جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم محمد درویش: معرفی یوز بر پیراهن تیم ملی یعنی ما خشونت طلب نیستیم

زیست بوم

محمد درویش: معرفی یوز بر پیراهن تیم ملی یعنی ما خشونت طلب نیستیم

جزئیات ماجرا به ما اعلام نشده و حتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز که به همراه ما و فدراسیون فوتبال در ارائه این پیشنهاد همکاری داشته نیز در جریان ماوقع قرار نگرفته است چراکه مسئولان فدراسیون فوتبال کشورمان ترجیح داده‌اند تا زمان رونمایی از پیراهن ملی پوشان، جزئیات موافقت فیفا با درخواست کشورمان را به صورت راز نگه داشته و همه را شگفت زده کنند.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | スニーカー発売日 抽選情報 ニュースを掲載!ナイキ ジョーダン ダンク シュプリーム SUPREME 等のファッション情報を配信! - 2022年 発売予定!sacai x NIKE CORTEZ (サカイ ナイキ コルテッツ) , nike janoski floral noir dress for women - JofemarShops

 «اینقدر که آن فرد دامدار ساکن در منطقه حفاظت شده زندگی بداند نقش حیوان زیبایی که به کشته شدنش توسط سگ‌های گله افتخار می‌کند، روی لباس قهرمانان ورزشی اش نقش بسته، دیگر به یوز کشی افتخار نخواهد کرد و این یعنی طرح، موفق بوده است.»

به گزارش «تابناک»، محمد درویش، فعال محیط زیست که به نوعی نخستین پیشنهاد دهنده درج نقش یوز ایرانی روی لباس ملی پوشان تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی برزیل است، نخستین پیام آور موافقت فیفا با این پیشنهاد هم لقب گرفت؛ هرچند هنوز از چند و چون ماجرا خبر ندارد.

وی که فاصله ارائه تا پذیرفتن این پیشنهاد در فیفا، به سمت مدیرکل دفتر آموزش سازمان محیط زیست انتخاب و دغدغه‌هایش بسیار بزرگتر از قبل شده، در این باره به «تابناک» گفت: از روزی که پیشنهاد درج نماد یوز ایرانی روی لباس ملی پوشان در کارگروهی به این منظور مورد بررسی قرار گرفت، پیشنهادات متعددی مطرح شد؛ مانند: درج نماد روی پیراهن، کیف، کفش، ساق (جوراب ورزشی)، اتوبوس و... که پس از طرح با آقای بلاتر و موافقت وی، در اختیار فیفا قرار گرفت و پذیرفته شد.

درویش درباره چگونگی درج این نماد روی لباس ملی پوشان گفت: جزئیات ماجرا به ما اعلام نشده و حتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز که به همراه ما و فدراسیون فوتبال در ارائه این پیشنهاد همکاری داشته نیز در جریان ماوقع قرار نگرفته است چراکه مسئولان فدراسیون فوتبال کشورمان ترجیح داده‌اند تا زمان رونمایی از پیراهن ملی پوشان، -یعنی تا دوازدهم بهمن ماه که رونمایی از لباس ملی پوشان در هتل المپیک صورت خواهد گرفت،- جزئیات را به صورت راز نگه داشته و همه را شگفت زده کنند.

مدیرکل دفتر آموزش سازمان محیط زیست افزود: آن گونه که اطلاع یافته‌ایم، درج این نماد قرار است به این صورت باشد که شالوده لباس طراحی شده تداعی کننده یوز ایرانی باشد نه اینکه این نماد روی سینه ملی پوشان درج شود؛ یعنی نوعی برجسته نمایی در بافت لباس ملی پوشان اعمال شود تا نماد یوز به این شکل به دید جهانیان برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح بیمه یوزبانان و یوزهای ایرانی که به اجرا درآمده قرار است درباره دیگر گونه‌های در خطر انقراض نیز به اجرا در آید یا خیر؟، گفت: این مورد در برنامه‌های ما قرار دارد. قصد داریم همان گونه که با طرح درج تصویر یوز روی لباس ملی پوشان توجه اذهان عمومی به این مقوله جلب شد و پیرو آن شرکت بیمه دانا پیش قدم شد تا این گونه نادر و محیط بانانی که از مناطق زیست یوز خدمت می‌کنند، تحت پوشش بیمه ای قرار دهد، تمامی دیگر محیط بانان و همچنین گونه‌های در خطر انقراض، به ویژه گوشتخواران که در راس هرام غذایی قرار دارند را تحت حمایت بیمه قرار دهیم.

درویش در ادامه با اشاره به تجربیات خوبی که در سایه آموزش و افزایش آگاه‌های زیست محیطی عمومی به دست آمده، گفت: با تجربیاتی که در بسیاری از نقاط کشورمان بعد از آموزش مردم به دست آمده، باید بگوییم اگر دامداری که در منطقه حفاظت شده زندگی می‌کند و هنوز به کشته شدن یوز توسط سگ‌های گله‌اش غره است، نقش این جاندار زیبا را روی لباس قهرمانان ورزشی‌اش ببیند، دیگر به یوز کشی افتخار نخواهد کرد و این به معنای موفقیت طرح است.

وی افزود: تجربیاتی مانند آنچه درباره تالاب کانی برازان روی داد، نشان می‌دهد که اگر مردم یکی منطقه بدانند که محافظت از محیط زیست می‌تواند در نهایت به نفعشان باشد، خود به محیط بان تبدیل می‌شود؛ مانند آنچه در این منطقه روی داد و موجب شد تا شکارچیان سابق به کمک تالاب آمده و کاری کنند که کانی برازان احیا شده و البته رونق اقتصادی در سایه رواج گردشگری در منطقه برایشان به همراه بیاید. حالا مردم منظقه می‌گویند: «تالاب خون رگهای ماست».

این فعال محیط زیست در ادامه گفت: البته درج تصویر یوز ایرانی در آوردگاهی که دو میلیارد نفر تماشاچی جام جهانی به مراتب تبعات بهتری هم می‌تواند داشته باشد. می‌تواند به جهانیان بگوید که برخلاف آنکه بعضی قصد دارند که ایرانیان را خشونت طلب معرفی کنند، ما ملتی هستیم که به رغم فشارهای اقتصادی، هنوز به خرامیدن یوز در سرزمینمان می‌بالیم و این حیوان را دوست داریم؛ اینقدر که نسل آن در تمامی آسیا و کشورهای همسایه مان منقرض شده اما هنوز در ایران وجود دارد و همه به فکر مراقبت از آن هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه