شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند صدای تنگه بلاغی را به گوش جهانیان برسانید

سیوند

صدای تنگه بلاغی را به گوش جهانیان برسانید

میراث خبر ـ گروه استانها ـ حسن ظهوری ۸ دی ۱۳۸۳: بارش برف سنگین، بازدید معاون فرهنگی یونسکو از منطقه تنگه بلاغی در محوطه تاریخی – فرهنگی پاسارگاد را ناممکن کرد.
مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در محل پایگاه بنیاد پژوهشی پارسه و پاسارگاد، توضیحاتی را راجع به آثاری که در اثر ساخت سد سیوند در این محل زیر آب می روند و اقدامات انجام شده توسط این سازمان به نماینده یونسکو ارایه دادند.
«منیرو بوشناکی»، معاون فرهنگی یونسکو، پس از کسب اطمینان از عدم آسیب رسیدن به مقبره عظیم کوروش، شاه هخامنشی، درباره تهدیدات ناشی از ساخت سد سیوند به مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت:«باید تلاش کنید اهمیت تنگه را از لحاظ تاریخی و هویتی به مسئولان کشوری تان گوشزد کنید. از طرف دیگر نیز باید بکوشید تا صدای شما به گوش جهانیان نیز برسد. من نیز به سهم خود در آگاه سازی مدیران یونسکو خواهم کوشید. تنگه بلاغی تنها بازمانده راه معروف شاهی در جهان است که با زیر آب رفتن این بخش، تنها شاهد راه سازی آن دوران را از دست خواهیم داد. »
برخی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از امکان ایجاد موزه زیر آب در این منطقه خبر دادند که چندان مورد استقابل معاون فرهنگی یونسکو قرار نگرفت.
آبگیری سد سیوند بر اساس برنامه اعلام شده از سوی وزارت نیرو تا یک سال آینده شروع خواهد شد، با شروع فصل آبگیری سد در حدود 8 کیلومتر از تنگه بلاغی به همراه آثار درون آن به زیر آب فرو خواهد رفت. در چند ماه گذشته گروهی از کارشناسان بنیاد پژوهشی پارسه و پاسارگاد و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اقدامات کارشناسی و تهیه طرح نجات بخشی محوطه های باستانی موجود در تنگه را آغاز و بیش از 100 محوطه باستانی را شناسایی کردند.
تنگه 18 کیلومتری بلاغی در فاصله 4 کیلومتری از محوطه ثبت جهانی پاسارگاد جای گرفته و بخشی از محوطه باستانی پاسارگاد است. این تنگه که به اعتقاد برخی کارشناسان محل عبور راه شاهی، مهمترین راه باستانی کشور بوده و پاسارگاد را به تخت جمشید و شوش متصل می کرده،‌ آثاری از دوران غارنشینی و سکونتگاه هایی از دوران پیش از میلاد تا دوران اسلامی را در خود جای داده است.
منیرو بوشناکی در سفری به ایران که از پنج شنبه گذشته آغاز شد، علاوه بر بازدید از پاسارگاد، به بم نیز سفر کرد و از لوح یادبود ثبت جهانی این اثر را نیز پرده برداری کرد. همچنین وی از آثار تاریخی فرهنگی قزوین و گنبد سلطانیه در زنجان به عنوان هفتمین پیشنهاد ایران برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو دیدار کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه