جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم علت مرگ ببر سیبری اعلام شد

زیست بوم

علت مرگ ببر سیبری اعلام شد

برگرفته از تابناك

 پس از انجام تحقیقات کارشناسی توسط متخصصان دامپزشکی، علت مرگ ببر سیبری که هفته گذشته در پارک ارم جان باخت، بیماری اعلام شد که خطرناک بوده و میان انسان و حیوان مشترک است.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، دلیل تلف شدن ببر «نر» در باغ وحش تهران، بیماری «مشمشه» عنوان شد.

بر پایه نتایج نهایی آزمایش‌های بالینی صورت گرفته توسط تیم دامپزشکی که دقایقی پیش از مخابره این خبر مشخص شده، علت تلف شدن ببر «نر» سیبری در باغ وحش تهران، ابتلا به بیماری باکتریایی «مشمشه» بوده است.

از سوی دیگر، قرار است نمونه‌ای برای تأیید نهایی این بیماری از سوی سازمان دامپزشکی به آزمایش مرجع فرستاده شود.

بدین ترتیب، گویا قرنطینه باغ‌وحش تهران، تا عادی شدن شرایط و رفع خطر ادامه می‌یابد.

مهندس هوشنگ ضیایی، مشاور معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست که دو هفته است مسئولیت پروژه احیای نسل ببر مازندران را بر عهده گرفته، چندی پیش در گفت‌وگویی با ایسنا، با اشاره به انجام تست FIV (ایدز گربه سانان) در باغ وحش تهران گفته بود: نتایج بررسی‌ها نشان داده است، تست FIV ببر نر سیبری، ببر بنگال موجود در باغ وحش تهران و پنج قلاده شیر باغ وحش تهران مثبت بوده، ولی نتایج این تست در ببر ماده منفی بوده است.

وی همچنین تأکید کرده بود، اگر علت اصلی مرگ ببر سیبری بیماری «مشمشه» باشد، این بیماری از راه گوشت آلوده وارد بدن این حیوان شده است.

بنا بر اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مشمشه یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است که با توجه به سابقه وجود آن در کشورهای همسایه و به ویژه گزارش موارد اخیر طغیان این بیماری بین تک سمی‌ها (الاغ، قاطر، اسب‌) در کشور عراق و احتمال ورود این حیوانات آلوده به درون کشور، این به عنوان یک تهدید جدی برای جمعیت تک سمی‌ها و جمعیت انسانی در کشور مطرح است.

عامل «مشمشه» همراه با سیاه زخم به عنوان سلاح بیولوژیک مدرن از سال 1915 میلادی مورد استفاده قرار گرفته است و در بسیاری از کشورها، این بیماری پس از انجام اقدامات قرنطینه‌ای و سایر اقدامات کنترلی حذف شده است.

از دهه 1940 میلادی تاکنون، انتقال مشمشه به انسان در آمریکا دیده نشده، ولی در بین حیوانات اهلی در آفریقا، آسیا، خاورمیانه و مرکز و جنوب آمریکا شایع است.

 

این بیماری در گربه‌ها و سگ‌سانانی که از گوشت اسب‌های آلوده تغذیه کرده‌اند، رخ داده است، افزون بر این که ترشحات تنفسی و ترشحات پوستی اسب‌های بیمار بسیار مسری است.

مشمشه یکی از بیماری‌های رایج در بین اسب‌ها و دیگر تک سمی‌های عراق است و احتمال می‌رود در صورت درمان نشدن قطعی ببر ماده، مسئولان مجبور به کشتن این ببر شوند تا از ادامه و تسری شدن آن جلوگیری شود.

گفت‌وگو با تیم پزشکی:
درباره ببر نر، کار از کار گذشته بود / حال ببر ماده خوب است

دکتر تقی‌زاده، سرپرست تیم دامپزشکی معالج ببر سیبری، در گفت‌وگوی اختصاصی با «تابناک» جزییات اقدامات تیم معالج و درمانی ببرهای سیبری در باغ وحش ارم را بیان کرد.

دکتر تقی‌زاده که عضو هیأت علمی بوده و در بخش خصوصی فعال است، می گوید: دوشنبه هفته گذشته به وی اطلاع داده و از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، دعوت به همکاری شده است.
در بررسی‌ها و معاینه‌های بالینی، مشخص شد که این ببر از بیماری عفونت تنفسی رنج می‌برده و خونریزی‌هایی نیز داشت که در نتیجه عمل جراحی‌ بود که چند روز پیش روی این ببر انجام شده بود.

ببر سيبري 

همچنین در نشستی که با حضور اعضای تیم دامپزشکی و مسئولان مربوطه برگزار شد، پیشنهاد دادم که حیوان بیهوش و سپس نمونه‌برداری و معاینه دقیق انجام شود، چراکه در حالت عادی، این کار ناممکن بود، ولی به رغم پافشارهای بنده و تیم پزشکی، به دلیل نگرانی از خطرات بیهوش کردن، ببر نر بیهوش نشد و به سختی در حالت هشیاری از وی نمونه‌برداری شد.

وی ادامه داد: پس از معاینات اولیه، با توجه به این‌که هنوز تشخیص دقیق از علت بیماری داده نشده بود، تجویز ادامه آنتی‌بیوتیک‌ها توسط تیم پزشکی سابق و نیز برخی داروهای جدید برای کاهش خونریزی انجام گرفت.

سرپرست تیم دامپزشکی افزود: پس از این کار، نمونه‌های گرفته شده از ببر به آزمایشگاه پاستور ـ که یکی از مراکز دقیق است ـ فرستاده شد و دو روز بعد که برای گرفتن نتایج آزمایش، به آنجا رفتم، مسئول آزمایشگاه از تشخیص نوعی باکتری خبر داد که در رده میکروب‌های «سوموناس»‌ و عامل بیماری «مشمشه» نیز از همین گروه است. این در حالی بود که پس از بازگشت به باغ وحش، متوجه شدیم کار از کار گذشته و ببر نر جان باخته است.

دکتر تقی‌زاده درباره بیماری مشمشه و اقدامات برای جلوگیری از انتقال آن گفت: بیماری مشمشه بین انسان و حیوان مشترک است؛ بنابراین، ما پس از تشخیص این بیماری، بلافاصله به سازمان محیط زیست و شبکه دامپزشکی استان تهران اعلام کردیم و کارهای لازم از جمله، قرنطینه برای جلوگیری از انتقال و شیوع بیماری انجام دادیم.

وی درباره بیماری FIV نیز گفت: آنچه مسلم است، این که ببر نر به بیماری ویروسی FIV که تنها از لحاظ اسمی، شبیه HIV (ایدز) هست مبتلا بوده است. ناگفته نماند که در صورت آلوده شدن گربه‌سانان به ویروس FIV، سیستم دفاعی بدنشان ضعیف می‌شود.
وی ادامه داد: نمی‌توان اعلام رسمی کرد، مبنی بر این که این حیوان، پیش از ورود به ایران آلوده شده، ولی مسأله‌ای که مشخص است، ببر نر در ایران آلوده به بیماری مشمشه شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نتایج پایانی علت مرگ این ببر ـ با توجه به نیاز به نتایج آزمایش های خارجی ـ باید از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شود.
گفتنی است، نتایج بررسی ها و تحقیقات انجام شده از سوی تیم دامپزشکی که زیر نظر من بود، امروز به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شد.

وی در پایان درباره اوضاع و وضعیت جسمی ببر ماده گفت: خوشبختانه، در معاینه های انجام گرفته، مشخص شد، ببر ماده به بیماری آلوده نشده و اوضاع جسمی و اشتهای خوبی دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه