جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان توده‌ سنگ و ساروج نقش‌رستم بدون بررسی و شناسایی حفظ می‌شود

یادمان

توده‌ سنگ و ساروج نقش‌رستم بدون بررسی و شناسایی حفظ می‌شود

توده‌ای از‌ سنگ و ساروجی که چند روز پیش در حریم درجه یک نقش‌رستم به‌دنبال احداث لوله‌کشی خط گاز یافت شد، بدون آنکه بررسی و شناسایی شود در دل خاک جای می‌گیرد.

FW0663 - adidas samba ireland live score last night - adidas Futurenatural Shoes Vivid Red Mens | nike acg alder mid for sale california real estate

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ چند روز پیش بلدوزرهای شرکت گاز به‌دنبال اجرای یک طرح ملی برای انتقال گاز از جنوب به شمال کشور در حریم درجه‌ی یک نقش‌رستم، با توده‌ای از سنگ و ساروج برخورد کردند. این عملیات که با نظارت پایگاه تخت‌جمشید درحال انجام بود به‌سرعت به میراث‌فرهنگی استان گزارش و عملیات لوله‌کشی شرکت گاز متوقف شد. 
 
اما این اقدام با اعتراض بسیاری از فعالان میراث‌فرهنگی مواجه شد. آنها معتقد بودند، لوله‌کشی گاز نباید از حریم درجه یک نقش رستم بگذرد و محلی که این سازه کشف شده باید مورد بررسی قرار بگیرد.
 
موضوعی که وقتی با معاون میراث‌فرهنگی استان فارس در میان گذاشته شد به اظهارنظرهای متفاوتی منجر شد.
 
«عبدالرضا نصیری‌پور» به شبکه لوله گاز اشاره می‌کند که با مجوز پایگاه تخت‌جمشید و اداره میراث‌فرهنگی استان فارس صورت گرفته، او می‌گوید: «ما نمی‌توانیم از فعالیت‌های توسعه‌ای و عمرانی وزارتخانه‌ها ممانعت کنیم اما سازمان میراث‌فرهنگی به تمام نهادها و وزارتخانه‌هایی که اقدام به فعالیت‌های توسعه‌ای در نزدیکی محوطه‌های تاریخی می‌کنند هشدار داده شده که اگر با سازه یا اثر تاریخی مواجه شدند فعالیت عمرانی خود را متوقف کنند.»
 
او می‌افزاید: «شرکت گاز نیز پس از ده‌ها کیلومتر لوله‌کشی جز خاک بکر با هیچ سازه‌ دیگری مواجه نشد. اما در نزدیکی نقش رستم و حریم درجه یک به توده‌ای از سنگ و ساروج برخورد کرد که هنوز تاریخی بودن و قدمت آن مشخص نیست.»
 
نصیری اما با اشاره بر اینکه این توده سنگ و ساروج ممکن است در تمام دشت مرودشت وجود داشته باشد تاکید کرد: «اداره میراث‌فرهنگی استان فارس و پایگاه تخت‌جمشید هیچ برنامه‌ای برای شناسایی و کاوش این سازه در نظر ندارد و با انحراف خط لوله گاز این توده از سنگ و ساروج در دل خاک پوشانده می‌شود.
 
او دلایلی را که مانع از بررسی این سازه می‌شود را اینطور بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: «بررسی چنین این سازه که قدمت آن ممکن است متعلق به صدسال اخیر یا دوره هخامنشی باشد از یک سو نیازمند مجوز پژوهشکده و اعتبار کافی است و از سوی دیگر معتقدیم باستان‌شناسان ایرانی نباید دست به هیچ کاوشی بزنند مگر موضوع نجات‌بخشی و حفاری پرسش محور و در جهت تکمیل علم باستان‌شناسی باشد.»
 
معاون میراث‌فرهنگی استان فارس معتقد است، در شرایطی که اداره میراث‌فرهنگی توان حفاظتی به‌لحاظ اعتباری و کارشناسی ندارد بهترین وسیله حفاظت از اثر خاک است و ما در شرایط فعلی ترجیح می‌دهیم این اثر را با خاک بپوشانیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه