شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کاهش ضریب هوشی کودکان به دلیل افزایش آلودگی هوا

زیست بوم

کاهش ضریب هوشی کودکان به دلیل افزایش آلودگی هوا

برگرفته از روزنامه اطلاعات، شماره  25787، پنجشنبه 26 دی 1392

«بهره هوشی کودکانی که در اطراف فرودگاه مهرآباد زندگی می کند کمتر از سایر کودکان شهر است.»

به گزارش مهراین مطلب را حشمت الله بسطامی سخنگوی مرکز کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد و افزود:نوزادانی هم که در این منطقه به دنیا می آیند دارای وزن کمتری هستند و میزان تحصیلات ساکنان این محدوده هم بسیار کمتر از سایر مناطق است.

و ی با اعلام این که کیفیت گازوییل در کشور ما بسیار پایین است تاکید کرد: کیفیت گازوییل باید 50 پی پی ام باشد اما در گازوییل تولید داخل 8000 پی پی ام است که توصیه می کنم اگر نمی توانیم محصولی با کیفیت تولید کنیم ،برای حفظ جان مردم این محصول وارد شود.

بسطامی ادامه داد: در شهری زندگی می کنیم که هوا قابل تنفس نیست و اگر بگوییم این هوا قابل تنفس است به مردم ظلم کرده ایم؛ رفع آلودگی هوا عزم ملی می خواهد و علاوه بر مسئولان ،شهروندان هم باید مطالباتشان را در این زمینه افزایش دهند. مردم باید سهم نفس کشیدنشان را بخواهند.

در ادامه این نشست ،رضا شهیدزاده قائم مقام این شرکت هم گفت: ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بسیار خطرناک هستند، ولی اکنون از طریق نای وارد خون تهرانی ها می شوند.

او عمده منبع تولید آلاینده در تهران را خودروهای دیزل معرفی کرد و افزود: پس از آن خودروهای بنزینی کاربراتوری مانند پیکان و وانت نیسان بیشترین آلودگی را تولید می کنند. موتورسیکلت ها هم در سالم ترین حالت سه برابر خودروهای استاندارد آلایندگی دارند، ولی ما بدون واهمه در حال افزایش موتور در سطح شهر هستیم.

همچنین ، محمد رستگاری معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در این زمینه اظهار داشت: کاهش آلودگی هوا از سال 50 در تهران تشکیل می شود، اما دلیل اصلی آلودگی تراکم بیش از حد جمعیت است ،زیرا تهران برای زندگی 4 میلیون نفر ظرفیت دارد؛ در صورتی که 14 میلیون نفر در آن زندگی می کنند. اگر بهترین سوخت و خودرو را هم بیاوریم ، این شهر باز هم آلودگی دارد.

او ادامه داد: روزانه 6 میلیون و 500 هزار لیتر گازوییل در تهران توزیع می شود که فقط 5/1 میلیون لیتر آن استاندارد است، البته وزارت نفت باید تا سال آینده استاندارد سوخت را به یورو 4 افزایش یابد.

به گفته معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران،سال 79 برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید که در آن سال گاز منواکسید کربن مهمترین عامل آلودگی بود، در سال 82، 164 روز ناسالم داشتیم که عامل اصلی آن منواکسید کربن است بود، اما امسال یک روز هم به علت منواکسید کربن آلودگی نداشتیم.

وی افزود: اصل آلودگی هوا غیرقابل انکار است و حتی ما تا سال 89 نمی توانستیم ذرات معلق را اندازه گیری کنیم. در این سال برنامه دهساله کاهش آلودگی هوا بار دیگر به تصویب رسید.

رستگاری با بیان این که معضل آلودگی هوا سال آینده هم حل نمی شود افزود: خودرو صفر کیلومتر پس از سه سال از استاندارد یورو 2 خارج می شود و متاسفانه تعداد زیادی خودروی فرسوده داریم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه