سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان عبور ریل و جاده از یکی از شهرهای تاریخی استان فارس

یادمان

عبور ریل و جاده از یکی از شهرهای تاریخی استان فارس

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ شهر برات در 25 کیلومتری سروستان فارس بیش از 60 هکتار مساحت دارد. این شهر تاریخی که سطح آن مملو از سفال‌های تاریخی است در معرض تخریب قرار گرفته است. فعالان میراث‌فرهنگی عبور ریل و جاده را از وسط این شهر تاریخی بسیار نگران‌کننده عنوان کردند.
 
به‌گزارش CHN، شهر برات درحالی در 25 کیلومتری سروستان فارس و در ضلع شمالی کوه قلعه گریخته قرار دارد. این شهر با برخورداری از آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی درحالی یک محوطه بزرگ تاریخی به‌شمار می‌رود که هم‌اکنون به‌دلیل جاده‌سازی و فعالیت‌های عمرانی به‌شدت در معرض خطر قرار گرفته است.
 
این درحالی است که به گفته فعالان میراث‌فرهنگی هنوز یک کاوش باستان‌شناسی در این شهر صورت نگرفته است.
 
«سیاوش آریا» فعال‌میراث‌فرهنگی با اعلام این خبر به CHN می‌گوید: «شهر برات، محوطه‌ای بسیار بزرگ است که با توجه به سفال‌های پراکنده برخی از کارشناسان احتمال می‌دهند که این شهر مربوط به اوایل دوره اسلامی است.»
 
 آنطور که آریا می‌گوید، فعالیت‌های عمرانی و جاده‌سازی درحالی از سه ماه پیش در شهر برات آغاز شده که هیچ کاوش باستان‌شناسی در این محوطه وسیع صورت نگرفته است.
 
سفال‌هایی که در شهر برات پراکنده شده‌اند
 
او می‌گوید: «ازیک سو جاده‌سازی شهر برات را از وسط به دو نیم کرده و از سوی دیگر در سمت چپ جاده وزرات راه‌ و شهرسازی درحال نصب ریل راه‌آهن است.»
 
حفاری‌های گسترده توسط حفاران غیرمجاز
 
تعرض‌های ارگان‌های مختلف برای احداث جاده و ریل درحالی تداوم دارد که گفته می‌شود حفاران غیرمجاز درحال حفر گودال عمیق هستند. به گفته آریا، چندی پیش به‌دنبال حفاری‌های غیرمجاز یک سازه سنگ‌چین شناسایی شد که هنوز کارشناسان و باستان‌شناسان این محوطه را مورد بررسی و مطالعه قرار نداده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه