پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند کاوش 2 غار پارینه سنگی در تنگه بلاغی

سیوند

کاوش 2 غار پارینه سنگی در تنگه بلاغی

 

تهران _ ۲۸خرداد 1384 _ میراث خبر
گروه استان‌ها: باستان‌شناسان ایرانی و ژاپنی در کاوش‌های مشترک قصد دارند دو غار باستانی در تنگه بلاغی را که تا چند ماه دیگر به دلیل آبگیری سد سیوند، زیر آب می رود، کاوش کنند.
تنگه 18 کیلومتری بلاغی در فاصله 4 کیلومتری از محوطه ثبت جهانی پاسارگاد در استان فارس جای گرفته و بخشی از چشم‌‌انداز باستانی پاسارگاد را تشکیل می‌دهد. این تنگه به اعتقاد کارشناسان محل عبور راه شاهی، مهم‌ترین راه باستانی کشور است که به دستور داریوش هخامنشی ساخته شده است. در این منطقه آثاری از دوران غارنشینی تا دوران اسلامی شناسایی شده است.
«کریم علیزاده»، کارشناس روابط بین‌الملل پژوهشکده باستان‌شناسی کشور گفت: «طبق مذاکرات و بازدیدهای صورت گرفته قرار است از حدود یک ماه دیگر یک تیم مشترک از کارشناسان ایرانی و ژاپنی از دانشگاه سوکوبا و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در دو غار پارینه سنگی (10 هزار سال پیش) شناسایی شده در منطقه بلاغی و پشت دریاچه سد سیوند کاوش‌های نجات بخشی را انجام دهند.»
وی گفت: «با توجه به اینکه اطلاعات و بررسی‌های انجام شده در غارهای پارینه سنگی کشور بسیار محدود بوده است و در این زمینه اطلاعاتی در دست نیست، کاوش‌های این دو غار از اهمیت زیادی برخوردار است.»
تیم مشترک ایران و ژاپن از 8 باستان‌شناس ژاپنی و چند باستان‌شناس ایرانی تشکیل شده است. این تیم مشترک قرار است یک ماه در منطقه کاوش کنند.
سد سیوند بهمن ماه سال جاری آبگیری می‌شود و همزمان با آبگیری آن 129 اثر و محوطه باستانی شناسایی شده در این محوطه غرق می‌شوند.
پیش از این هم گروهی از کارشناسان ایرانی و بین‌المللی از کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان و لهستان در تیم‌های مختلف کاوش‌هایی را در این منطقه انجام داده‌اند. این کاوش‌ها به کشف آثار و بقایای معماری از دوره‌های هخامنشی، ساسانی و اسلامی منجر شده است.
پیش از این گروهی از کارشناسان بنیاد پژوهشی پارسه و پاسارگاد و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اقدامات کارشناسی برای تهیه طرح نجات‌بخشی محوطه‌های باستانی موجود در تنگه را آغاز و بیش از 120 محوطه شناسایی کردند.
«بابک کیال»، سرپرست مجموعه باستانی پاسارگاد در مورد محوطه‌های باستانی شناسایی شده گفت: «در بررسی‌های باستانی آثاری شامل تپه‌های پیش از میلاد، کوره‌های ذوب فلز، غار و سکونت‌گاه‌های پیش از میلاد، دو قبرستان دسته جمعی مربوط به دوران اشکانی و آثار دیگر به دست آمده است.»
طی چند سال گذشته در کشورهای باستانی جهان برخی از سدها در کنار رودخانه‌ها و محوطه‌های باستانی به منظور توسعه اقتصادی، عمرانی و تامین آب ساخته شده‌اند که هر کدام نگرانی‌هایی را برای بسیاری از محوطه‌های باستانی جهان به دنبال داشته است.
در همین حال کارشناسان جهانی با توجه به اهمیت طرح‌های عمرانی و اقتصادی، نجات‌بخشی محوطه‌های تاریخی را آغاز کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به سد «اسوان» در مصر اشاره کرد. مصر برای ادامه روند توسعه اقتصادی و عمرانی کشور خود، کمیته‌ای جهانی را به رهبری یونسکو تشکیل داد و طی چند سال عملیات گسترده معابد نوبی را از خطر غرق شدن نجات داد.
پاسارگاد پنجمین محوطه جهانی ایران است که طی آخرین جلسه یونسکو تیر ماه سال 1383 که در چین برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.
ساخت سد سیوند از سال 1371 در تنگه بلاغی و روی رودخانه پلوار، بدون توجه به وجود آثار تاریخی و باستانی آغاز شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه