شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند راه‌های شاهی تنگه بلاغی، کانال های آبرسانی 2500 ساله بوده‌اند

سیوند

راه‌های شاهی تنگه بلاغی، کانال های آبرسانی 2500 ساله بوده‌اند

میراث خبر، ۲۵ آذر ۱۳۸۳ _ باستان شناسان و کارشناسان فرانسوی با همکاری متخصصان بنیاد پارسه و پاسارگاد پس از بررسی راه شاهی تنگه بلاغی در نزدیکی پاسارگاد، اثبات کردند که این راه در واقع کانال های آبرسانی 2500 ساله بوده اند و شهرت آنها به جاده عبوری کاملا بی اساس است.
تنگه 18 کیلومتری بلاغی در فاصله 4 کیلومتری از محوطه ثبت جهانی شده پاسارگاد جای گرفته و بخشی از محوطه باستانی پاسارگاد است.
در درون این تنگه کانال های تراشیده شده ای وجود دارد که پیش از این برخی از کارشناسان از آنها به عنوان راه شاهی نام برده بودند این راه مهمترین راه باستانی کشور در دوران هخامنشی محسوب می شده است.
«رمی بوشارلا» کارشناس مرکز مطالعات و پژوهش های علمی کشور فرانسه در مورد بررسی های انجام شده، گفت: «با توجه به اختلاف نظرهای رایج میان کارشناسان درباره کانال های موجود در تنگه بلاغی،‌ بررسی های دقیق و نقشه برداری از آنها را آغاز کردیم. در جریان این بررسی ها متوجه شدیم که این کانال ها،‌ راه های آبرسانی 2500 ساله هستند نه بخش های باقی مانده از راه شاهی.»
این کارشناس فرانسوی با بیان این نکته که بخش هایی از این کانال ها کم تر از نیم متر پهنا دارند، گفت: «بررسی ها نشان می دهد که این دو کانال آبرسانی با روشی کاملا مهندسی و با شیب کمتر از یک درصد ساخته شده که بهترین حالت برای ساخت کانال های آبرسانی و عبور آب است.»
بوشارلا همچنین گفت: «بررسی های ما نشان می دهد که آب این کانال ها احتمالا از یک بند باستانی یا سدی در تنگه بلاغی تامین می شده است. لذا ما در صدد هستیم به کمک کارشناسان و متخصصان برای این سئوال پاسخی پیدا کنیم. به همین دلیل در تنگه به دنبال شواهدی از شناسایی یک سد باستانی هستیم.»
وی یادآور شد: «بررسی ها همچنان نشان می دهد که یکی از کانال های موجود در تنگه نیمه کاره بوده و از آن استفاده نمی شد.»
به اعتقاد باستان شناسان، آبی که از درون این کانال ها عبور می کرده به سمت زمین های کشاورزی بسیار حاصلخیز منطقه حرکت داده می شد.
هم اکنون مسئولان وزارت نیرو در داخل تنگه بلاغی در حال ساخت یک سد جدید هستند که بر اثر ساخت آن حدود 80 محوطه باستانی به زیر آب خواهد رفت. یکی از آثاری که بر اثر ساخت سد به زیر خواهد رفت همین کانال های آبرسانی هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه