پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند اسکلت 7 هزار ساله دختری در خواب کودکانه کشف شد

سیوند

اسکلت 7 هزار ساله دختری در خواب کودکانه کشف شد

اسکلت دختر جوانی که به گفته‎ باستان‎شناسان 7 هزار سال پیش به دلیل نامعلومی به گفته در خوابی «کودکانه» مرده است، در کاوش‎های تنگه‎بلاغی کناره کوره پخت سفال کشف شد.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | nike sb prod high tower price

 

مژگان سید‎ین، سرپرست ایرانی هیات مشترک باستان‎شناسی ایران و آلمان با اعلام این خبر گفت:
این نخستین تدفینی است که از دوره «باکون» (هزار چهارم و پنجم پیش ازمیلاد) در تنگ بلاغی بدست آمده و هیات باستان‎شناسی موفق شد به طور کامل این اسکلت را از زیر خاک بیرون آورد.

وی هم‎چنین گفت: همراه این اسکلت 8 مهره سنگی به دست آمده که در اطراف دست و گردن اسکلت قرار گرفته بود، شیوه‎ تدفین این دختر جوان به صورت پهلو خواب با پاهای جمع شده است و دست‎های وی هم‎چون کودکان در هنگام خواب، زیر سر قرار گرفته بود.

این اسکلت در محوطه 73 و در نزدیکی یکی از کوره‎های پخت سفال دوره «بالکین» پیدا شده است. پیش از این نیز هیات ایران و ایتالیا در محوطه 76 که در نزدیکی محوطه 73 واقع شده است بقایای اسکلتی از دوره عصر آهن (3500 سال پیش) پیدا کرده بودند.

وی در مورد شیوه انتقال اسکلت تازه کشف شده گفت:
پس از برداشت خاک‎های اطراف اسکلت آن را تثبیت کردیم و سپس با دقت زیاد به نحوی که شیوه‎ تدفن به هم نخورد آن را به پاسارگاد منتقل کردیم.

به گفته وی این اسکلت به طور کامل و سالم به دست آمده و هم‌چنان پس از گذشت 7 هزار سال دندان‎های این دختر باقی‎‏مانده است.

باستان‎شناسان  با توجه به سفال‎های شکسته‎ای که در اطراف گور دختر به دست آمده حدس می‎زنند وی در دوره «باکون» زندگی می‎کرده است.

با وجود آن که اسکلت در کنار کوره پخت سفال به دست آمده باستان شناسان گمان می‎کنند. ارتباطی میان اسکلت دختر و کوره پخت سفال وجود ندارد.

برگرفته از فر ایران

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه