پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم حمله 3 قلاده پلنگ به دام های اهلی

زیست بوم

حمله 3 قلاده پلنگ به دام های اهلی

حمله پلنگ به سکونتگاه زمستانی عشایر کوچ نشین و روستائیان شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد در زمستان سال جاری موجب تلف شدن تعداد زیادی از دام های اهلی از جمله بز، گوسفند و یک کره اسب شده است.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | Ataf.pl - All Truth All Fresh: Sneakersy, Streetwear & Więcej

به گزارش دیده بان محیط زیست وحیاط وحش ایران، به گفته عشایر منطقه، عامل این حملات ۳ پلنگ بوده اند که توسط عشایر از فاصله نه چندان دور مشاهده و تا مسافتی نیز توسط مردم تعقیب شده اند که به احتمال فراوان یک ماده پلنگ و دو توله حدودا ۱۰ ماهه اش بوده اند.

در جدیدترین حادثه بامداد شنبه ۹۲/۱۱/۲۵ در جریان حمله این پلنگ و توله هایش به محل نگهداری دام ها، ۵ راس بز اهلی تلف شده و لاشه ۳ راس از آنها توسط پلنگ ها به مکانی در کوه سیاه منتقل شده است.


فرمانده یگان محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در ربطه با این حادثه گفت: طی تماس تلفنی یکی از اهالی در روز شنبه، رئیس اداره و نیروهای محیط زیست شهرستان چرام به محل حادثه اعزام شده ضمن بازدید از محل نگهداری دام های اهلی، مراتب را بررسی و صورتجلسه نمودند.

جمشید عبدی پور افزود: پس از حمله پلنگ، تعدادی از افراد محلی رد پلنگ ها را تعقیب و محل زندگی آنها در کوه سیاه را شناسایی کرده بودند. نیروهای محیط زیست به همراه افراد محلی پس از پیاده روی طولانی به محل انتقال لاشه ها در کوه رفته و ضمن بازدید از لاشه های نیمه خورده، غاری را مشاهده نمودند که به احتمال فراوان محل زندگی ماده پلنگ و توله هایش است.


فرمانده یگان محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پلنگ ها یک لاشه را به درون غار برده و ۲ لاشه دیگر در فاصله ای نزدیک از دهانه غار رها کرده بودند تا مجدد از آنها تغذیه کنند.

حمله این ۳ پلنگ اوائل در بهمن ماه منجر به تلف شده ۸ راس دام اهلی و حدود دو هفته قبل در تاریخ ۹۲/۱۱/۱۶ نیز به منجر به تلف شدن هفت راس دام اهلی در همین منطقه شده است.

جمشید عبدی پور افزود: تمامی موارد طی صورتجلسات جداگانه تنظیم و به تایید اهالی، شورای روستا و کلانتری محل رسیده است. همچنین پس از بازدید کارشناسان محیط زیست گزارش حملات فوق به همراه صورتجلسه تنظیمی و نظر کارشناسان جهت جبران خسارت مالباختگان به سازمان محیط زیست ارسال شده است.


البته این حملات از ابتدای زمستان امسال آغاز شده و تعداد دام های تلف شده توسط پلنگ ها بیش از این تعداد است.

عبدی پور گفت: محدوده مذکور جزو مناطق آزاد استان محسوب می شود و با توجه به کمبود نیرو حتی برای کنترل مناطق حفاظت شده، متاسفانه امکان کنترل این محدوده و محافظت دائم از پلنگ ها وجود ندارد.

فرمانده یگان محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در زمستان سال جاری خسارات زیادی از ناحیه این پلنگ و توله هایش به عشایر شهرستان چرام وارد شده است و در صورت عدم جبران خسارت احتمال کشتار پلنگ ها به وسیله دامداران وجود دارد.

افراد محلی مکان حضور پلنگ ها در کوه سیاه را شناسایی کرده اند و به راحتی می توانند به وسیله تفنگ و یا آغشته کردن لاشه های نیمه خورده به مقداری سم آنها را تلف کنند.

جمشید عبدی پور گفت: تا امروز با تهدید دامداران به برخورد قضایی و جریمه نقدی در صورت کشتن پلنگ ها و وعده جبران خسارت های وارده، از وارد آمدن آسیب توسط دامداران به پلنگ ها جلوگیری کردیم اما تاکنون ریالی بابت جبران خسارت از طرف سازمان پرداخت نشده است در حالیکه با پرداخت حتی بخش کوچکی از خسارت وارده به این افراد می توان از واکنش دامداران و کشته شدن پلنگ ها پیشگیری نمود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه