جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم سایه ای از یک رویا در افسانه های روستایی؛ ببر مازندران موهبتی که به خاطره ها پیوست

زیست بوم

سایه ای از یک رویا در افسانه های روستایی؛ ببر مازندران موهبتی که به خاطره ها پیوست

امروز تنها نشانی که از ببر مازندران در یادها باقی مانده سایه هایی است از یک رویا در افسانه های روستایی مازندران.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | New Air Jordan 1 Mid "Red Toe" University Red/White 2021 For Sale 554724 - nike air max 90 gray and infrared blue hair salon - 161

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران جنگل های مازندران سرشار از گونه های ارزشمند و حوشی بوده که ببر نمونه بارز آنهاست،
اما بدلیل تخریب زیستگاه ها ناشی از بهره برداری های بی رویه به ویژه اطراف تالاب ها، نسل این حیوان از اوایل قرن 20 به سرعت قربانی شد ببری سیبری، ببر بنگال، ببرچین، ببر هند و چین، ببر حاوه، ببر سوماترا، ببر بالی و ببر مازندران 8 گونه از ببرهای دنیا هستند.

 

گفتنی است، خصوصیات ببر مازندران به لحاظ ظاهری مابین ببر سیبری و بنگال است اما اندازه و وزن ببر مازندران از ببر سیبری کوچکتر و از ببر بنگال بزرگتر است.

حسینعلی مهجوری کارشناس محیط زیست در این خصوص می گوید: ببر مازندران بعد از ببر سیبری، بزرگترین ببر روی کره زمین است پوست ببر مازندران نیز از ببر سیبری نازک تر و از ببر بنگال ضخیم تر است ببر مازندران شباهت زیادی به ببر بنگال دارد با این تفاوت که تعداد نوارهای روی بدنش بیشتر و نازک تر و رنگ پهلوی های آن پر رنگ تر از ببر بنگال است.

وی با بیان اینکه ببرها بر خلاف بسیاری از گربه سانان، شناگران ورزیده ای هستند افزود: بر اساس شواهد باقی مانده ببر مازندران شناگر خوب و قابلی بوده است این گربه بزرگ و زیبای ایرانی بیش از 50 سال است که دیده نشده و به جرات می توان گفت نسل این گونه در ایران منقرض شده است.

* ردپای ببر مازندران در اروپا

هر چند ببر خزری فقط در زیست بوم خود منقرض شده بر اساس برخی گزارش ها گفته می شود که تعدادی از باقی ماندگان نسل این حیوان اکنون در گوشه برخی از باغ وحش های دنیا با همان غرور گذشته وجود دارند در حالیکه ساکنان مازندران حتی دقیقا نمی دانند آخرین بار چه زمانی ببر مازندران در این خطه دیده شده است.

مهجوری تصریح کرد: این ببرها در باغ وحش های اکسبورگ آلمان و کالیفرنیای آمریکا با قید زیست بوم این جانور زندگی می کنند.

وی درباره آخرین ببرهای مازندران که دیده شده روایت هایی را اظهار کرد و گفت: هر دو این روایتها غم انگیز و شکار را در پی داشته است اولی ببری است که در 10 کیلومتری کلاله در سال 1332 توسط شکارچی حرفه ای شکار شده و دومی در سال 1338 ببری حنایی مایل به قرمز با خطوط پهن سیاه رنگ است که توسط یک شکارچی محلی کشته شده است و بنا به روایت دیگر آخرین ببر مازندران توسط یک افسر ارتش در دهه 30 شمسی شکار شد.

گفتنی است، سرنوشتی مشابه ببر مازندران می تواند منتظر سایر وحوش مازندران نظیر بز کوهی، پلنگ، خارپشت، خرس، خرگوش، روباه، سمور، شغال، گربه وحشی، گوزن و حتی بسیاری ازب پرندگان و آبزیان باشد./ف

گزارشی از هراتیان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه