پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند فلزکاری ناشناخته هخامنشی در تنگه بلاغی شناسایی می‌شود

سیوند

فلزکاری ناشناخته هخامنشی در تنگه بلاغی شناسایی می‌شود

تهران _ 25 دی 1383 _ میراث خبر:

گروه استان ها: گروهی از متخصصان و باستان شناسان آلمانی بعد از بازدید از محوطه های باستانی تنگه بلاغی در پاسارگاد که تا یک سال دیگر به علت آبگیری سد سیوند به زیر آب خواهد رفت، این محوطه ها را برای شناسایی فلزکاری ناشناخته دوره هخامنشی انتخاب کردند.
تنگه 18 کیلومتری بلاغی در فاصله 4 کیلومتری از پاسارگاد در استان فارس جای گرفته است و آثاری از دوران غارنشینی تا اسلامی را در خود جای داده است. به اعتقاد کارشناسان، این تنگه محل عبور راه شاهی، مهمترین و قدیمی ترین راه باستانی کشور است.
«فرهاد کاظمی» یکی از متخصصان بنیاد پژوهشی پارسه و پاسارگاد در مورد این بازدید، گفت: «کارشناسان موسسه فلزکاری و معدن کاری کهن بوخوم، بعد از بازدید از سایت های فلزکاری دوره هخامنشی در این منطقه برای حضور در تنگه بلاغی و کاوش در آن اعلام آمادگی کردند.»
وی گفت: «این کارشناسان با توجه به شناخته شده نبودن وضعیت فلزکاری دوره هخامنشی، از قابلیت محوطه های این منطقه برای شناسایی فلزکاری این دوره که برای شناسایی بخشی از تاریخ هخامنشی اهمیت دارد، خبر دادند.»
طی چند سال گذشته گروه های مختلفی از کارشناسان به دنبال شناسایی کوره های ذوب فلزات و شناخت نحوه فلزکاری در این دوره بوده اند اما تاکنون هیچ اطلاعاتی به دست نیاورده اند. از نظر کارشناسان با توجه به این که در متون تاریخی از وجود فلزات مختلف از جمله مس، مفرع، طلا و فلزات دیگر در این دوره یاد شده است، روشن است که صنعت فلزکاری در این دوره از جایگاه بالایی برخوردار بوده است.
آبگیری سد سیوند طبق اعلام وزارت نیرو تا پایان سال 84 آغاز خواهد شد. طی چند ماه گذشته و بعد از اقدامات کارشناسی برای شناسایی محوطه های باستانی درون دریاچه این سد، 129 اثر باستانی که غرق خواهد شد شناسایی شده است.
مسئولان کشور قصد دارند برای نجات محوطه های باستانی این منطقه، از کارشناسان بین المللی کمک بگیرند. تاکنون کشورهای ایتالیا، فرانسه، لهستان، استرالیا و ژاپن از این منطقه بازدید کرده، برای کاوش اعلام آمادگی کرده اند.
پاسارگاد پنجمین محوطه باستانی کشور است که امسال در آخرین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو در تیر ماه در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه