شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نفس های نگین غرب کشور به شماره افتاد

یادمان

نفس های نگین غرب کشور به شماره افتاد

خبرگزاری مهر: بدون شک دریاچه زریوار مریوان یکی از نادرترین جاذبه های زیست محیطی و گردشگری در کشور و حتی جهان به شمار می رود ولی به رغم هشدارهای صورت گرفته از سوی فعالان محیط زیست و همچنین کارشناسان در خصوص وضعیت این دریاچه تا کنون اقدامی عملی برای حفظ این اثر طبیعی در استان کردستان صورت نگرفته است.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

به گزارش خبرنگار مهر، در دل کوه های سر به فلک کشیده و در پنج کیلومتری شهر مریوان دریاچه ای زیبا قرار دارد که بدون وارد شدن حتی یک رودخانه به آن، نگینی زیبا را به وجود آورده و به رغم تمامی ناملایمات صورت گرفته نسبت به آن، همچنان نفس می کشد.

دریاچه زریوار مریوان که گفته می شود یکی از منحصر به فردترین ویژگی های گردشگری و طبیعی در کشور است و حتی نمونه آن در جهان نیز اندک است، طی سال های اخیر مورد بی توجهی های مختلفی قرار گرفته و متاسفانه با گذشت زمان اقدامی عملی برای نجات آن صورت نمی گیرد و می توان گفت نفس های زریوار به شماره افتاده است.

دریاچه زریواردر فاصله سه کیلومتری غرب شهر مریوان، در استان کردستان ایران و از مکان‌های دیدنی و گردشگری این استان است. آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمه کف‌جوش و بارش باران تامین می‌شود.

طول دریاچه زریوار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر است. وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن ۵.۵ متر است.

تالاب زریوار یکی از منحصر به فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان به شمار می‌رود و تمام شرایط جامع یک تالاب بین المللی را داراست و حتی مواردی از رفتار و عملکرد برخی موجودات مشاهده می‌شود که تاکنون مطالعه و یا اعلام نشده‌ است که به بررسی بیشتر را می‌طلبد.

وعده های عملی نشده مسئولان مختلف کشوری و استانی در خصوص مدیریت مناسب این ظرفیت گردشگری در کنار بی تفاوتی های مردم و مدیران مربوط در طول سالهای گذشته باعث شده نه تنها مشکلی از مشکلات زریوار مریوان حل نشود که روز به روز بر دامنه این معضلات و مشکلات نیز افزوده شود.

از وعده عملی نشده دولت نهم در خصوص ثبت زریوار در کنواسیون رامسر گرفته تا عدم تخصیص اعتبارات ریز و درشت برای نجات این دریاچه از جمله مسائلی است که در طول یک دهه اخیر بر مشکلات این ظرفیت گردشگری و طبیعی در کردستان افزوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت فعلی دریاچه زریوار مریوان عنوان کرد: در حال حاضر میانگین حجم آب زریوار 40 میلیون متر مکعب، مساحت پهنه آبی 896 هکتار و مساحت محدوده حفاظت شده سه هزار و 293 هکتار است که بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته 30 گونه پستاندار، بیشتر از 98 گونه پرنده مهاجر و گونه های مختلف ماهی در این دریاچه نشانه بکر بودن آن در منطقه است.

بی تفاوتی نسبت به وضعیت دریاچه زریوار نگران کننده است

ناصح قادری با اشاره به مهمترین مشکلات زریوار گفت: متاسفانه مشکلات به وجود آمده برای دریاچه زریوار و بی تفاوتی نسبت به آن تهدیدی برای حوزه های اقتصادی، گردشگری و حیات مردم این استان به شمار می رود و با توجه به تحقیقات و مطالعات صورت گرفته شرایط زریوار بحرانی است و نیازمند برنامه ریزی جامع و عملی است و متاسفانه در حال حاضر مدیریت واحدی در دریاچه زریوار نداریم و هر سازمانی بر اساس رسالت خود مشغول به فعالیت است که تشکیل یک مدیریت یکپارچه و همسو و همکار برای اقدام در این راستا ضروری و لازم است.

وی با بیان اینکه ثبت دریاچه زریوار به عنوان تالاب بین المللی رامسر باید در دستور کار قرار گیرد و با جذب اعتبارات ملی و بین المللی می توان زمینه را برای حفظ و احیاء دوباره آن احیا کرد، یادآور شد: با نابودی دریاچه زریوار بسیاری از شاخص ها و پتانسیل های استان از بین می رود و این امر می تواند تا حد زیادی در عدم توسعه همه جانبه استان نقش بسزایی ایفا کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت آلودگی آب این دریاچه افزود: براساس اندازه گیری و شاخص های صورت گرفته از دریاچه زریوار وضعیت آن مطلوب و مناسب نیست و هر روز شاهد افزایش مشکلات و معضلاتی هستیم که دریاچه را تهدید می کند.

وی گفت: هم اکنون میزان مواد آلوده در دریاچه بالاست و وجود فاضلاب های شهری و به ویژه روستایی که وارد دریاچه می شود، کودهای شیمیایی که برای زمین های اطراف استفاده شده و بعد از شسته شدن وارد دریاچه می شود، رشد مسکن شهری در حاشیه دریاچه، تغیر کاربری اراضی تالاب به کشاورزی و آتش زدن نیزارها همگی عواملی است این میزان را بالا برده است که باید هر چه سریعتر چاره اندیشی شود.

فاضلاب عامل اصلی آلودگی دریاچه زریوار

معاون فنی اداره کل حفاظت و محیط زیست استان کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین عوامل موثر بر آلودگی دریاچه زریوار از نظر زیست محیطی، ورود پساب حاوی کود و فضولات دامی در فصل بارندگی از طرف روستاهای ضلع غربی، ورود غیر مستقیم قسمتی از فاضلاب انسانی مناطق مسکونی شهر مریوان به دریاچه است.

شهاب محمدی با اشاره به وضعیت نگران کننده در این بخش یادآور شد: ورود فاضلاب روستاهای اطراف زریوار از یک سو و ورود فاضلاب قسمتی از شهر مریوان در سال‌های گذشته به این دریاچه و رسوبات ناشی از حوضه اطراف باعث شده چشمه‌های خود جوش کف این نگین درخشان که منبع اصلی آب آن به شمار می‌رود، کم آب شود.

نبود مدیریت واحد یکی از مهمترین مشکلات دریاچه زریوار مریوان است

فرماندار شهرستان مریوان نیز هفته گذشته و در جریان برگزاری جلسه کارگروه مدیریت تالاب زریوار مریوان نبود مدیریت واحد را یکی از مهمترین مشکلات دریاچه زریوار در این شهر عنوان کرد.

محمد فلاحی اظهار داشت: تعدد در مدیریت و تصمیم گیری در خصوص وضعیت این دریاچه یکی از مشکلات اصلی است و به همین دلیل باید در اولین قدم زمینه برای اعمال مدیریت واحد در زریوار فراهم شود.

وی با اشاره به فعالیت کارگروه تالاب زریوار مریوان یادآور شد: تشکیل این کارگروه اقدام خوبی است ولی متاسفانه نبود مدیریت واحد باعث شده است تا برنامه ریزی های صورت گرفته در خصوص آن به خوبی اجرایی و عملیاتی نشود و این یک مشکل جدی است.

فرماندار مریوان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای کمک به احیا و نجات زریوار عنوان کرد: اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 370 میلیون تومان از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان به این دریاچه تخصیص داده شده است که در سال جاری با استفاده از این اعتبار فاضلاب روستاه های حاشیه دریاچه زریوار را به داخل تصفیه خانه هدایت و مانع ورود آن به داخل دریاچه خواهد شد.

فلاحی گفت: دریاچه زریوار یکی از منحصربه فردترین دریاچه های آب شیرین دنیا است که اگر به شیوه ای درست مدیریت شود می تواند در جذب توریست و گردشگر به این شهرستان و برای اشتغال پایدار بیشتر مؤثر واقع شود.

نقش مردم در حفاظت از زریوار بسیار مهم و حیاتی است

وی با اشاره به نقش بسیار مهم مردم در راستای کمک به بهره برداری صحیح از زریوار مریوان عنوان کرد: مشارکت دادن مردم در حفظ  دریاچه می تواند ارمغان بهتری برای این اکوسیستم به ارمغان بیاورد.

اظهار نگرانی در خصوص وضعیت دریاچه زریوار تنها مربوط به این مدیران نیست، تا جایی که در جریان سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به کردستان بار دیگر موضوع این دریاچه به بحث اصلی این سفر تبدیل شد.

اظهار نگرانی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار کردستان، نماینده مردم مریوان در مجلس شورای اسلامی و حتی اقشار و خبرنگاران رسانه های جمعی نیز به یکی از مهمترین مسائل مطرح شده در سفر یک روزه معصومه ابتکار به استان کردستان تبدیل شد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دوم تیرماه در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی استان کردستان در سنندج گفت: وضعیت زریوار مریوان در سازمان محیط زیست نیز بسیار مهم است و یکی از اولویت های کاری ما تلاش برای حفظ و احیا این دریاچه است.

معصومه ابتکار یادآور شد: در همین راستا سال گذشته و امسال برای انجام طرح های تحقیقاتی در دریاچه زریوار مریوان اعتباری بالغ بر 1.8 میلیارد تومان هزینه شده است و در سال آینده نیز اعتبارات ویژه ای برای این مهم منظور می شود.

طرح جامع مدیریت دریاچه زریوار تنظیم شده است

وی همچین در بخش دیگری از سخنان خود افزود: سازمان حفاظت محیط زیست مطالعات دریاچه زریوار را در اختیار داشته و طرح جامع مدیریت دریاچه تنظیم شده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور بیان کرد: دریاچه زریوار نیازمند برنامه ریزی، حمایت مسئولان، اختصاص اعتبارات ویژه و اجرای طرح های متناسب با منطقه است.

ابتکار یادآور شد: حفاظت و حراست از مناطق بکر کشور وظیفه دولت و مردم است چرا که سرمایه های ملی اگر از بین برود احیای مجدد آنها بسیار سخت است.

وی ادامه داد: دریاچه زریوار فرصتی استثنایی برای توسعه صنعت گردشگری استان است و تمامی دستگاه های دولتی در کنار مردم و با مدیریت استاندار کردستان باید در برابر دریاچه زریوار احساس مسئولیت کنند.

بدون شک حفاظت از دریاچه زریوار مریوان به عنوان نگینی در غرب کشور می تواند نه تنها در حوزه حفاظت از محیط زیست پیامدهای مثبتی برای استان کردستان و حتی منطقه داشته باشد که می تواند در راستای تقویت گردشگری در این خطه از ایران اسلامی موثر و مفید باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه