌ایی که چند سالی، دست به دست مدیران نه چندان کارآمد چرخیده بود، به یکباره رخ دهد».
 
وندایی معتقد است، آینده باستان‌شناسی نگران کننده است، خانه‌ باستان‌شناسی که وعده آن را رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی داد، بدون داشتن مدیریت و برنامه‌ای اساسی معنی پیدا نمی‌کند. مگر خانه‌ سینما با آن همه افتخار و سابقه بسته‌ نشد!! حال چگونه دم از خانه باستان‌شناسی زده می‌شود در حالی که تیشه به ریشه‌ باستان شناسی کشور می‌زنند. طی چند سال گذشته به‌دلیل نبود شایسته‌سالاری و کنار گذاشتن متخصصان در بحث کلان باستان شناسی، دانشگاه‌های متعددی از جمله دانشگاه آزاد ایلام و به زودی دانشگاه‌های همدان و ... تعطیل خواهند شد. بماند که دانشجویان فارغ التحصیل بسیاری بیکار هستند که حکایت از بی‌ثباتی و نداشتن برنامه‌ریزی مناسب دارد.
 
درحال‌حاضر وضعیت پژوهشکده باستان‌شناسی در خطر است. تصمیمات یکباره مدیران زمینه‌ای فراهم کرده که باستان‌شناسی ایران تا مرز قهقرا پیش رود. در این شرایط باستان شناسان خواستار رسیدگی به این وضعیت اسفناک هستند. چراکه مدیریت مجموعه که با تایید باستان شناسان بر سر کار آمده، عمر مدیریتش بیش از 4 ماه نمی‌کشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه