پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند سد سیوند اولین قربانی خود را گرفت مرگ هزاران فلامینگو در شوره زار بختگان

سیوند

سد سیوند اولین قربانی خود را گرفت مرگ هزاران فلامینگو در شوره زار بختگان

برگرفته از روزنامه همشهری هفدهم امرداد 1386حیوانات

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان بر اثر کم‌آبی ناشی از احداث سدهای بالادست در آستانه نابودی و وقوع فاجعه زیست‌محیطی قرار گرفته است
 به طوری که تاکنون 2000 فلامینگوی دیگر در نمکزارهای این دریاچه با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. به گزارش همشهری بخش قابل توجهی از این دریاچه که از اهمیت تنوع زیستی ویژه‌ای برخوردار است به دلیل کم‌آبی به نمکزار تبدیل شده و بیم آن می‌رود با ادامه این روند این پناهگاه حیات وحش به کلی نابود شود.

مهندس ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی استان فارس با اعلام اینکه این دریاچه در معرض تهدید شدید قرار دارد، عدم تامین حقابه زیست‌محیطی از سوی سازمان آب منطقه‌ای و احداث چندین سد در بالا دست منابع تامین‌کننده آب دریاچه را از دلایل عمده این بحران زیست‌محیطی عنوان کرد.

 ظهرابی گفت: عدم توجه به محیط‌زیست و تنوع زیستی مناطق حفاظت‌شده و جاذبه‌های گردشگری و بقای تنوع ژنتیکی و اکولوژیکی مناطق توسط برخی ارگانها سبب شده این منطقه‌ که یکی از قطب‌های بزرگ گردشگری و یکی از مهمترین پارک‌های ملی و پناهگاه  حیات وحش کشور است در معرض نابودی قرار گیرد.

وی پیامدهای اقتصادی و اجتماعی این بحران را افت سفره‌های زیرزمینی منطقه و شورشدن سفره‌های آب شیرین ذکر کرد و گفت: ادامه این روند علاوه بر تبعات فاجعه‌بار بر روی گونه‌های حیات وحش منطقه، باعث نابودی قریب‌الوقوع کشاورزی در حاشیه این تالاب می‌شود.

دکتر رجب‌زاده، مدیرکل محیط‌زیست فارس نیز با اشاره به اینکه پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان یکی از ذخیره‌گاه‌های ارزشمند تنوع زیستی به شمار می‌رود گفت: بخشی‌نگری و بعضا نگاه غیرمسئولانه برخی دستگاه‌های اجرایی به محیط‌زیست، سبب شد این دریاچه بی‌نظیر به نمکزار تبدیل شود.

وی افزود: در حالی که مناطق حفاظت‌شده فقط 9درصد از مساحت استان را به خود اختصاص می‌دهد اما همین مساحت که به لحاظ ذخیره‌گاه  ژنتیکی حیات وحش و گیاهان در خطر انقراض، اهمیت جهانی دارد امروز قربانی توسعه ناپایدار و در آستانه فاجعه قرار گرفته است.

براساس این گزارش، ماموران اجرایی گارد حفاظت محیط‌زیست استان فارس از روز یکشنبه گذشته به صورت شبانه‌روزی با همکاری مردم بومی، تشکل‌های مردم‌نهاد و کارشناسان محیط‌زیست مشغول جمع‌آوری جوجه فلامینگوها و انتقال آنها به دریاچه طشک بوده و به گفته مسئولان محیط‌زیست منطقه، این عملیات همچنان ادامه دارد  اما ادامه عملیات نیازمند یاری دوستداران محیط زیست است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه