پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر نشست «کارآمدی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی» برگزار شد

خبر

نشست «کارآمدی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی» برگزار شد

منبع: تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی
 
یکشنبه، بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه 1393، گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان کارگاهی را با عنوان «روش‌های تدریس درس زبان و ادبیات فارسی با تمرکز بر درس‌های عروض و قافیه و آرایه‌های ادبی»، برای معلمان زبان و ادبیات فارسی آموزش‌وپرورش منطقۀ 12 شهر تهران برگزار کرد.
    در این کارگاه، به موضوعاتی چون هدف روش تدریس و اهمیت آن برای معلمان، عوامل مؤثر در انتخاب روش، راهنمای انتخاب روش‌های مناسب با توجه به تنوع موضوع در درس ادبیات، پرداخته شد. همچنین انواع روش‌ تدریس به‌صورت کاربردی، باتوجه به کارایی و اثربخشی هریک، با ذکر نمونه‌های عملی طرح شد. مدرس کارگاه، دکتر مریم دانشگر، ضمن بررسی شیوه‌های نوین در آموزش، به ارائۀ شیوه‌هایی برای فعال‌کردن و استفادۀ بهینه از زمان اندک کلاس‌های درس ادبیات فارسی پرداخت. معلمان خلاق نیز با بیان تجربیات خود از سال‌ها تدریس در کلاس‌های ادبیات، راهکارهای نو و ابتکاری خود را طرح کردند.
    دوشنبه، بیست‌ودوم اردیبهشت‌ماه، نشست علمی دیگری با عنوان «کارآمدی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی» همراه با نمایش فیلم مستند «آبی آرام بلند» و سخنرانی دکتر حسن ذوالفقاری، مدیر گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان، در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
    در این نشست که با حضور استادان زبان و ادبیات فارسی و جمع کثیری از دانشجویان برپا شد، فیلم مستند «آبی آرام بلند» به نمایش درآمد. موضوع این فیلم مستند مصاحبه با استادان و دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی و مشکلات اشتغال دانشجویان پس از تحصیل و توجه نکردن مسئولان به این رشته، متناسب با شأن و شکوه دیرینۀ آن، و مهارتی نبودن دروس دانشگاهی است.
    سخنران این نشست، دکتر حسن ذوالفقاری، ضمن نقد و بررسی محتوای فیلم، مشکلات این رشته را در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، اشتغال، گرایش‌ها و نحوۀ انتخاب دانشجو برشمرد و مهم‌ترین اقدام کنونی گروه‌های آموزشی را رفع مشکلات گریبان‌گیر این رشته دانست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه