پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ابراز نگرانی کارشناسان از جابه‌جایی ناگهانی آثار تاریخی موزه‌ها

یادمان

ابراز نگرانی کارشناسان از جابه‌جایی ناگهانی آثار تاریخی موزه‌ها

برگرفته از همشهری آنلاین

جابه‌جایی اموال موزه‌های واگذارشده به بخش خصوصی شروع شد.


در تازه‌ترین اقدام، احمد خوشنویس، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه همایش‌های باستان‌شناسی تپه اشرف در اصفهان از واگذاری سایت - موزه‌ها به بخش خصوصی خبر داد. خوشنویس با اشاره به اجرای این تجربه در کشورهای دیگر گفته که سایت ـ موزه‌ها در ایران به افراد قابل اعتماد سپرده می‌شود تا برای کسب درآمد بیشتر، بهترین اطلاع‌رسانی و خدمت‌رسانی را انجام ‌دهند.

وی از سایت ـ موزه‌ تپه هگمتانه در همدان و گنبد سلطانیه زنجان نام برده که به‌نظر می‌رسد در آینده نزدیک باید شاهد واگذاری آنها به بخش خصوصی بود. نخستین اقدام در واگذاری موزه‌ها به بخش خصوصی کار را به جایی رساند که چند روز پیش مدیرکل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و سرپرست 2کاخ موزه سعدآباد و نیاوران اعلام کرد که به دستور رئیس آن سازمان، هدایای رؤسای جمهوری ایران در کاخ موزه سعدآباد به حراج گذاشته می‌شود. به‌رغم آنکه مسئولان میراث فرهنگی اصرار دارند که واگذاری موزه‌ها به بخش خصوصی امری قانونی و موجب ارتقای فعالیت‌های موزه‌ای است، معاون سابق پژوهشی سازمان میراث فرهنگی نسبت به این اقدام واکنش نشان داد.

گلشن در گفت‌وگو با همشهری با طرح این پرسش که باید دید هدف از واگذاری موزه‌ها چیست؟ گفت: باید دانست چه چیزی را می‌خواهند واگذار کنند. موضوعات میراث فرهنگی قابل واگذاری نیست چون اصولا بحث حاکمیتی است.معاون سابق پژوهشی سازمان میراث فرهنگی افزود: باید مشخص شود که آیا در این اقدام هدف، واگذاری‌ خدمات و نظارت محوطه‌ها و موزه‌هاست؛ این موضوع اصلا قابل طرح نیست و موزه‌ها نیز در قانون قابل واگذاری نیستند.

گلشن با اشاره به ماده 8 قانون خدمات کشوری درخصوص حفاظت از میراث فرهنگی و همچنین ماده 114 قانون برنامه چهارم درخصوص توانایی دستگاه‌های تخصصی در ایجاد موزه‌های تخصصی گفت: ماده 114 به اندازه کافی قابلیت ایجاد موزه در کشور را دارد و اگر این ماده اجرا می‌شد حتی دغدغه گردشگر و بازدید‌کننده موزه نیز وجود نداشت. معاون سابق پژوهشی سازمان میراث فرهنگی با انتقاد از ورود نگاه اقتصادی به مسائل فرهنگی در حوزه سازمان میراث فرهنگی افزود: نگاه اقتصادی بدون وجود بستر مناسب به مسائل فرهنگی موجب آسیب رساندن به موضوعات فرهنگی می‌شود.

شنیده‌ها حاکی است که جمع‌آوری اموال موزه هنرهای ملی و انتقال آنها به ارگ آزادی هفته آخر دی‌ماه و ظرف 48ساعت و به‌طور ناگهانی انجام شد. به‌موجب اخبار غیررسمی، جمع‌آوری‌ اموال موزه‌ها به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود. به گفته کارشناسان، جمع‌آوری ناگهانی و بدون مراقبت اموال موزه‌ای موجب آسیب‌رسیدن به اشیای تاریخی و باارزش می‌شود.

همچنین شنیده می‌شود رعایت موارد مراقبتی در نقل و انتقال‌ آثار موزه هنرهای ملی بسیار ضعیف بوده است. تخمین زده می‌شود که500 اثر باارزش تنها در اموال موزه هنرهای ملی وجود دارد که در این میان تابلوهای استاد بهزاد، در چوبی میرزا آقا امامی، مینیاتورهای هادی خان تجویدی و آثاری از محمدعلی زاویه، مقیمی تبریزی و دیگران وجود دارد که انتقال ضربتی آنها موجب آسیب رسیدن به این آثار می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه