جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم از مرگ جنگل‌های حرا، باید جلوگیری کرد

زیست بوم

از مرگ جنگل‌های حرا، باید جلوگیری کرد

برگرفته از فر ایران

شرایط اقلیمی ویژه‌ی کرانه‌ها، بندرها و جزیره‌ها در بخش شرقی خلیج‌فارس و دریای مکران (عمان) استقرار گیاهانی را سبب شده است که با آن جامعه سازگاری داشته و جوامع گیاهی را تشکیل داده‌اند به نام گیاهان «مانگور» و درختان «حرا» یکی از گیاهانی است که به طور وسیعی در کرانه‌های جنوب شرقی کشور رشد کرده است.

حرا در اراضی مردابی با خاک شور در جزر و مد دریا و مصب رودخانه‌ها مستقر بوده و در برخی نقاط به صورت جوامعی انبوه دیده می‌شود.

استفاده از چوب درخت حرا به عنوان سوخت و مصالح ساختمانی، تعلیف دام از برگ‌های حرا، حفاظت از سواحل در مقابل پیش‌روی آب دریا و محل امن برای زندگی برخی گونه‌های آبزی از ویژگی‌های جنگل حرا، به شمار می‌رود.

گونه بومی حرا ( Avicennia marina) در کرانه‌های استان هرمزگان وجود دارد که زیست‌گاه آن، مرداب‌های کرانه‌های خلیج‌فارس و دریای مکران در بندرعباس، بندر لنگه، بندر خمیر، بندر جاسک و در جزیره‌ی قشم، در کنار بندر لافت است. حرا در جزیره‌ی قشم تشکیل توده‌های جنگلی و پارک‌های دریایی را داده است. این‌گونه، اغلب به صورت جنگ‌های تخریب یافته و یا درختچه‌های کوچک دیده می‌شود.

با توجه به بهره‌برداری نامناسب از این جنگل‌ها و نیز آلودگی آب خلیج‌فارس در اثر فعالیت‌های نفتی، این جنگل‌ها، در معرض خطر نابودی است.

در حال حاضر وسعت جنگل‌های حرا در سواحل جنوبی کشور به 20 هزار و 500 هکتار می‌رسد که نیازمند حفاظت بیش‌تری است.

شدت گرفتن فعالیت در پارس جنوبی و ساخت سکوهای نفتی در خلیج‌فارس، باعث شده است زیست جنگل‌های حرا، مورد تهدید جدی قرار گیرد.

باید کوشش شود که از نابودی جنگل‌های حرا در کرانه‌های جنوبی کشور که نقش انکارناپذیری در زیست‌بوم منطقه دارد، جلوگیری شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه