جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم با بولدوزر به جان بلندترین قله البرز شرقی افتاده‌اند

زیست بوم

با بولدوزر به جان بلندترین قله البرز شرقی افتاده‌اند

برگرفته از همشهری آنلاین - گروه محیط‌زیست:
درحالی‌که از برخی محافل غیررسمی خبرهای نگران‌کننده‌ای مبنی بر از سر‌گیری عملیات احداث جاده در جنگل ابر به گوش می‌رسد، روز گذشته یکی از فعالان محیط‌زیست شاهرود از تخریب بخشی از بلندترین قله البرز شرقی در 30 کیلومتری شمال این شهرستان خبر داد و گفت:


اخیرا به بهانه استخراج سنگ برای یکی از کارخانجات عظیم آلومینیوم، مجوز معدن‌کاری در این منطقه صادر شده و براساس همین مجوز، چند روزی است که معدن‌کاران با ماشین آلات سنگین راه‌سازی به جان این بخش از طبیعت زیبای شاهرود افتاده‌اند.
علیرضا ولیان، فعال محیط‌زیست و مسئول کمیته کوهنوردی هیات کوهنوردان شاهرود، در توضیح این خبر به همشهری گفت:

با صدور مجوز معدن در منطقه، معدن‌کاران با بلدوزر مشغول احداث مسیر عبوری به سمت ارتفاعات قله شاهوار هستند. جاده در دست احداث به اندازه‌ای عریض است که 3 خودرو به‌طور همزمان می‌توانند در کنار هم در این مسیر عبوری مورد نظر تردد کنند.

به گفته وی، بخشی که قرار است از آن سنگ برداشت شود صخره‌ای است و تنها زیستگاه دست نخورده کل و بز، قوچ و میش و خرس در منطقه محسوب می‌شود که تا به امروز به‌دلیل صخره‌ای بودن از تخریب و دست اندازی مصون مانده است.

ولیان تصریح کرد: سال گذشته با وجود انتقادات و اعتراضات گسترده دوستداران طبیعت، به بهانه انتقال آب از چشمه‌های قطری جاده‌ای در ارتفاعات منطقه ابر کشیدند که علاوه بر تخریب طبیعت بکر باعث خشک شدن 2 چشمه پر آب منطقه شد. امسال هم کشیدن جاده در محدوده مرتفع‌ترین قله شاهرود را به بهانه معدن‌کاری آغاز کرده‌اند. این درحالی است که کوهنوردان معتقدند چنانچه این عملیات ادامه یابد نه تنها اثری از زیستگاه امن حیوانات در منطقه باقی نمی‌ماند که یکی از زیباترین مناطق کوهستانی البرز قابلیت کوهنوردی خود را از دست می‌دهد.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | WS327KA - Buy now New Balance 327 SEASONAL CLASSIC - adidas edge lux 120111741 black edition release

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه