پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم "کوه نمک" مهمترین عامل تولید گردوغبار در قم

زیست بوم

"کوه نمک" مهمترین عامل تولید گردوغبار در قم

برگرفته از خبرگزاری مهر

مسئول واحد بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به وجود سه کانون فرسایش بادی در استان گفت: منطقه کوه نمک اولویت اول در بحث کانون‌های فرسایش بادی و تولید گرد و غبار در قم است.
صادق آب روش در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وجود کانون‌های فرسایش بادی در کشور بیان داشت: در کشور ما ۱۸۶ کانون فرسایش بادی به مساحت ۶. ۲ میلیون هکتار وجود دارد.

وی اضافه کرد: در استان قم نیز سه کانون فرسایش بادی وجود دارد که مساحتی بالغ بر ۹۸ هزار هکتار را در بر می‌گیرد.

مسئول واحد بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم ادامه داد: منطقه کوه نمک با مساحتی بالغ بر ۳۷ هزار و ۵۰۰ هکتار اولویت اول در بحث کانون‌های فرسایش بادی استان و دارای بیشترین اثر در تولید گرد و غبار شهر قم است.

وی افزود: کانون بعدی در بحث فرسایش بادی در استان، منطقه "حسین آباد میش مست" با مساحتی در حدود ۱۹ هزار و ۳۷۵ هکتار و منطقه مسیله با وسعتی بالغ بر ۴۱ هزار و ۲۵۰ هکتار است.

۱۷۶ هزار هکتار وسعت بیابان‌های واقعی قم

وی همچنین وسعت بیابان‌های واقعی در استان را ۱۷۶ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: این مقدار 15.7 درصد مساحت استان را شامل می‌شود.

 ۴۲ درصد مساحت کل استان تحت تاثیر پدیده بیابان زایی

۴۲ درصد مساحت کل استان تحت تاثیر پدیده بیابان زایی

مسئول واحد بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم یادآور شد: همچنین ۴۲ درصد از مساحت کل استان تحت تاثیر پدیده بیابان زایی قرار دارد که مساحت آن ۴۷۰ هزار و ۱۵۶ هکتار است که با توجه به خشکسالی‌های مداوم چند سال اخیر در قم این پدیده تشدید شده است.

وی در خصوص علل بروز پدیده بیابان زایی در استان قم گفت: این پدیده علل زیادی دارد که می‌توان به فرسایش یا وزش بادهایی که از جهت شمال غرب وارد استان می‌شوند، تبخیر بالای سالانه آب، فرسایش خاک، فقر پوشش گیاهی، چرای بی‌رویه دام، سستی خاک و وجود کوره‌های آجرپزی اشاره کرد.

آب روش در ادامه به برخی اقدامات صورت گرفته در جهت مقابله با پدیده بیابان زایی طی چند سال اخیر در استان اشاره کرد و اظهار داشت: انجام عملیات نهال کاری در اراضی بیابانی و شنزارهای فعال و انجام عملیات بیولوژیکی در مساحتی بالغ بر ۷ هزار و ۶۸۵ هکتار و انجام عملیات بذرپاشی در مناطق مستعد در زمینی به وسعت ۳۰ هزار و ۴۵۰ هکتار از جمله این اقدامات بوده است.

وی اضافه کرد: انجام عملیات حفاظت و غرق در مناطقی با تراکم گیاهی کم، جهت افزایش توان اکولوژیکی زمین و حفظ گونه‌های بومی در زمینی به مساحت ۵۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از دیگر اقدامات صورت گرفته در زمینه مقابله با پدیده بیابان زایی در استان است.

 

انجام طرح مطالعاتی منشاء یابی گرد و غبار شهر قم

مسئول واحد بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم بیان داشت: همچنین در سال ۸۹، طرحی با عنوان طرح مطالعاتی، تفصیلی - اجرایی منشاء یابی گرد و غبار شهر قم در مناطق شمال و غرب استان به تصویب رسید که در حال حاضر به پایان رسیده است.

آب روش ادامه داد: بر اساس این طرح مطالعاتی کارهایی در منطقه کوه نمک به عنوان اولویت اول کانون‌های فرسایش بادی استان از جمله نهال کاری با گونه‌هایی از جمله طاق و... با هدف مبارزه با فرسایش بادی و جلوگیری از حرکت شن‌های روان و احیای مناطق بیابانی در هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی منطقه، اجرای عملیات غرق در وسعتی بالغ بر ۲ هزار هکتار و پرورش برخی گونه‌های موجود در زمینی به مساحت ۱۰۶ هکتار انجام گرفت.

وی اظهار داشت: همچنین در راستای طرح مطالعاتی، تفصیلی و اجرایی منشاء یابی گرد و غبار شهر قم، پیش بینی می‌شود تا پایان امسال ۴۰۰ هکتار از اراضی بیابانی منطقه کوه نمک با تامین اعتبار از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به قم، نهال کاری شود.

مسئول واحد بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزود: به علاوه پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری از محل اعتبارات استانی عملیات بیولوژیک و نهال کاری در ۷۰۰ هکتار از اراضی دیگر این منطقه انجام شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه