پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند چشم انداز مقبره کوروش شگفت زده‌ام کرد

سیوند

چشم انداز مقبره کوروش شگفت زده‌ام کرد

میراث خبر، گروه استان‌ها، حسن ظهوری، خبرنگار اعزامی ۹ دی ۱۳۸۳_ «منیرو بوشناکی»، معاون فرهنگی مدیر کل یونسکو،‌ روز گذشته طی مراسمی در پایگاه پژوهشی پارسه و پاسارگاد، در حضور نماینده دایمی ایران در یونسکو و مسئولان فرهنگی، گواهینامه رسمی ثبت یونسکو در میراث جهانی را تقدیم «محمد حسن طالبیان»، مدیر پایگاه پژوهشی پارسه و پاسارگاد کرد.
پاسارگاد یکی از منحصربه‌فردترین محوطه‌های جهان است که مقبره کوروش، قدرتمندترین شاه هخامنشی در آنجا قرار گرفته است. این مجموعه بزرگ فرهنگی تاریخی اوایل سال جاری ثبت میراث جهانی شد و گواهینامه رسمی آن طی مراسمی با حضور «سیدمحمد بهشتی»، رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، «احمد جلالی»، نماینده دایم ایران در یونسکو، «عبدالرسول وطن‌دوست»، نماینده امور بین‌الملل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کل کشور و بسیاری از مسئولان فرهنگی و دولتی شهر شیراز، از سوی منیرو بوشناکی، معاون فرهنگی مدیر کل یونسکو تقدیم «محمد حسن طالبیان»، رییس پایگاه پژوهشی پارسه پاسارگاد شد.
در این مراسم ابتدا حسین طالبیان با اشاره به موقعیت پاسارگاد به عنوان مکانی تاریخی، فرهنگی و معنوی گفت: «این منطقه همیشه مقدس بوده است و کوروش بزرگ که بیانیه او روح کنوانسیون جهانی است، از این جا صلح و آزادی را به جهان هدیه کرده است. در دوران اسلامی نیز همیشه پاسارگاد به عنوان مشهد مادر سلیمان و یا مقبره مادر سلیمان خوانده شده است که این نیز نشان از جایگاه پراهمیت آن دارد.»
وی در ادامه جلسه گفت: «هنوز هم این منطقه مورد احترام و تقدس مردم است و جنبه‌های معنوی پاسارگاد همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است. از لحاظ معماری نیز پاسارگاد را می‌توان الگوی معماری کلاسیک ایرانی دانست و این جاست که باغ ایرانی و مفاهیم هندسی آن زاده می‌شود.»
محمد حسن طالبیان با اشاره به توجه مسئولان به پاسارگاد گفت: «پاسارگاد هویت ایران است و متاسفانه در سال‌های قبل به آن اهمیت زیادی داده شده است، اما به تازگی با حضور همکاران جوان و احداث پایگاه‌های پژوهشی این منطقه حتی ثبت جهانی نیز شده است. در حال حاضر نیز ساخته شدن سد سیوند که از روی نقشه‌های تهیه شده از پاسارگاد شناسایی شده، مشکل بزرگ این منطقه است که باید برای آن اندیشه‌ای جدی داشت.»
طالبیان در پایان صحبت‌های خود گفت: «ثبت پاسارگاد در میراث جهانی آغاز خوبی برای همکاری‌های بین‌المللی است، اما اگر برای تنگه بلاغی یک کمیته علمی _ راهبردی وجود داشته باشد این پروژه می‌تواند مدل خوبی برای محوطه‌های دیگر و سدهای آینده باشد.»
در ادامه این جلسه منیرو بوشناکی، معاون فرهنگی مدیر کل یونسکو با اظهار خوشحالی از حضور خود در پاسارگاد و ایراد مراتب تشکر از مسئولان کشوری گفت: «از این که توانستم چشم‌انداز مقبره کوروش و پاسارگاد را ببینم بسیار شگفت‌زده شده‌ام. من از طرف کوشیرو ماتسورا و به نمایندگی از طرف مدیر دفتر یونسکو در ایران، آقای ابدین صالح و همکارانشان در این مراسم که برای به رسمیت شناختن پاسارگاد در میراث جهانی است؛ به ایران آمده‌ام.»
بوشناکی در ادامه و در خصوص اهمیت پاسارگاد گفت: «اهمیت این محوطه به خاطر مردم ایران است و به خاطر این که یکی از محوطه‌های‌شان ثبت میراث جهانی شده است. دومین اهمیت آن این است که علاوه بر اهمیت جهانی جنبه اقتصادی نیز دارد. جا دارد از آقای بهشتی به خاطر خوب از این محوطه تشکر کنم و به آقای طالبیان به خاطر مطالعات و پژوهش های خوبشان تبریک بگویم.
معاون فرهنگی مدیرکل یونسکو با اشاره به حضور جوانان در عرصه فعالیت های فرهنگی گفت: «مانند لحظه حضورم در بم؛ اینجا هم سیل جوانانی را می بینم که به کار مرمت و باستان شناسی مشغولند و این برای کشوری چون ایران مایه افتخار است.»
وی در خصوص نقش یونسکو در لابلای این تلاش ها گفت: «نقش ما این است که این سایت را در میراث جهانی ثبت کنیم و هرگونه مشارکتی را با مسئولان این پروژه داشته باشیم. برای مثال مجسمه انسان بالدار تحت فرسایش قرار گرفته است یا این که تنگه بلاغی در حال غرق شدن است اما ما باید مقامات را در جریان بگذاریم.»
وی در ادامه و در همین خصوص گفت: «یکی دیگر از وظایف ما این است که به آقای مرعشی؛ اهمیت میراث فرهنگی و گردشگری را یادآوری کنیم و این گردهمایی نیز به همین منظور برگزار شده است.»
به گفته بوشناکی، یونسکو طی این هفته توانسته است دو محوطه دیگر از محوطه های مهم ایران را به ثبت برساند که این نشان از اهمیت این کشور دارد، وی ثبت این محوطه ها را در هر چه بیشتر شدن جذابیت های توریستی ایران ارزشمند دانست و گفت: «امیدواریم که دولت ایران با طراحی برنامه ها و استراتژی گردشگری ویژه بتواند از این امکانات بهترین بهره را ببرد.
پس از صحبت های بوشناکی احمد جلالی نماینده دایم ایران در یونسکو گفت: «هنگام بازدید از پاسارگاد صدای اذان شنیدم که آن صدای اذان و بودن در پاسارگاد نشان از استمرار معنویت در ایران دارد. شهرت فرهنگی یک ملت با به رسمیت شناخته شدن پیام 2500 ساله کوروش به جهانیان معرفی شده است و پیام معنوی او یک بار دیگر در عرصه های جهانی شنیده می شود. این آغاز یک چالش بزرگ است برای ملتی که تمدن آن جنبه های فرهنگی و معنوی را یک جا دارد.»
وی در آخر صحبت های خود گفت: «از تمام روزنامه نگاران می خواهم که نگذارند تا تنگه بلاغی غرق شود و صدای میراث فرهنگی را به گوش همگان برسانند.»
در پایان این جلسه و پس از تقدیم گواهینامه رسمی یونسکو در خصوص ثبت پاسارگاد کیکی که به همین منظور تهیه شده بود؛ بریده و میان مهمانان تقسیم شد.
پاسارگاد نخستین پادشاهی ایران را رقم زد و امروز پیام آور معنویت بزرگترین امپراتوری ایران است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه