پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم یک قلاده پلنگ در استهبان کشته شد

زیست بوم

یک قلاده پلنگ در استهبان کشته شد

عصر روز گذشته یک قلاده پلنگ در استهبان کشته شد. مرگ این پلنگ توسط یکی از اهالی به اداره محیط زیست استهبان گزارش شد. آنطور که فعالان محیط زیست استهبان می‌گویند لاشه این پلنگ در نزدیکی فلکه ورودی شهر و در باغ‌های انجیر پیدا شده است.

nike-dunk-low-coast-uncl | Gran Canaria - nike shox fuse low beam - IwmsaShops - Maspalomas Marathon 2021 , Carreras populares

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه محیط‌زیست ـ روز جمعه هشتم آذرماه 92 باز هم شاهد کشته شدن یکی دیگر گربه‌سانان ایرانی بودیم. یکی از ماموران محیط زیست استهبان دررابطه با علت مرگ این حیوان گفته است که احتمالا این ماده پلنگ به‌دلیل طعمه سمی کشته شده است.
 
«رسول حاجی‌باقری»، فعال محیط‌زیست استهبان در این باره به خبرگزاری CHN گفت: روز جمعه هشتم آذر 92 ، مرگ یک پلنگ توسط یکی از اهالی به اداره محیط زیست استهبان گزارش شد.
 
به‌گفته او، ماموران اداره حفاظت محیط زیست استهبان پس از دریافت خبر، سریعا به محل اعزام شدند و با لاشه این حیوان در نزدیکی فلکه ورودی شهر «فلکه انجیر»  و در باغات انجیر مواجه شدند.
 
«بهادر دربندانی»، یکی از ماموران اداره محیط‌زیست نیز به این فعال محیط‌زیست گفته است: احتمالا این ماده پلنگ به وسیله ی طعمه سمی کشته شده است. چرا که اثری از زخم و خراش در بدن پلنگ دیده نشد و هم چنین در حوالی منطقه ای که لاشه پیدا شده، چندین آغل گوسفند وجود دارد و احتمالا دامداران از این روش برای کشتن پلنگ استفاده کرده اند.
 
به گفته دربندانی، گوشت سگ و چوله (تشی یا خارپشت) غذای مورد علاقه ی پلنگ است و یکی از این نوع گوشت ها، همان طعمه ای بوده که سمی شده و پلنگ را کشته است. لاشه پلنگ به مرکز استان منتقل گردید تا بررسی های لازم بر روی آن انجام شود.
 
آنطور که فعالان‌ محیط‌زیست گزارش می‌دهند، جمعیت این گونه از گربه سانان، به شدت رو به کاهش است و در اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست، در فهرست گونه‌های «در مرز تهدید به انقراض» قرار گرفته است. به‌طوری‌که محدود شدن زیستگاه‌اش و در کنار آن کشتار این پستاندار، می تواند وضعیت بحرانی آینده او را فراهم سازد.
 
جمعیت این حیوان در گذشته در کوه های استهبان، بسیار زیاد بوده است که متاسفانه نابودی زیستگاه و کاهش شدید گونه‌های تغذیه، این حیوان را در معرض خطر انقراض قرار داده است و امروزه تعداد انگشت شماری از این پستاندار زیبا در منطقه ی استهبان وجود دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه