پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کشف ردپای پلنگ ایرانی در "کوسالان"

زیست بوم

کشف ردپای پلنگ ایرانی در "کوسالان"

با توجه به این‌که این گونه در معرض خطر انقراض است، با اثبات حضور آن در استان کردستان، تامین اعتبارات و امکانات بیشتر برای محافظت از آن را ضروری می‌سازد.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | LacollesurloupShops - Nike Dunk Low Disrupt 2 "Malachite" - black purple jordan 13 , 001 - DH4402

کارشناس حیات وحش و آبزیان محیط زیست کردستان گفت: ردپا و آثار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده کوسالان در شهرستان مریوان مشاهده شده است.

"علی اکبر عامری فر" در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: پیشتر، سه قلاده پلنگ توسط مردم محلی دیده شده بود، که با حضور کاشناسان محیط زیست کردستان در این منطقه و مشاهده آثار به‌جا مانده این پلنگ‌ها وجود حداقل سه پلنگ تایید شد.

وی افزود: دوربین‌های تله‌ای برای عکسبرداری از پلنگ در منطقه کار گذاشته شده بود که به دلیل حضور گردشگران در این منطقه و شلوغی زیستگاه موفق به گرفتن عکس از پلنگ نشدیم.

کارشناس حیات وحش و آبزیان محیط زیست کردستان بیان کرد: این منطقه که زیستگاه "کوسالان" محسوب می‌شود، از لحاظ وجود گونه‌های مختلف حیات وحش غنی است. پیشتر احتمال وجود پلنگ از سوی کارشناسان محیط زیست داده می‌شد.

وی با اشاره به وجود پلنگ در دیگر استان‌های غربی کشور، گفت: دیده شدن این گونه در استان کردستان نشان می‌دهد که در سراسر نوار غربی کشور و رشته کوه زاگرس، این پلنگ حضور دارد.

عامری فر افزود: با توجه به این‌که این گونه در معرض خطر انقراض است، با اثبات حضور آن در استان کردستان، تامین اعتبارات و امکانات بیشتر برای محافظت از آن را ضروری می‌سازد.

وی با اشاره به حمله پلنگ به دام‌های روستاییان منطقه، تصریح کرد: برای جبران خسارات وارده به مردم محلی نیاز به تامین اعتبارات ویژه‌ای است. با اطلاع رسانی می‌توان از حمله روستاییان به این پلنگ و نابودی آن جلوگیری کرد. کارشناسان محیط زیست کردستان طی حضور خود در منطقه اهمیت حضور این گونه را برای مردم محلی تشریح کردند.

کارشناس حیات وحش و آبزیان محیط زیست کردستان با بیان این‌که پلنگ تنها حیوانی در منطقه است که می‌تواند رشد جمعیت خوک‌ها را کنترل کند، یادآور شد: از آن جایی که خوک‌ها خسارت زیادی را به بخش کشاورزی در منطقه می‌زنند، اطلاع روستاییان در این خصوص کمک شایانی برای حفاظت از این پلنگ خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه