شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان احترام به کارشناس

یادمان

احترام به کارشناس

علیرضا افشاری
دبیر دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران

نزدیک به یک‌ماه از انتخاب ریاست جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گذرد؛ انتخابی که برای آن ــ بر خلاف انتظار از دولت تدبیر و امید ــ از مشورت هیچ کارشناس و نهاد مرتبطی بهره برده نشد. همین مدت نیز از استعفای دکتر مهدی‌ حجت، قائم‌مقام و معاون میراث‌فرهنگی سازمان ــ یعنی مهم‌ترین بخش مدیریتی، پژوهشی و تخصصی سازمان ــ می‌گذرد.

اگر از دیدِ حرفه‌ای به اعتراض‌هایی که به این شیوه‌ی انتخاب برای مدیریت یکی از مهم‌ترین ارکان فرهنگی کشور شد بنگریم و شائبه‌ی بی‌منطقِ برخورد جناحی و خصومت شخصی را به کنار بگذاریم ــ که از قضا، اکثر معترضان جزو سرسخت‌ترین مدافعانِ روی کار آمدن دولت کنونی بوده‌اند ــ کارِ انجام‌شده به‌جا، درست و حرفه‌ای بوده است؛ یعنی همان وضعیتی که امیدواریم همه‌ی جامعه به آن سو سیر کند و به دور از منافع حزبی و جناحی اعتلای میهن را آماج قرار دهد.
با همین منطق، استعفای دکتر حجت نیز کاملاً پذیرفتنی است و در راستای همان اعتمادِ به‌جایی است که کارشناسان و فعالان حوزه‌ی میراث فرهنگی کشور از شخصیتی علمی و مدیری به‌دور از زد و بندهای جاری انتظار دارند. آشکار است با توجه به عزمی که دولت گرامی برای بهبود اوضاع آشفته‌ی به‌ارث رسیده دارد و به‌ویژه نیازی که در بدنه‌ی سازمان گرانقدر میراث فرهنگی به وجود کارشناسانِ مدیر و مدیرانِ آگاه و دارای چهارچوب، با سابقه‌ای روشن و نه آلوده به همراهی‌ها در دوران پیش، احساس می‌شود و از آنجایی که این سازمان دیگر کمترین توانی برای آزمون و خطای مدیران تازه‌کار یا با پیشینه‌ای مبهم ندارد، طبیعی است که مدیریت جدید، با نشان دادن عزم خود برای همراهی با بدنه‌ی دولت و هم‌چنین نمایاندنِ بینش حرفه‌ای که در شأن مدیران حرفه‌ای است، از وجود دکتر مهدی حجت بهره‌مند شود.
اما چنین رویکردی، باز همان‌گونه که از بینشی حرفه‌ای برمی‌خیزد، باید همراه با احترام به شأن کارشناسی باشد. این‌که ریاست جدید سازمان ــ که ما هیچ تصویری از تفکر ایشان در حوزه‌ی فرهنگ نداریم ــ در این‌باره تنها به پاسخش به پرسش‌های تنی چند از خبرنگاران بسنده کند و با گفتن جمله‌هایی کلی از علت رفتن دکتر حجت اظهار بی‌اطلاعی کند یا بگوید که از او بهره خواهد برد، چندان برازنده‌ی دولت تدبیر و امید نیست. ایشان می‌توانند با گذاشتن نشست‌هایی غیررسمی با نهادهای کارشناسی و تخصصی مرتبط با سازمان، مدیران باسابقه و خوشنام خودِ سازمان در گذشته و حال، و هم‌چنین سازمان‌های مردم‌نهادِ این حوزه کمی از فضای سنگین پیش‌آمده برای انتخاب‌شان کاسته و به‌ویژه عزم جدّی خود را برای گزینش بهترین و توانمندترین مدیران نشان دهند و هم‌چون همه‌ی مدیران حرفه‌ای اعلام کنند و با گذشت زمان هم نشان دهند که اگر افراد شایسته‌ای را برای همکاری دعوت می‌کنند دستِ آنان را برای کار باز خواهند گذاشت و خود با تمام نیرو با چانه‌زنی در هیأت دولت پشتیبان بی‌دریغ چنین افرادی خواهند بود.
در این صورت است که اگر چنین عزمی از سوی جناب سلطانی‌فر دیده شود ما نیز به سهم خود در بازگرداندنِ کارشناسانِ مدیری هم‌چون دکتر حجت تلاش خواهیم کرد و توان‌مان را در خدمت پیشبرد اهداف سازمان خواهیم گذارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه