پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر شهرآورد 82 و رسانه‌ها

خبر

شهرآورد 82 و رسانه‌ها

برگرفته از تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی

هشتادودومین شهرآورد خبرساز به پایان رسید و استفاده از اصطلاح فارسی «شهرآورد» و واژۀ غیر فارسی «دربی» و حتی «داربی» از چشم زبان‌شناسان و علاقه‌مندان به زبان فارسی دور نماند.

 از بررسی اخباری که در روزهای پیش از برگزاری شهرآورد و روز برگزاری بازی و یک روز پس از آن در رسانه‌ها منتشر شد معلوم می‌شود رسانۀ ملی بیش از همۀ رسانه‌ها به استفاده از اصطلاح فارسی «شهرآورد» اهتمام ورزید. برنامۀ 90 و گزارشگر مسابقه (آقای محمدرضا احمدی) و گویندگان بخش‌های خبری ورزشی صداوسیما از واژۀ فارسی «شهرآورد» استفاده کردند، اما وبگاه‌های خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های ورزشی و غیر ورزشی چندان به این اصطلاح فارسی توجه نکردند و تنها ابرار ورزشی (روزنامۀ ورزشی برگزیدۀ فرهنگستان از حیث رعایت مسائل مربوط به خط و زبان فارسی) در روزهای قبل و روز بعد از بازی واژۀ «شهرآورد» را به کار برد. در برخی دیگر از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نیز ناهماهنگی‌هایی به چشم می‌خورد.
    استفاده از واژه‌های فارسی نشان‌‌دهندۀ علاقه‌مندی نویسندگان و ویراستاران به زبان فارسی و بیانگر دانش زبانی آن‌هاست. فرهنگستان زبان و ادب فارسی از همۀ کسانی که در نگاهبانی از زبان فارسی می‌کوشند، سپاسگزاری می‌کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه